Majitelé vozidel naopak budou moci uplatnit slevu za jízdu bez nehody i při přechodu k jiné pojišťovně. "Intenzivně se připravuje zavedení databáze pro systém bonus-malus, aby výměna informací mezi pojišťovnami mohla probíhat nezávisle na jejich klientech,“ řekl ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec.
Rutinní provoz podle něho začne 1. ledna 2007. Zatímco bonus činí pět procent za jízdu bez nehody každý rok, výpočet malusu za způsobenou škodu je složitější. V průměru činí stovky korun za nehodu.
Jednotná databáze bude bezpochyby přínosná pro bezpečnost silničního provozu, míní mluvčí České pojišťovny Dagmar Koutská. Zrušením tzv. malusové turistiky prý získají řidiči větší motivaci k tomu, aby jezdili pozorně a opatrně.
Pojišťovny si budou podle mluvčího Allianz Milana Káni moci kdykoliv v databázi ověřit, zda informace, které jim klient při sjednání pojištění o svém nároku na bonus či malus poskytl, jsou pravdivé.
Pojišťovny nemají čísla o počtu tzv. malusových turistů. "Případy, kdy klient přicházející od jiné pojišťovny přizná, že jeho předchozí pojištění skončilo malusem, jsou ojedinělé,“ podotkl Káňa.
Databáze by mohla přispět ke zlevnění povinného ručení, ovšem až za několik let, upozornil ředitel makléřské společnosti Insia Ivan Špirakus. Pro velkou část řidičů zůstává možnost úniku převodem provozovatele vozidla na rodinného příslušníka. "Je to sice administrativa navíc, ale bude-li rozdíl v pojistném v řádu tisíců, asi se to vyplatí,“ poznamenal Špirakus.