Po aplikaci

Po aplikaci - Po aplikaci chemikálie Photo Fog na přelomu večera a noci, fotografováno radarem s bleskem. | foto: POLICIE ČR

Pokutu za rychlost sprej neodvrátí

- Již žádné pokuty za rychlou jízdu! - budí poslední dobou pozornost inzerát v motoristických časopisech. Řidičský sen za osm set korun by měl naplnit sprej nazvaný Photo Fog, který se nanese na státní poznávací značku. O něm pražská firma Technokomerc coby distributor tvrdí, že "přeexponuje snímek z fotoradaru a tím způsobí nečitelnost Vaší SPZ na snímku". Redakční test toto tvrzení vyvrátil
Test přípravku Photo Fog redaktoři uskutečnili 5. května ve spolupráci s dopravní policií západočeského policejního ředitelství na dálnici D 5 u Svojkovic na Rokycansku. Sprej se zkoušel večer, za podmračeného počasí, což prodejce doporučuje jako optimální. K dispozici byla radarová technika, která je na trase běžně ve službě. Radar nejdříve vyfotografoval čisté číslo zkušebního vozu. Druhý snímek udělal radar s bleskem po nastříkání SPZ látkou Photo Fog, třetí bez blesku. Čtvrtý snímek vznikl s použitím blesku na přelomu večera a noci, kdy kamera už nezaznamená obrysy automobilu. Ve všech případech je vyfotografované číslo na snímcích dobře čitelné.
"U dopravní policie jsem dvacet let a dosud jsem se nesetkal s ničím, co by dokázalo radary oklamat," říká vedoucí policejního oddělení na dálnici D 5 ve Svojkovicích Luboš Marek. A doplňuje, že paradoxně větším problémem než rozmanité snahy řidičů nebo výrobců různých přístrojů a přípravků byly svého času reflexní SPZ. "Ale patřičné filtry i tuto nesnáz rychle vyřešily," konstatuje major Luboš Marek.
Spolehnout se tedy na Photo Fog, platil by na dálnici D 5 mezi Prahou a Plzní řidič jednu pokutu za druhou. Do ztrát by připsal ještě 760 korun za pořízení spreje a dalších 40 za poplatky zásilky dodávané na dobírku.
Podrobnou informaci o přípravku zákazník dostal až po zaplacení zásilky. Dozvěděl se, že látku vyvinula pro ošetřování kosmických parabol NASA, ovšem další řádky už byly méně optimistické a sliby z reklam s každým odstavcem rozmělnily. Mimo jiné z nich vyplynulo, že Photo Fog není efektivní v případě radarů, které využívají infračervené snímkování. Ačkoliv leták tvrdí, že takové radary kvůli vysokým nákladům potkáme pouze výjimečně, konstatuje policie pravý opak: "Staré radary využíváme jen zřídka, a nikoliv na stěžejních místech, například na dálnicích," reaguje šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas. "Pracujeme i s klasickou fotografií, ale moderní přístroje si obvykle i s přeexponováním poradí."
Návod u přípravku dál kupce přesvědčuje, že radarová kamera pracuje s filmy s citlivostí 100 ASA, 150milimetrovou čočkou, s kamerou ve výšce 165 centimetrů a vzdálenosti 17 metrů od fotografovaného objektu... "Už před čtyřmi, pěti roky jsme využívali mnohem citlivější filmy 400 ASA," prohlašuje Luboš Marek. "Rovněž informace o 150milimetrové čočce se ani u starších přístrojů nezakládá na pravdě. Kamera pracuje zhruba v poloviční výšce, než uvádí leták, a s přehledem šedesát metrů od fotografovaného objektu."
Kromě toho se motorista z dalších řádků letáku dozvídá, že "výrobce ani prodejce nepřejímají žádné závazky ani odpovědnost za důsledky, jež mohou vyplynout z použití výrobku".
Karel Nývlt z pražské distributorské firmy Technokomerc k výsledkům testu sděluje, že Photo Fog společnost dovezla z USA. "Podle informací amerických partnerů má přípravek fungovat," prohlašuje, ale současně připouští, že Technokomerc na policejních radarech Photo Fog nikdy netestovala. "Zkoušeli jsme normální fotoaparát s bleskem. SPZ postříkaná sprejem byla na snímku nečitelná," tvrdí Karel Nývlt.
Jestliže kupec přípravku dospěje k přesvědčení, že Photo Fog negarantuje to, co od přípravku po přečtení inzerátu očekával, může se v duchu zákona na ochranu spotřebitele bránit. V první fázi padá v úvahu reklamační řízení, které může končit vrácením peněz za výrobek. "V případě, že se nesplnění slibů oficiálně prokáže, mohlo by se jednat o klamání spotřebitele, za což kromě zákazu prodeje zboží padá v úvahu až půlmilionová pokuta," informuje Václav Havlík z České obchodní inspekce.
Ta by se záležitostí začala oficiálně zabývat v případě, že by se na ni s podnětem obrátil zklamaný spotřebitel.