Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pád ceny auta: každý měsíc o deset tisíc méně

aktualizováno 
Chystáte se koupit auto? Pak možná řešíte klíčovou otázku: nové, nebo ojeté? Ceny aut nejrychleji padají v prvních dvou letech. Podle expertů se proto nejvíc vyplatí koupit zánovní ojetinu.
Cena škodovky klesá nejrychleji. Po čase si ale hodnotu dobře drží. Ilustrační foto

Cena škodovky klesá nejrychleji. Po čase si ale hodnotu dobře drží. Ilustrační foto | foto: Lukáš ProcházkaMAFRA

Klasický bonmot říká, že koupě nového auta je ta nejhorší investice vůbec. Je to omyl. Nákup věci, která okamžitě po zaplacení ztrácí minimálně pětinu hodnoty, totiž vůbec žádná investice není. V poslední době je to přitom ještě horší, alespoň v některých případech. Třeba u takové v Česku velmi rozšířené kombíkové Škody Octavia 1.6 TDI může být pokles ceny ročního auta skoro až třetinový.

Které klesají nejrychleji?

Z pohledu zemí, ze kterých značky pocházejí, je pokles u ojetin na našem trhu nejmenší v tomto pořadí:

  • Česká republika
  • Německo
  • Francie
  • Japonsko

Nejrychleji u nás padají ceny vozidel vyráběných v Itálii.

„Takováto roční octavia v pořizovací hodnotě 440 tisíc korun se dá na trhu koupit již za 320 tisíc, což je propad zhruba 27 procent. Můžou za to operativní leasingy a fleetové programy firem, protože po krátké době vrhnou na trh desítky až stovky zánovních ojetin. Nabídka je pak obrovská, což tlačí ceny dolů,“ vysvětluje Patrick Germano Walus, jeden z největších tuzemských expertů na oceňování vozidel. Po osmi letech práce pro největší české autocentrum AAA Auto nyní čtvrtým rokem působí v tuzemské dvojce, Auto ESA.

Současná situace tedy samozřejmě nahrává zájemcům o nejmladší ojetiny. Naopak ti, co kupují nová auta, na tom tratí. Třeba v případě octavií to bývají nejčastěji firmy. Trochu překvapivě jsou o něco dražší octavie benzinové, je jich totiž na trhu výrazně méně. „Roční 1.2 TSI v pořizovací hodnotě 385 tisíc korun se dá na trhu koupit za 330 tisíc, což je propad kolem 15 procent,“ říká Walus.

A přidává paradox: jestliže nová škodovka ztrácí cenu nejrychleji, ta ojetá si ji podrží déle než srovnatelné vozy jiných značek a stejného stáří. Čeští zákazníci jsou totiž konzervativní a své domácí značce věří.

Výhoda? Český původ a doložená servisní knížka

A jak je to s dalšími automobilkami? Zase takové rozdíly mezi nimi nejsou. Pokud budeme mluvit o tříletých (tedy stále zánovních) ojetinách s maximálně stovkou tisíc kilometrů na tachometru, škodovky spadnou průměrně na 60 procent pořizovací ceny nového vozu, třeba mercedesy pak na polovinu (další značky v tabulce). A to jsou ty nejúspěšnější, ještě o něco větší propady zaznamenávají francouzská auta, úplně nejhůř jsou na tom italští výrobci, u japonských záleží na modelu.

Co nejvíce ovlivňuje tržní hodnotu

  • stáří vozu, najeté km, vážnější havárie: -20 % z tržní ceny
  • původ vozu: český +5 až 10 % zahraniční -5 až -10 %
  • počet majitelů, motorizace, typ převodovky: -10 %
  • u starších vozidel a vysokých nájezdů: individuální
  • stupeň výbavy, nový model nebo facelift modelu v horizontu 6 měsíců vyšší ceny
  • regionální nabídka Morava, kraje Západočeský, Ústecký, Jihočeský: nižší cena kvůli nadměrné nabídce dovozových aut

Mezi německou cenovou „elitu“ se v poslední době vklínil Hyundai, který těží nejen z pozice tuzemského výrobce, ale hlavně z výrazně bohatší výbavy, než nabízejí za stejné peníze třeba právě škodovky. „U zánovních aut do tří let stáří teď lidé hodně chtějí moderní vychytávky, jako jsou antikolizní systémy, navigace, adaptivní tempomaty. Prostě to, co v autech dříve nebývalo, a jsou ochotni za to připlatit,“ říká Walus.

