Poláci staví svůj první supersport. Inspiraci si berou od Lamborghini

Doposud neznámá varšavská firma Arrinera má smělé plány. Nakreslila první auto a to rovnou špičkový supersportovní model s výkonným motorem a pokročilou konstrukcí. Zatím představila jen počítačové ilustrace, odhalení bezejmenného auta ale slibuje už na tento měsíc.
Polský supersport Arrinera

Polský supersport Arrinera | foto: Arrinera

Arrinera Automotive je mladá firma z polského hlavního města, která má ty největší ambice, ale doposud za ní nestojí žádný dokončený projekt. Prvním produktem má být supersportovní dvoumístný vůz s agresivním designem a slibovanou moderní a hightech konstrukcí. Jenže právě v tom může být zádrhel. Projekt se totiž zatím prezentuje jen v podobě počítačových ilustrací a několika málo detailů technické specifikace.

Polský supersport Arrinera

Pokud budeme prohlášením varšavské firmy věřit, můžeme se těšit na dvoumístný sporťák s motorem od amerického koncernu GM a progresivním rámem z uhlíkových vláken, vysokopevnostní oceli a hliníku. Rám by měl být velmi pevný a přitom lehký.

Design vozu se zjevně inspiroval u Lamborghini, nechybí tedy vzhůru výklopné dveře. Karoserie bude vyrobena z uhlíkových vláken a kevlaru. Žádné další detaily firma neuvádí, vystačit si musíme s obrázky. Arrinera se ale pochlubila chutí instalovat do auta keramické brzdy a devatenácti- a dvacetipalcová kola s rozměry pneumatik 255/30 R19 vpředu a 335/25 R20 vzadu.

Polský supersport Arrinera

Auto, které zatím nemá ani žádné jméno, bude pohánět motor LS9 od koncernu GM. Tento osmiválec s objemem 6,2 litru normálně pohání špičkový Chevrolet Corvette ZR1. S pomocí kompresoru Eaton dává motor výkon 476 kW a točivý moment 819 Nm. Jak bude takový motor s prvním polským supersportem cvičit, je ale ve hvězdách. Výrobce o zrychlení i maximální rychlosti mlčí.

Z výbavy je známa jen instalace infračervené kamery a chuť připravit interiér v luxusním duchu. Autu nebude chybět kompletní elektrická výbava, navigace, špičkové audio a firma chce na výzdobu interiéru použít jen ty nejlepší materiály. Kůže na sedadlech má být stejná jako v luxusním Maybachu a vedle ní bude interiér vyveden i z kevlaru a hliníku.

Jak doopravdy dopadne snaha neznámého polského výrobce, se máme dozvědět již v červnu. Papírově vypadá první polský supersport zajímavě, ale z papíru na silnici je cesta dlouhá a s nejistým výsledkem.

Polská auta

Polský autoprůmysl byl převážně závislý na licenčních produktech Z vlastních konstrukcí masové produkce stojí za zmínku jen model Syrena a Polonez.

Od konce padesátých let produkovaná syrena byl malý dvoudveřový sedan s dvoudobým dvouválcem velmi jednoduché konstrukce. Na svou dobu vypadal vcelku pohledně, ovšem většinu produkce tvořila poslední modifikace, která se vyráběla od roku 1972 do roku 1983 v závodě FSM v Bielsku-Bialej.

A v té době už auto vypadalo jako z muzea a moc nepomáhal ani inovovaný dvoutaktní tříválec. Původní model před přesunem výroby produkovala továrna FSO ve Varšavě.

Od padesátých let v Polsku vznikal i velký sedan FSO Warszawa, což byla ovšem licence ruské pobědy. A aby byl výlet do automobilové historie dokonalý, tak poběda byla licencí amerického předválečného Fordu B. Je tedy zřejmé, že s koncem produkce warzsawy v roce 1973 byly její předválečné barokní tvary, slušně řečeno, zcela mimo trend.

Poláci následně vsadili na úzkou spolupráci s italským koncernem Fiat. S tím chtěli spolupracovat již těsně po válce, ale Sověti tuto spolupráci zatrhli.

Koncem šedesátých let však Fiat pomohl vybudovat závod na vozy Lada v sovětském Togliatti a tak se i v Polsku mohli vyhrnout na licenci produktů Fiatu. Vybrán byl model 125, který v polské verzi dostal označení 125p.

Poměrně velké a pohodlné sedany či kombi se vyráběly až do roku 1991. Nástupcem byl Polonez, auto domácí konstrukce, které vyjelo v roce 1978 a produkce byla ukončena až v roce 2002 pod hlavičkou firmy Daewoo.

Polonez vycházel z Fiatu 125p a přestože v době svého vzniku působila jeho pětidveřová karoserie docela moderně, moc úspěšný model to nebyl. Do tehdejšího Československa se třeba vůbec nedovážel. 

Druhou podstatnou licencí od Fiatu byl legendární Maluch alias Fiat 126p. Ten se v Polsku vyráběl od roku 1973 a od roku 1980 bylo do Polska přesunuta kompletní produkce i z mateřské Itálie.

Výroba malucha, kterého si můžeme pamatovat při cestách našich severních sousedů na rodinou dovolenou přes půl Evropy se zahrádkou až do nebes, skončila v roce 2000. V nabídce ho nahradil v Polsku montovaný Fiat Cinquecento a další modely.

 

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Prodej apartmánů 25 m2
Prodej apartmánů 25 m2

Josefův Důl - Antonínov, okres Jablonec nad Nisou
4 990 000 Kč

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...