Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


I na píchlou pneumatiku je pojistka. Ale neplatí pro každý případ

aktualizováno 
Havarijní pojištění kryje poškození pneumatik, jen když se kromě nich u auta rozbije ještě něco dalšího. Když píchnete, pojišťovny vám ze standardní smlouvy nic neplatí. Můžete na to mít speciální pojistku.

Ilustrační snímek | foto: Policie ČR Hradec Králové

Může se stát, že projedete silnicí, kterou v Česku snadno zaměníte s tankodromem. Nebo najedete na střep, říznete koly o obrubník... Prostě pneumatika je děravá a je třeba ji vyměnit. V běžném autopojištění se taková věc obvykle neřeší. Lépe řečeno, pojišťovna vás zachrání tím, že k vám vyšle asistenční službu a zaplatí její příjezd a práci. Nové gumy však budete kupovat sami.

Pokud ovšem nemáte speciální pojištění pneumatik. Dá se sjednat při koupi nových gum v servisu, v autosalonu, ale i když nakupujete přes internet. Volitelným připojištěním je i u některých pojišťoven, například Uniqy. Axa jej dává zdarma těm, kdo si u ní sjednají povinné ručení i havarijní pojištění najednou. Server ePojištění ho nabízí jako dárek k povinnému ručení zdarma a omezuje pojistnou částku na 3000 korun, což obvykle na jednu pneumatiku na obyčejné auto stačí.

Pojištění pneumatik

Na co se ptát, než pojištění koupíte?

  • KDY začne pojistka platit? Hned, nebo až za 45 dní (ePojištění)?
  • KDY skončí? Po roce (standard), nebo po třech (pneumatiky.cz)? Po první pojistné události (standard)?
  • KDE platí? V ČR (nejnedovtipnější, contigarant.cz), nebo i v cizině?
  • JAK se započte opotřebení kol?
  • Novou pneu si mohu koupit, KDE CHCI (contigarant. cz), nebo musím do stejného obchodu (pneumatiky.cz, nejlevnejsipneu.cz)?

Princip je jednoduchý – pojistíte si pneumatiky a když s nimi něco provedete, dostanete na nové. Jako pojistnou událost se však obvykle neuznává pokus o krádež nebo vandalismus. Musí jít skutečně o následek nenadálé situace při jízdě. Podmínek je ovšem více. Pojištění zprostředkované obchodem nejlevnejsipneu.cz si třeba vymiňuje, aby se defekt stal na „vyznačené komunikaci“ a ne někde na polní cestě. Server ePojištění zase stanovuje čekací lhůtu 45 dní od data sjednání.

Za ojeté gumy nové nedostanete

Pojištění pneumatik na první pohled vypadá jako výtečná nabídka, díky níž by bylo možné jednou pneumatiky koupit a pak je jen přes pojišťovnu elegantně obměňovat. Takové perpetuum mobile to však není: záleží totiž na tom, jak moc jsou gumy sjeté.

Příklad: nová pneu vás stála 2 000 korun, když ji poškodíte první měsíc po koupi nebude mít sjetý vzorek, vy dostanete sto procent pojistného plnění, tedy ony dvě tisícovky. Pokud gumu zničíte po roce a půl, bude už mírně sjetá - místo původních 7,5 mm bude mít třeba 6 mm – pro pojišťovnu to znamená, že vyplatí jen 80 procent z původní ceny, takže 1 600 korun. Když sjedete gumy pod tři milimetry (a tedy ještě budete u letních pneumatik v limitu daném vyhláškou), nedostanete nic.

Na kolik vše vyjde?

Například u Uniqy platíte pět procent z ceny pneumatik. Když je cena čtyř pneu 12 800 korun, pojistné 640 korun ročně. U firmy pneumatiky.cz zaplatíte za obdobné pojištění na tři roky 600 korun. Při většině defektů se nestane, že by řidič zničil všechny pneumatiky najednou. Jenomže pojišťovny nechtějí s řidičem licitovat, kterou pneumatiku měl pojištěnou a která je poškozená. Pojistit a zaplatit tedy obvykle musíte všechny čtyři gumy.

