Poláci chystají motorku. Romet 249 Division

Překvapení před zimním spánkem připravila motorkářům polská značka Romet. Chystá novou dvěstěpadesátku.

Romet 249 Division | foto: Romet

Romet se dosud zabýval dovozem čínských motocyklů, čtyřkolek a skútrů, v zásadě podobných těm, které se pod různými značkami prodávají i v Česku. S jídlem roste chuť, a tak se na motoveletrhu v Miláně premiérově objevil nový model, nazvaný 249 Division. Polský by samozřejmě měl být jen design, výroba bude zřejmě probíhat na Východě.

K pohonu slouží dvouválcová řadová 250, chlazená vzduchem, případně se plánuje alternace polovičním jednoválcem. Výkony Romet neudává, ale ty by se neměly příliš lišit od běžných čínských dvěstěpadesátek, které se montují třeba i do chopperů. Převodovka má 5 stupňů. Na stroji lze najít poměrně progresivní řešení, například přední vidlici upside-down nebo zadní centrální tlumič.

Vyloženě předimenzovaně působí dvojitá přední kotoučová brzda s průměrem 320 mm, i když brzdiče jsou jen dvoupístkové. Dalším překvapivým technickým údajem je i velikost nádrže na 23 litrů. Pokud by to konstruktéři mysleli vážně, stala by se z Divisionu neobvykle vytrvalá motorka. I při těžké ruce dojezd musí hravě překročit 500 km, stopětadvacítka by mohla při troše citu ujet bez tankování 1000 km. Otazníky se však budou vznášet nad ovladatelností plně natankované motorky, která má celkem vážit 144 kg...

Romet 249 Division

Trochu úsměvně působí zařazení hlavního i bočního stojánku mezi doplňkové vybavení. Palubní deska by měla obsahovat digitální displej s ukazatelem zařazeného rychlostního stupně a analogový otáčkoměr.

Samotný vzhled není na první polskou moderní motorku špatný, z přední partie je nicméně cítit silná inspirace modelem Suzuki GSR600. Horší to však může být se zpracováním, na milánském motoveletrhu vystavovaný prototyp byl zjevně šitý horkou jehlou.

Junáci z Polska

Polsko si s motocykly spojuje asi málokdo, přesto se v Polsku vyráběly. Začátkem 60. let to byl Junák, třistapadesátka OHV, z nichž některé kusy byly dovezeny i k nám a jsou dodnes předmětem obchodování mezi některými veteránisty.

Od 70. let byla největším polským výrobcem značka WSK, vyrábějící v desetisícových sériích, k nám se však oficiálně nedovážely. Základem byl motor 175 kubíků s výkonem asi 14 koní.

Začátkem 90. let minulého století se ještě chvíli objevovaly zprávy o tom, že by se v Polsku měly licenčně vyrábět silnější emzety, údajně dokonce "nedovyvinutá" MZ 500. Z toho však sešlo a výrobní linka na ETZ 251/300 se ocitla v Turecku.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...