Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry

  14:19aktualizováno  14:19
Europarlament upravil směrnici o dopravních přestupcích, která umožňuje zasílání pokut za hranice. Nově se do systému přidávají Dánsko, Británie a Irsko.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Adamec, MAFRA

Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o dopravních přestupcích, platnost směrnice se navíc rozšířila o Dánsko, Británii a Irsko. 

Pro řidiče to znamená, že budou nadále stíháni za přestupky spáchané v zahraničí. Europoslanci k úpravě museli přistoupit poté, co Soudní dvůr EU loni v květnu kvůli právním nesrovnalostem rozhodl o zrušení příslušné směrnice. Platnost pravidel dvůr ale kvůli možnému právnímu vakuu, než bude chyba opravena, stanovil dočasně na jeden rok.

Směrnice platící od konce roku 2013 umožňuje, aby si členské státy mohly vyměňovat údaje o registracích vozidel v souvislosti s osmi vážnými dopravními přestupky jako řízení v opilosti, jízda na červenou, telefonování za jízdy nebo vysoká rychlost.

Nové podmínky vstoupí v platnost 6. května, tedy přesně rok po vynesení verdiktu evropským soudem. Nejpozději do dvou let začnou platit také ve Spojeném království, Irsku a Dánsku, které dosud mají výjimku. Pokud by Evropský parlament opravu včas nepřipravil, nemohla by již být směrnice po květnu uplatňována.

Ve vysvětlujícím prohlášení ke směrnici se uvádí, že se ukázala jako velmi účinná pro snižování počtu deliktů zahraničních řidičů a že se stala významným odrazujícím prvkem pro zahraniční řidiče.

„V zemích víc na západ si můžete být jisti tak na 80-90 %, že pokuta přijde. V Chorvatsku bych to odhadl tak na 70 %,“ řekl loni v srpnu Petr Vomáčka z Ústředního Automotoklubu (ÚAMK) pro lidovky.cz. „Přeshraniční spolupráce v této věci už funguje, zejména v rámci Evropské unie. Máme to vyzkoušené z Rakouska, Německa, Itálie i ze Slovenska. Ale stále platí, že se policistům v zahraničí nechce příliš papírovat, takže se to snaží řešit v první řadě blokově, tedy na místě.“

Evropská komise směrnici navrhla v roce 2008 na základě svých pravomocí souvisejících s bezpečností dopravy. Členské země spolu s Evropským parlamentem však nakonec v roce 2011 ve směrnici jako právní základ použily kompetence v oblasti policejní spolupráce. Evropská komise se kvůli tomu sama obrátila na evropský soud, který pochybení v podobě špatného právního základu uznal.

Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Insignia Grand Sport
Nový Opel Insignia přijíždí v plné parádě. Je to grandiózní krasavec

Celým jménem je to Opel Insignia Grand Sport a je to fešák. Minimálně vzhledem má šanci být jedním z nejparádnějších aut své kategorie. Oproti předchůdci zhubl...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Namrzlé auto se sněhovou čepicí nesmí na silnici, policie bude přísná

Dopravní nehody způsobené padajícím ledem z návěsů kamionů evidují policisté v kraji každý rok. Letošní novela zákona přitom zakazuje řídit vozidlo, na kterém...  celý článek

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs...
Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.