Co dalšího se vyplatí v autě mít, aby se jako ojeté co nejlépe prodalo? V první řadě je to podle experta doložená servisní historie. „Nevadí, když má auto najeto 150 tisíc km, pokud je prokázaný servis, připlácím o 5 až 10 procent víc než za auto bez něj. Pak totiž už předem počítám s vyššími náklady na reklamace,“ říká Walus, podle něhož už dnes nestačí jen ukázat servisní knížku. „Třeba ty z Německa bývají mnohdy falešné, s ‚bramborovými‘ razítky, takže si historii ověřujeme přes dealery, leasingovky a podobně,“ dodává.

Výhodou oceněnou vyšší cenou je také český původ - všechny údaje se snáze ověřují, hůře se zakrývá třeba skutečný stav tachometru. Přestože dřív platívalo, že v Německu měla auta lepší servis, tyto rozdíly se stále více stírají.

Na cenu vozu mají logicky vliv také prodělané havárie. Záleží na vážnosti - ale ne na ceně opravy, která může být obrovská i při pouhé výměně plechů. „Pokud nejsou zasažené nosné části, nevadí to, jestliže už ale oprava zasáhla do kufru, taková auta ani nevykupujeme, ztrácejí hodnotu,“ říká Walus.

Může se hodit

Hledáte nový nebo ojetý vůz? Nemusíte běhat po autobazarech a autosalonech. Vybírejte v pohodlí domova z bohaté nabídky osobních aut k prodeji na Automodul.cz

Zajímavé je to s lakováním bez výměny dílů. „Někteří lidé to před prodejem dělají, je ale lepší nechat plechy poškrábané. Když vidím, že je lak opravovaný, mám už podezření, že se zakrývá třeba havárie, a snížím cenu auta rovnou o pět procent. Ale u jednotlivého dílu, který potřebuje přelakovat, počítám minus 3,5 tisíce korun, což je o dost lepší,“ vysvětluje zákonitosti při výkupu ojetiny expert.

Vliv na cenu má i automatická převodovka. „Do pěti let stáří s plnou servisní historií za ni zaplatím rád víc než za manuál. Nad 150 tisíc km už je to minus, kolem 200 tisíc už je auto neprodejné,“ říká Walus.

Bazary si také dávají velký pozor na problémové motory - některé dávají na takzvaný „blacklist“ a nevykupují je vůbec. „Třeba s koncernovým 1.8 TSI bude vždycky problém, při jakémkoli kilometrovém nájezdu, totéž u benzinového dvoulitru v Grand Vitaře, vyhýbáme se i benzinům v Alfě Romeo,“ dává příklady Walus.

Vyplatí se koupit rok staré auto

Podle něj je doba „turbulentní“ - automobilky vrhají na trh ve stále kratších intervalech nové modely, jejich facelifty, nové výbavy a technologie, a to vše má na ceny ojetin velký vliv. Kupovat nové auto tak prý nemá cenu - dealer má prostor pro nabídku slevy 20–30 tisíc korun, rok staré auto s 15 tisíci na tachometru je o 70–80 tisíc korun levnější. „Rozdíl mezi 0 a 15 tisíci kilometry? Žádný,“ říká Walus.

Pokles ceny auta po 3 letech

Příklady dalších značek do 100 000 km

  • Audi 55 - 60%
  • Hyundai 55 - 60%
  • Ford 52 - 55%
  • Mercedes 50%

Kdo by si myslel, že hodnotu svého zánovního vozu dokáže vyčíst z nějakých tabulek, expert ho vyvede z omylu. Podle něj vše řídí výhradně trh sám, velké bazary jen používají vlastní počítačové programy, jež sbírají data jednak z inzerce na internetu, ale hlavně z databází už prodaných aut samotných bazarů.

„Je iluzorní čekat, že do nějakého kalkulátoru na webové stránce zadáte rok výroby a model vašeho auta a on vyplivne odpovídající cenu. To, co dostanete, je jen průměr všech aut této značky bez zohlednění výbavy, modelového roku, technického stavu a podobně. Jediným cílem je, aby vás takový vyhledávač nasměroval do příslušného bazaru, kde vám ovšem řeknou cenu úplně jinou. Nižší,“ vysvětluje Walus.

O tom, že vše se řídí výhradně nabídkou a poptávkou a „tabulkové“ výpočty vůbec nefungují, svědčí výmluvně i příklad z naší redakce. Loni koupená - tehdy už roční - Honda Civic 1.4 stála při pořízení 308 tisíc, teď se jako dvouletá s nájezdem 18 tisíc km dá prodat za podobné peníze. Na trhu totiž skoro nejsou a nový model je výrazně dražší. Trh je prostě nevyzpytatelný a stále hůře se na něm orientují i experti.

Křišťálová Lupa 2016






Hlavní zprávy

Peugeot 301 1,6 16v
Peugeot 301 1,6 16v

r.v. 2014, naj. 89 256 km, benzín
229 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.