Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry

  14:19aktualizováno  14:19
Europarlament upravil směrnici o dopravních přestupcích, která umožňuje zasílání pokut za hranice. Nově se do systému přidávají Dánsko, Británie a Irsko.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Adamec, MAFRA

Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o dopravních přestupcích, platnost směrnice se navíc rozšířila o Dánsko, Británii a Irsko. 

Pro řidiče to znamená, že budou nadále stíháni za přestupky spáchané v zahraničí. Europoslanci k úpravě museli přistoupit poté, co Soudní dvůr EU loni v květnu kvůli právním nesrovnalostem rozhodl o zrušení příslušné směrnice. Platnost pravidel dvůr ale kvůli možnému právnímu vakuu, než bude chyba opravena, stanovil dočasně na jeden rok.

Směrnice platící od konce roku 2013 umožňuje, aby si členské státy mohly vyměňovat údaje o registracích vozidel v souvislosti s osmi vážnými dopravními přestupky jako řízení v opilosti, jízda na červenou, telefonování za jízdy nebo vysoká rychlost.

Nové podmínky vstoupí v platnost 6. května, tedy přesně rok po vynesení verdiktu evropským soudem. Nejpozději do dvou let začnou platit také ve Spojeném království, Irsku a Dánsku, které dosud mají výjimku. Pokud by Evropský parlament opravu včas nepřipravil, nemohla by již být směrnice po květnu uplatňována.

Ve vysvětlujícím prohlášení ke směrnici se uvádí, že se ukázala jako velmi účinná pro snižování počtu deliktů zahraničních řidičů a že se stala významným odrazujícím prvkem pro zahraniční řidiče.

„V zemích víc na západ si můžete být jisti tak na 80-90 %, že pokuta přijde. V Chorvatsku bych to odhadl tak na 70 %,“ řekl loni v srpnu Petr Vomáčka z Ústředního Automotoklubu (ÚAMK) pro lidovky.cz. „Přeshraniční spolupráce v této věci už funguje, zejména v rámci Evropské unie. Máme to vyzkoušené z Rakouska, Německa, Itálie i ze Slovenska. Ale stále platí, že se policistům v zahraničí nechce příliš papírovat, takže se to snaží řešit v první řadě blokově, tedy na místě.“

Evropská komise směrnici navrhla v roce 2008 na základě svých pravomocí souvisejících s bezpečností dopravy. Členské země spolu s Evropským parlamentem však nakonec v roce 2011 ve směrnici jako právní základ použily kompetence v oblasti policejní spolupráce. Evropská komise se kvůli tomu sama obrátila na evropský soud, který pochybení v podobě špatného právního základu uznal.

Autoři: ,




Nejčtenější

Šéf automobilového koncernu Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne.
Znalec hudby s ostrými lokty: šéf Fiatu Marchionne si nikdy nebral servítky

Sergio Marchionne se v těchto dnech nenudí. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí minulý čtvrtek obvinila Fiat Chrysler z používání softwaru, který...  celý článek

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Paříž začala kvůli emisím vyšetřovat automobilku Renault

Pařížská prokuratura zahájila vyšetřování francouzské automobilky Renault, kterou podezírá z manipulace s testy emisí u naftových aut. Firma ale tvrdí, že...  celý článek

Valeo XtraVue
VIDEO: Volný prostor předjíždění si ověříte z kamery toho vpředu

Až budou auta připojená k internetu, propojená mezi sebou a se vším kolem (platforma V2X), bude možné předejít mnoha patáliím na silnici. Valeo představilo...  celý článek

Legendární Crocker jde na jaře do dražby, továrna v Kalifornii jich vyrobila...
Modrý Mauricius mezi motorkami jde do dražby. Cena je 15 milionů korun

Americký veterán Crocker V-twin je ve světě motocyklů podobnou legendou, jako je mezi sběrateli známek Modrý Mauricius. V aukci Bonhams se za motocykl se...  celý článek

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit...
V Paříži přísně vyžadují emisní známky. Kdo ji nemá, pořádně zaplatí

Veškeré automobily a motocykly jezdící po Paříži musí mít od pondělí 16. ledna viditelně vylepenou jednu z nových známek, které je rozlišují podle toho, jak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.