Z počátku existence produktu povinného ručení byl registrován poměrně vysoký počet pojistných smluv s dluhem na pojistném, ale při upomínkovém řízení bylo zjištěno, že k neplacení pojistného docházelo zejména z důvodu neznalosti veřejnosti o podmínkách placení pojistného a zániku pojištění, souhlasila mluvčí Allianz Kateřina Piro.
Pokud pojišťovna zjistí nezaplacení pojistného, odešle majiteli vozidla upomínku k zaplacení dlužné částky. Pokud ten do 30 dnů od doručení upomínky dlužné pojistné neuhradí, pojištění zaniká.
Pojišťovna Generali, která odhaduje podíl svých neplatičů na více než čtyři procenta, považuje tuto právní úpravu za nepříliš vyhovující. Je dlouhá doba, než dojde k zániku pojištění, a upomínku je nutné doručit do vlastních rukou, zatímco u jiných pojištění dojde k zániku pojistky ihned při nezaplacení pojistného, připomněla mluvčí Generali Martina Kurfirstová.
Je věcí pojišťoven, aby své dlužníky včas upomínaly, namítl šéf České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec. Celý systém je poměrně dobře uzavřen a jde pouze o to, aby všechny subjekty vždy správně postupovaly, dodal.
Počet vozidel pojištěných na povinné ručení vzrostl v prvním čtvrtletí o 25.000 na 5,282 miliónu vozů. Povinně smluvní pojištění odpovědnosti za provoz vozidla provozuje po demonopolizaci systému třetím rokem 12 pojišťoven.