Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pokuta může skončit až u Ústavního soudu

  16:27aktualizováno  16:27
Cítíte se ukřivděni? Nesouhlasíte s pokutou? Žádejte tiskopis! Ale připravte se na martýrium, které může trvat i dost dlouho... a výsledek je nejistý. Většinou to končí jenom vztekem, který časem vyprchá. Pokutovaný řidič si někdy sám přizná, že přece jen udělal chybu. Jindy pocit křivdy zůstane do konce života. A jen občas jde spor o pokutu k soudu, už zcela výjimečně k Ústavnímu soudu.

Když před čtyřmi roky policejní hlídka požádala Alfréda Losseho před jeho domem v Jeseníku, aby se jako řidič podrobil kontrole na alkohol, a on odmítl, začala právě letitá tahanice o pokutu. Pan Losse tvrdil, že neřídil, a policisté trvali na tom, že za jeho autem jeli už od benzinové pumpy. První kroky byly úplně stejné jako u situací, kterých jsou týdně na českých silnicích stovky: policisté pana Losseho předvedli na stanici a znovu ho vyzvali k testu.

Odmítl s tím, že k tomu nevidí důvod. Krátce nato bylo jeho jednání v přestupkovém řízení ohodnoceno patnáctitisícovou pokutou a rokem bez řidičského průkazu. Pan Losse tvrdil, že policie pochybila, a začal se soudit. Obecně platí, že přistižený řidič, který si myslí, že se policista při posuzování přestupku spletl, má možnost úředně protestovat: požádat o vypsání tzv. oznámení o dopravním přestupku. "Oznámení je běžný formulář. Hlídky jej mají mít u sebe. Je na něm i místo pro vyjádření řidiče," vysvětluje podpraporčík Ladislav Bernášek.

Často se prý protestující řidiči odmítnou na tiskopis nejen sami vyjádřit, ale i podepsat. "Dělají to, myslím, v domnění, že později jim nebudeme moci dokázat, že na místě skutečně byli," usmívá se Bernášek. Doklad má však plnou platnost i bez parafy řidiče. Častou fintou, o kterou se řidiči také pokoušejí, je požadavek, aby jim policista ukázal záznam z radaru - fotku a podobně. To je však považováno za důkazní materiál, který policie není povinna na místě spáchání přestupku předkládat.

Jaké výmluvy na policisty neplatí

Řidič: Je to můj první přestupek.
Policista: Přejde mlčením.

Řidič: Jedu do nemocnice za manželkou!
Policista: Když je v nemocnici, tak je o ni dobře postaráno...

Řidič: Už to nikdy neudělám!
Policista: úsměv

Řidič: Nemohu zaplatit tak vysokou pokutu, nemám s sebou dost peněz!
Policista: Napíšeme složenku.

Je určen až pro pozdější, tzv. správní řízení. Formulář putuje služební cestou na místní okresní úřad ke správnímu řízení. "Řidiče předvoláváme jako na běžícím pásu. Stejně tak dokola posloucháme vlastně tytéž výmluvy. Ale prakticky vždy to dopadne stejně: vinen. A navíc - nižší pokutu, než chtěl uložil policajt na ulici, my ze zásady neukládáme," popisuje praxi pracovník pražského magistrátu, který tyto případy zpracovává, ale kvůli obavě z nařčení z neobjektivity nechce zveřejnit své jméno. Advokát Michal Dlabola, který se na problematiku dopravních přestupků a následků havárií specializuje, říká, že pokud se řidič domnívá, že policista není při udělování pokuty v právu, neměl by zásadně na místě žádné peníze platit! "Zaplacení se v podstatě rovná přiznání, že jsem přestupek udělal," vysvětluje advokát.

Varuje ale před hrozbou vyšších pokut udělovaných vyšší instancí. Po dvou letech se pan Alfréd Losse dostal se svou kauzou až k Ústavnímu soudu. To když mu okresní soud odmítl pro nedodržení jakési lhůty žalobu na policii projednat. Uspěl. Věc se vrátila. Následovalo další kolo. "Nakonec to skončilo tím, že věc je neprokazatelná, takže pokuta ani odebrání řidičáku se nekonaly," vzpomíná na rozuzlení celého sporu Josef Losse, bratr soudícího se řidiče. Dokonce má stvrzenku na 2721 korun, které zaplatil za bratra advokátovi. Dodnes je Josef z bratrova případu trochu nesvůj: "Bylo to složité... Opravdu nejednoznačné... Myslím, že možná jedno pivo bratr měl..." Alfréd Losse jen pár dní poté, co svůj spor s policií de facto vyhrál, zemřel.
 

Autoři:




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda odpískala malé levné auto pro Indii, s Tata Motors ukončila jednání

Automobilka Škoda Auto i celý koncern Volkswagen ukončily jednání s indickou Tata Motors o možné společné výrobě aut v rámci strategického partnerství. Firmy...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.