Další věc, která by klienta neměla překvapit, je, že pojištěny jsou konkrétní pneumatiky – tedy zimní, nebo letní. Chcete-li mít pojištěny oboje, budete platit dvakrát.

Přímo u dealera

Pojištění pneumatik zakoupených u autorizovaných dealerů nabízejí i některé automobilky. Například BMW dává garanci na obutí dva roky. Platí pro případ poškození pneumatiky špičatými předměty nebo v důsledku nárazu na okraj obrubníku.

U Škody získáte při koupi kompletního zimního kola také garanci v ceně. Zajímavé je, že Pneugarance je v tomto případě poskytována jednotlivě, tedy bez ohledu na počet zakoupených kol a platí i na samostatně koupené gumy. Vztahuje se na neopravitelná poškození vzniklá při běžném provozu, včetně najetí na obrubník, spodní limit hloubky dezénu je v případě Škody 5 mm.

Například kompletní zimní kolo pro rapid (185/60 R15) vyjde u Škodovky i s pojištěním na 2 385 korun, na webu nejlevnejsipneu.cz je nejlevnější za 2031 korun s tím, že v ceně už je pojištění Axa Assistance zahrnující i pojištění disků. V prvním případě dostanete prémiovou pneumatiku značky Pirelli, v druhém lowcost jménem Riken (japonská značka dnes v majetku Michelinu).

Všechny jsou černé a kulaté, liší se ale významně

Je třeba upřesnit, že kupovat zvlášť pneumatiku a ráfek nemusí být vždy výhra. U dealerů koupíte jak gumu, tak kolo přímo na své auto. Automobilky totiž s výrobci pneumatik úzce spolupracují a ladí gumy přímo na určité modely. Významné je to hlavně u dražších a výkonnějších aut. David Kalaš, technický ředitel českého zastoupení firmy Bridgestone, uvádí jako příklad BMW Z4. Pokud na něj obujete jiné, než přesně předepsané pneumatiky typu run-flat (se zesílenými bočnicemi umožňujícími dojezd i při ztrátě tlaku), má podle něj výkonný roadster téměř nebezpečné jízdní vlastnosti.

Stejná písnička platí pro lité ráfky. Evropský trh je zaplavený levnými ráfky z Číny, které mají ovšem často mizernou kvalitu. Nízká pevnost z důvodu použití méně kvalitních materiálů může být v tomto případě velmi nebezpečná. Například Mercedes při vývoji vozu podle informací iDNES.cz provádí se všemi modely svých značkových ráfků crashtesty vždy na konkrétním modelu, pro který jsou určené. Zkoumá tak kromě odolností kola také jeho chování v podběhu při nárazu a podobně.

„Škoda nabízí u dealerů a v e-shopu pneumatiky, s nimiž byla auta testována,“ uvádí Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škody Auto. Auto je do značné míry nastaveno na použití konkrétních typů pneumatik. Speciálně v případě zimních pneumatik může nastat citelný rozdíl v chování bezpečnostních systémů, např. ABS a ESP popisuje. „Zimní obutí je měkčí a má vyšší segmenty, které jsou ohebnější. To znamená, že se vzorek při jízdě deformuje, zejména v zatáčkách a při brzdění či akceleraci,“ vysvětluje Starý. Pokud se použijí jiné pneumatiky s rozdílným deformačním chováním, ovlivní to chování elektroniky. Při použití pneumatik s výrazně jiným deformačním chováním dostávají senzory „falešná“ data odlišná od tolerancí a systémy s nimi pracující tak mohou reagovat předčasně, nebo naopak zpožděně. Při nákupu je tedy velmi důležité dodržovat přesnou specifikaci pneumatik, včetně konkrétních typových označení, rychlostních a hmotnostních indexů a podobně. Pneumatika nabízená pod určitým obchodním označením může mít totiž různé ladění konstrukce. Značky koncernu Volkswagen podle informací iDNES.cz například vyžadují tužší bočnice oproti francouzským. Při nákupu obecné pneumatiky po internetu to ovšem obchodník nerozliší.





Nejčtenější

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.