Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Prozkoumejte neviditelné policejní stíhače. Nepoznáte je

aktualizováno 
Prošmejdili jsme nový policejní speciál. Je to nenápadná Škoda Octavie s majáky schovanými v kabině, radary, kamerami a dalším nádobíčkem. Padesátka takových aut vyráží na české okresky.

Nové policejní speciály na silnici nepoznáte. Nemají typickou stříbrnou uniformu s nápisy a pruhy. Maják mají schovaný uvnitř. Jsou ale prošpikované tou nejmodernější výbavou. Jeden takový speciál vyšel na 1,3 milionu, to je víc než dvojnásobek základní ceny civilního provedení octavie se stejným pohonem (630 900 korun).

Nenápadné škodovky pohání přeplňované benzinové motory 1,8 TSI s výkonem 132 kW (180 koní) spojené s pohonem všech kol a automatickými dvouspojkovými převodovkami DSG.

Ještě než jsme nové „neviditelné“ okreskové stíhače (budou sloužit na silnicích nižších tříd, dálnice zůstávají revírem superbů a passatů) prolezli skrz naskrz, udělali jsme zajímavý pokus. Proti policejnímu speciálu s 1,8 TSI jsme postavili úplně novou Octavii RS 2,0 TDI. Obě měly pohon všech kol a automatickou dvouspojkovou převodovku.

Papírové výkony se příliš neliší: 132 kW benziňáku proti 135 turbodieselu, i rozdíl v hodnotě maximální rychlosti 229 vs. 230 km/h je jen kosmetický. Nafťák má o dost víc newtonmetrů točivého momentu (280 oproti 380), které by měly být výhodou pro dynamické zrychlení. Jenže na okresce výhodu maximální rychlosti není jak využít a ukázalo se, že i v dynamickém zrychlení jsou auta víc než srovnatelná. Pro úplnost doplňme, že dle technických údajů automobilky má 1,8 TSI zvládnout sprint z nuly na sto za 7,4 sekundy, RSo za 8,2 sekundy.

Na dlouhatánské rovince na testovacím polygonu Škody v Úhelnici jsme zkoušeli rozdíl. Auta obsazená v obou případech řidičem a spolujezdcem udržovala na plný plyn konstantní odstup. Čistě subjektivně se benzinové provedení rozjíždělo živelněji. Z toho plyne jediné: pokud nebudete výrazně lepší řidič a nepotkáte zatáčkovitou trať, s nejsilnější naftovou oktávkou policii neujede.

Za padesát octavií dala policie šedesát milionů. Na první pohled jsou nenápadné, modré, stříbrné, černé, hnědé. Zcela obyčejné, nemají ani LEDková světla denního svícení. Všechny mají karoserii se splývavou zádí typu liftback. Na odtrhové hraně víka kufru mají policejní speciály lištu - jakýsi malý spoiler v barvě karoserie.

Při bližším ohledání rozpoznáte LED světla za okny (vždy při horním okraji - vepředu v oblasti slunečních clonek) a kameru na přístrojovce.

Zástupci policie se chlubí hlavně zcela novým neviditelným majákem. Pro ostatní má být v akci zřetelněji viditelný, když bliká. On to totiž není maják v podobě světelné rampy na střeše, jak ho známe. Jsou to skupiny LED diod za předním, zadním a bočními okny zadních dveří, které blikají modře.

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě prosadit záměr zvláštního výstražného zařízení, které nebude potřeba používat v kombinaci s takzvaným střešním majákem,“ vysvětluje policejní prezident Tomáš Tuhý. S majákem je spojená také houkačka. Ta je navenek velmi hlasitá, přeslechnout ji bude jen velmi těžké. Zajímavé ale je, že uvnitř siréna téměř není slyšet.

Jediným výraznějším poznávacím znakem zvenčí je tenká, krátká anténa na střeše, té si ale za jízdy stěží všimnete. Za mřížkami v předním nárazníku jsou vidět přídavná světla a pod mřížkou chladiče bradavice radaru.

Octavie mají mikrovlnný radar umožňující dynamické i stacionární měření rychlosti. Systém umí měřit také rychlost vozidla jedoucího v protisměru.

K tomu také mají kameru schopnou přečíst registrační značku vozidla a porovnat ji s evidencí odcizených a hledaných vozidel. Záznamy z nezávislého kamerového systému může policie použít jako důkazní materiál v řízeních s řidiči podezřelými ze spáchání přestupku či trestného činu.

Záznam z kamery nahraný na disku ve voze nelze mazat ani nijak upravovat. Policista ve voze může v záznamech listovat a prohlížet je pouze za poslední dvě hodiny. Po skončení služby záznam stáhne jeho nadřízený na speciální flash disk se speciálním klíčem (bez něj nejde záznam stáhnout).

„Významným novým bezpečnostním prvkem jsou zabudované světelné signalizační elementy, které umožňují textově předávat informace řidičům v provozu, například varování před nehodou či jinou mimořádnou situací na vozovce,“ popisuje Jozef Baláž ze Škody Auto. Transparenty zobrazující červeným písmem různé nápisy jsou za předním i zadním sklem.

Zadní sklo a boční okna zadních dveří jsou zatmavené černou folií. Policejní octavie mají vozit v kufru hasičský přístroj nebo zastavovací pásy a některé také zdravotnické vybavení.

Standardní výbava vozů je ale umírněná. Nechybí klimatizace a základní rádio, okna zadních dveří jsou ale už stahovaná kličkami.

Zakázku na dodávku vozů získala mladoboleslavská automobilka ve veřejném tendru v červnu letošního roku. Jde o první část dodávky 88 škodovek za 110 milionů korun. Zbylých 35 octavií policisté dostanou do konce června 2016.

„Jde o první plošnou obměnu služebních vozidel s měřicí technikou pro skrytý dohled nad bezpečností silničního provozu od roku 1994, kdy byla obdobná vozidla poprvé pořízena,“ uvedl policejní prezident Tomáš Tuhý. „Vozidla jsou financována z Fondu zábrany škod a budou alokována na jednotlivé dopravní inspektoráty napříč Českou republikou,“ upřesnil.

Podle šéfa dopravní policie Tomáše Lercha byl dosud až na výjimky každý článek služby dopravní policie vybaven jedním neoznačeným autem, ne každé ale mělo výkonný radar nebo další techniku odpovídající současným potřebám. Nejpozději do poloviny příštího roku tak bude mít podle Lercha každý dopravní inspektorát a každé dálniční oddělení minimálně jedno moderní vozidlo pro skrytý dohled.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.