Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pojede elektrický superbike 250 km/h?

aktualizováno 
Málokdo dnes pochybuje o tom, že v průběhu 21. století dojde k vyčerpání potenciálu fosilních paliv, která budou vystřídána nějakým novým způsobem pohonu. Prozatímním favoritem se zdá být vodík… Někteří podnikavci však sázejí na jiné možnosti.

Vectrix | foto: Robrady

Zatímco zavedení velcí výrobci testují reakce veřejnosti spíše vystavováním hybridních konceptů, na posledním milánském veletrhu motocyklů nebylo možné přehlédnout sebevědomou prezentaci americké firmy Vectrix, která se zaměřila na elektrický pohon.

To by nebylo ještě nic tak zvláštního, první malé skútry na elektrický pohon jsou v prodeji i v Čechách.

Vectrix však vystavoval studii superbiku, který by dle tvrzení výrobce měl dosahovat rychlosti přes 200 km/h, v jedné kampani je dokonce k vidění odvážná hodnota 250 km/h…

Různých odvážných konceptů, které nakonec zapadly v lepším případě do oddělení kuriozit technických muzeí, bylo v minulosti k vidění několik – Vectrix se však může pochlubit nepopiratelnými zkušenostmi.

Vectrix Maxi

Již před časem uvedl (2006) a začal prodávat skútr Maxi, který svými parametry přece jen vyčnívá nad jinými elektrickými skútříky.

Především dokáže upalovat maximální rychlostí až 100 km/h. Také akcelerace je slušná: z nuly na 50 km/h zrychlí za 3,6 vteřiny, na 80 km/h za 6,8. Rozměry a vzhled odpovídají přibližně čtvrtlitrovému skútru, hmotnost je přece jen o něco vyšší – 210 kg.

Obvyklá technická data motoru jsou tentokrát vystřídána údaji o niklmetalhydridové baterii: kapacita 30 Ah, 80 % se nabije za 2 hodiny, počet nabíjecích cyklů 1 700, celková životnost 10 let nebo 80 000 km.

Vectrix Maxi

Dojezd na nabití je 55-90 km dle způsobu jízdy - samotná obsluha při jízdě je velmi jednoduchá, otáčí se pouze "plynovou" rukojetí, při pohybu vzad stroj brzdí "motorem".

Vedle toho lze ještě brzdit pomocí kotoučových brzd vpředu i vzadu. Pozoruhodná je hodnota krouticího momentu 62 Nm.

Cenově se Maxi začíná blížit středním skútrům. Ve Spojených státech je k mání za 11 000 USD, což je zhruba dvojnásobek ceny obdobně dynamických benzinových konkurentů.

Vectrix Maxi

Pro české zákazníky to je zatím dost. Vectrix chce rozjet/rozjíždí prodej zpočátku především ve velkých, bohatých, zacpaných a také trochu znečištěných městech, jako je Londýn, Řím, Milán, Florencie, Paříž, Berlín, Frankfurt, New York, Los Angeles, San Francisco a Miami. 

Kromě prodávaného Maxi přijímá Vectrix objednávky na další stroj, tříkolku nazvanou 3W, která by měla být k dispozici koncem letošního roku.

Základní vnější odlišností od Maxi je podvozek, který je obdobou Piaggia MP3. Technická data jsou víceméně podobná, hlavním rozdílem je lithiová baterie, cena díky ní vyskočila na bezmála 16 000 USD.

Vectrix 3W

Ale vraťme se k tomu hlavnímu – anoncovanému superbiku. Jeho design navrhlo studio Robrady, které není v branži nováčkem. V minulosti se podílelo na návrzích pro Yamahu, Suzuki nebo Buell. 

Proklamované výkonové parametry 60 kW (cca 81 koní) a krouticí moment 102 Nm vypadají slibně, byť dnešní špičkové stroje mají maximální výkon více než dvakrát vyšší.

Slabinou bude asi dojezd – při konstantní rychlosti 120 km/h by měl činit asi 70 km. Na další najeté kilometry bude třeba hodit nový superbike na nabíječku, a to na 2-3 hodiny... Největší překážkou masovému rozšíření však bude zejména cena, stanovená na 55 000 eur.

Přestože z ekonomického hlediska není tento pokus (prozatím?) konkurenceschopný ve srovnání s klasickými pohonem, nemá smysl lámat nad ním hůl.

Stroje se spalovacím motorem nebyly před sto lety také ekonomičtější než zavedený koňský pohon. Za projekty Vectrix také nestojí žádní hloupí lidé: ve vedení společnosti najdeme osoby, které se podílely na vývoji stíhače F-22 Raptor pro Lockheed Martin nebo Carla Di Begia, bývalého šéfa Ducati Motor Holding. Tak snad vědí, co dělají…

Vectrix

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Asi netřeba dalšího přesvědčování, že ani yamaha se v terénu neztratila.
Velký test: scramblery jsou dnešní hit do terénu i na frajeření

Který scrambler je nejlepší? Ten postavený v ateliéru, nebo ten koupený jako nový sériový model? Kromě otestování na běžných českých silnicích jsme naložili...  celý článek

Ski-Doo Renegade Sport
Ski-Doo Renegade Sport

r.v. 2015, naj. 0 km
305 111 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.