Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policejní tříkolka, která jezdí dvě stě: pro městské strážníky jí je škoda

aktualizováno 
Pražská městská policie si koupila velkou hračku, kterou jí každý závidí. Budí rozruch, kam se hne, na prohánění kapsářů po pražských příkopech, které jí naplánovali do úkolovníku šéfové policie, se ale hodí asi ze všeho nejmíň.

Spyder nesjede schody, obrubník seskočí, ale máte o něj strach; zvládne ji však i méně zkušený jezdec. Při popojíždění městem přidá strážníkovi na vážnosti a je pro něj bezpečnější.

Aby rychlá tříkolka strávila celý život v ulicích staré Prahy, je však přeci jen asi škoda, tahle exotická hračka je totiž stavěná hlavně na dravou jízdu v zatáčkách. Je to asi stejné, jako by si taxikář koupil ke své práci ferrari.

"Nebyla by vhodnější třeba čtyřkolka?" ptali se mnozí ve chvíli, kdy se Městská policie Prahy 1 se spyderem pochlubila. Čtěte článek o přebírání tříkolky městskou policií ZDE

Tři nebo čtyři kola?

Proti spyderu, vyráběnému kanadským Bombardierem, ve verzi GS SE5 (s automatickou převodovkou) jsme tedy postavili čtyřkolku stejného výrobce s označením Outlander800R. Outlander patří mezi velké pracovní quady (takhle říkají čtyřkolkám profíci) a svým dvouválcovým čtyřtaktním motorem by mohl konkurovat silnému motoru spydera.

Jako první nás zajímala samotná ovladatelnost strojů. Vyrazili jsme tedy do městských uliček, na volné silnice a svoje prozradil také kruhový objezd. Po tomto výjezdu je stav 1:0 ve prospěch spydera. Tam, kde je ovládání čtyřkolky náročné a vyžaduje jisté zkušenosti, poradí si s tříkolkou téměř každý a to díky propracovaným elektronickým systémům kontroly stability a trakce. Zrovna svižný průjezd "kruháče" ani od jednoho ze strojů nečekejte.

Pokud nevletíte do zatáčky nesmyslnou rychlostí, měla by se elektronika postarat o bezpečnou jízdu. Totéž platí i v případě nutného prudkého zpomalení, kdy se o váš klid postarají systémy ABS a EDB (počítačem řízené rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní kola), kterými je spyder vybaven.

Druhou devizou tříkolového Can-Amu jsou zrychlení a rychlosti, ve kterých se může pohybovat. Nedá se ani předpokládat, že by policisté hlídkující v pěší zóně využili celý její potenciál a potřebovali jezdit dvoustovkou, což litrový motor Rotax, ještě donedávna montovaný také do superbiku Aprilia RSV1000, hravě zvládne .

Největší otázkou, kterou jsme si ohledně použitelnosti spydera pokládali, bylo přejíždění obrubníků. Na první pohled totiž vypadá tříkolka dost nízká. Příjemným překvapením bylo bezproblémové zvládnutí zhruba patnácticentimetrového obrubníku. Nebylo třeba ani nijak přibrzďovat. Čtyřkolka samozřejmě takovouto nerovnost téměř ani nepostřehla, je stavěná na zdolávání mnohem náročnějšího terénu. Žádné starosti neměl ani jeden ze strojů na hrbolech. Čtyřkolka mnohem lépe zvládá velké nerovnosti; to pro spyder by pár schodů bylo asi nepřekonatelnou překážkou.

Být viděn

Nepochybně velkou součástí úkolu policejního spydera bude nejspíš působit, být viděn. A na tohle je tento stroj jedním z nejvhodnějších, které si mohli městští policisté vybrat. Všude, kde jsme se spyderem byli, poutal pozornost, lidé se otáčeli. Několik lidí si přišlo prohlédnout stroj z blízka. Čtyřkolka tolik pozornosti rozhodně nepřitáhne.

Spyder je na tom oproti čtyřkolce mnohem lépe také v disciplíně komfortu. Velké pohodlné sedlo a uvolněný posaz sice nabízí oba stroje, jízda na quadu ale mnohem dříve unaví, je náročnější na svalstvo pilota. Pohodlí také napomůže velký plexi štít, který má policejní spyder nainstalován a který odvede od řidiče podstatnou část větru, případně deště.

Drahá hračka

Spyder ale rozhodně není levnou záležitostí. Za téměř půl milionu korun by se daly pořídit minimálně dva motocykly, nebo dvě menší čtyřkolky, případně tři výkonné skútry. Co se týče obratnosti a náročnosti ovládání, je to ale určitě mnohem lepší volba než čtyřkolka, která svou konstrukcí není primárně určena pro pohyb po asfaltu či jiném pevném povrchu.

Přichází tedy na řadu otázka, zda z praktického hlediska nebyly lepší motorky, které by v úzkých ulicích města byly také obratnější. Podle šéfa strážníků Miroslava Stejskala se ale právě počty těchto strojů snaží postupně snižovat kvůli bezpečnosti policistů. Spyder je se třemi koly bezpečnější a díky elektronickým systémům, kterými je vybaven, se bude mnohem lépe ovládat také policistům, kteří nemají s jízdou na motocyklech žádné zkušenosti.

Pražským strážníkům budou spydery určitě závidět dálniční policisté a členové motojednotky. Právě na dálnici by spyder mohl ukázat své schopnosti. Jede totiž přes dvě stě a se zrychlením z nuly na stovku za necelé tři sekundy by jim ujelo máloco. Ve městě je ale spydera pro postávání a popojíždění škoda.

Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Ángel Nieto závodil v Brně naposledy v roce 1971, kdy vyhrál třídu do 125 ccm.
Závodní legenda Ángel Nieto je v kómatu, srazilo ho auto

Třináctinásobný mistr světa v závodech silničních motocyklů Ángel Nieto je po nehodě na čtyřkolce v umělém spánku v nemocnici. Sedmdesátiletý legendární jezdec...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Honda CMX 500 REBEL
Rebel je hodný jako beránek. Ideál pro slečny i motorkářský potěr

Rebelem je obvykle nazýván jedinec, který si neláme hlavu se zákony a pravidla mu mnoho neříkají. Prostě někdo, kdo umí tak trochu zlobit. Je tohle ale...  celý článek

Moto Morini Granpasso
Moto Morini Granpasso

r.v. 2016, naj. 7 800 km
289 499 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.