Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policie: Antiradary budou zbytečné, víme, jak na ně

  12:25aktualizováno  12:25
Česká policie se rozhodla zasáhnout proti řidičům, kteří využívají ve svých vozech takzvané antiradary. Ty je upozorňují na měření rychlosti, a šoféři si tak nemusí dělat hlavu s jejím dodržováním. Kvůli tomu policie v květnu koupí 130 nových radarů, které antiradar nedokáže včas odhalit.

Nové přístroje budou fungovat na principu laserové technologie.

„Když antiradar zachytí laserový signál, je už auto ozářené a změřené,“ říká šéf dopravní policie Zdeněk Bambas.

Schopnosti laserových radarů potvrzují i prodejci dnešních antiradarů. „Na zařízení, které si chce policie pořídit, jsou námi nabízené přístroje zatím krátké,“ připustil Václav Trneček z firmy Cyberdine. „Ale výrobci se určitě budou snažit vyvinout nové antiradary, které budou včas varovat i před laserovým paprskem,“ míní.

Cena obří policejní zakázky na nové radary dosud není úplně jasná. Bude záležet na tom, jaké nabídky dají firmy ve výběrovém řízení. Špičkový radar však stojí řádově statisíce korun. „Přístroje dostaneme v květnu roku 2006. Peníze na ně máme,“ uvedla mluvčí policejního prezidia Lucie Žárská.

Zákon antiradary toleruje
Původně se na ministerstvu dopravy uvažovalo, že nový silniční zákon přinášející i bodový systém antiradary úplně zakáže, ale nakonec poslanci tento paragraf formulovali tak, že antiradary nezakazuje. I novela „detektory radarů“ toleruje. „Pořizovací cena antiradarů je dost vysoká. Většina lidí si ho stejně nekoupí,“ tvrdí Viktor Meca z ministerstva dopravy.

V Česku je v provozu v autech asi 15 tisíc antiradarů. Stojí od 13 do 25 tisíc korun.
Doposud měří po celé zemi dopravní policisté rychlost s celkem dvěma sty starými radary na principu mikrovln (proto jim řidiči přezdívají „mikrovlnka“). Připadají asi dva radary na okres. Pokud má ale řidič v autě namontovaný antiradar, dokáže ve většině případů včas před měřící hlídkou zabrzdit, protože ho antiradar upozorní zapípáním. 

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích 411/2005 Sb. říká:

Nikdo nesmí používat technické prostředky a zařízení, která znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných policií nebo Vojenskou policií při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích (dále jen "antiradar").".

Obecní úřad obce s rozšířenou působností uloží pokutu do 100 000 Kč osobě, která používá antiradar.".

Výklad zákona říká, že pasivní radarové detektor používat lze. 

Diskutujte

Je zákon dvojsmyslný?
Funkce radaru spočívá v odhalování přestupků. Jeho fungování (vysílání vln) je jen prostředek, jak toho dosahuje.

NEBO

Funkcí radaru je vysílat elektromagnetické vlnění a to, že díky tomu odhalí přestupek, je jen vedlejší efekt.

Jaká je funkce policejního radaru? Odhalovat přestupky, nebo jen vysílat vlnění?
Pište do diskuze pod článkem

UŽ NEJEN POLICIE Udělovat pokuty za rychlou jízdu budou moci například i obce, které si pořídí některé z měřicích zařízení nabízených soukromými firmami

Autoři:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.