Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poláci staví svůj první supersport. Inspiraci si berou od Lamborghini

aktualizováno 
Doposud neznámá varšavská firma Arrinera má smělé plány. Nakreslila první auto a to rovnou špičkový supersportovní model s výkonným motorem a pokročilou konstrukcí. Zatím představila jen počítačové ilustrace, odhalení bezejmenného auta ale slibuje už na tento měsíc.

Polský supersport Arrinera | foto: Arrinera

Arrinera Automotive je mladá firma z polského hlavního města, která má ty největší ambice, ale doposud za ní nestojí žádný dokončený projekt. Prvním produktem má být supersportovní dvoumístný vůz s agresivním designem a slibovanou moderní a hightech konstrukcí. Jenže právě v tom může být zádrhel. Projekt se totiž zatím prezentuje jen v podobě počítačových ilustrací a několika málo detailů technické specifikace.

Polský supersport Arrinera

Pokud budeme prohlášením varšavské firmy věřit, můžeme se těšit na dvoumístný sporťák s motorem od amerického koncernu GM a progresivním rámem z uhlíkových vláken, vysokopevnostní oceli a hliníku. Rám by měl být velmi pevný a přitom lehký.

Design vozu se zjevně inspiroval u Lamborghini, nechybí tedy vzhůru výklopné dveře. Karoserie bude vyrobena z uhlíkových vláken a kevlaru. Žádné další detaily firma neuvádí, vystačit si musíme s obrázky. Arrinera se ale pochlubila chutí instalovat do auta keramické brzdy a devatenácti- a dvacetipalcová kola s rozměry pneumatik 255/30 R19 vpředu a 335/25 R20 vzadu.

Polský supersport Arrinera

Auto, které zatím nemá ani žádné jméno, bude pohánět motor LS9 od koncernu GM. Tento osmiválec s objemem 6,2 litru normálně pohání špičkový Chevrolet Corvette ZR1. S pomocí kompresoru Eaton dává motor výkon 476 kW a točivý moment 819 Nm. Jak bude takový motor s prvním polským supersportem cvičit, je ale ve hvězdách. Výrobce o zrychlení i maximální rychlosti mlčí.

Z výbavy je známa jen instalace infračervené kamery a chuť připravit interiér v luxusním duchu. Autu nebude chybět kompletní elektrická výbava, navigace, špičkové audio a firma chce na výzdobu interiéru použít jen ty nejlepší materiály. Kůže na sedadlech má být stejná jako v luxusním Maybachu a vedle ní bude interiér vyveden i z kevlaru a hliníku.

Jak doopravdy dopadne snaha neznámého polského výrobce, se máme dozvědět již v červnu. Papírově vypadá první polský supersport zajímavě, ale z papíru na silnici je cesta dlouhá a s nejistým výsledkem.

Polská auta

Polský autoprůmysl byl převážně závislý na licenčních produktech Z vlastních konstrukcí masové produkce stojí za zmínku jen model Syrena a Polonez.

Od konce padesátých let produkovaná syrena byl malý dvoudveřový sedan s dvoudobým dvouválcem velmi jednoduché konstrukce. Na svou dobu vypadal vcelku pohledně, ovšem většinu produkce tvořila poslední modifikace, která se vyráběla od roku 1972 do roku 1983 v závodě FSM v Bielsku-Bialej.

A v té době už auto vypadalo jako z muzea a moc nepomáhal ani inovovaný dvoutaktní tříválec. Původní model před přesunem výroby produkovala továrna FSO ve Varšavě.

Od padesátých let v Polsku vznikal i velký sedan FSO Warszawa, což byla ovšem licence ruské pobědy. A aby byl výlet do automobilové historie dokonalý, tak poběda byla licencí amerického předválečného Fordu B. Je tedy zřejmé, že s koncem produkce warzsawy v roce 1973 byly její předválečné barokní tvary, slušně řečeno, zcela mimo trend.

Poláci následně vsadili na úzkou spolupráci s italským koncernem Fiat. S tím chtěli spolupracovat již těsně po válce, ale Sověti tuto spolupráci zatrhli.

Koncem šedesátých let však Fiat pomohl vybudovat závod na vozy Lada v sovětském Togliatti a tak se i v Polsku mohli vyhrnout na licenci produktů Fiatu. Vybrán byl model 125, který v polské verzi dostal označení 125p.

Poměrně velké a pohodlné sedany či kombi se vyráběly až do roku 1991. Nástupcem byl Polonez, auto domácí konstrukce, které vyjelo v roce 1978 a produkce byla ukončena až v roce 2002 pod hlavičkou firmy Daewoo.

Polonez vycházel z Fiatu 125p a přestože v době svého vzniku působila jeho pětidveřová karoserie docela moderně, moc úspěšný model to nebyl. Do tehdejšího Československa se třeba vůbec nedovážel. 

Druhou podstatnou licencí od Fiatu byl legendární Maluch alias Fiat 126p. Ten se v Polsku vyráběl od roku 1973 a od roku 1980 bylo do Polska přesunuta kompletní produkce i z mateřské Itálie.

Výroba malucha, kterého si můžeme pamatovat při cestách našich severních sousedů na rodinou dovolenou přes půl Evropy se zahrádkou až do nebes, skončila v roce 2000. V nabídce ho nahradil v Polsku montovaný Fiat Cinquecento a další modely.

 

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.