Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policie shání nové motorky. Mohou to být opět hondy

  11:12aktualizováno  11:12
Policie ČR se po dvou letech od posledního doplnění své motocyklové flotily rozhodla vypsat tendr na nové stroje. Které motorky patří mezi nejžhavější kandidáty? Podmínky výběrového řízení hrají nejvíce po Hondu.

BMW R 1200 RT | foto: BMW

Tento týden se v systému veřejných zakázek objevila zpráva o vypsání výběrového řízení na dodávku 16 rychlých vozů, určených Policii ČR. Vedle toho vypsali policisté také tendr na dodávku nových motocyklů.

Celkem chtějí koupit 70 strojů vybavených měřiči rychlosti - 51 kusů má být o objemu válců minimálně 600 ccm, dalších 19 motocyklů má mít minimální obsah motoru 1 100 ccm.

Moto Guzzi Norge 850

Dodavatel by měl také zaškolit 140 policistů v bezpečné jízdě a používání přístrojů. Policie chce za motocykly zaplatit přibližně 41 milionů korun bez daně z přidané hodnoty. V této ceně musí dodavatel zajistit i požadované vybavení majáky, výstražnými světly a především radaru pro měření rychlosti.

Všechny stroje mají být podle mluvčího Policejního prezídia Jiřího Vokuše v nových policejních barvách (tj. bílý podklad a modrožlutá kamufláž) a musí být schopné dosáhnout maximální rychlosti minimálně 180 kilometrů v hodině.

Yamaha FJR1300A

Poměrně podstatnou podmínkou řízení je fakt, že sekundární převod musí probíhat prostřednictvím kloubového hřídele – kardanu. Mají jezdit především po dálnicích a rychlostních komunikacích, slabší stroje by měly vypomáhat i jinde. Nabídky bude policie přijímat do 11. srpna.

Policie ČR naposledy doplnila svůj motocyklový park před necelými dvěma lety, když počátkem září 2006 převzala 40 strojů Honda ST1300 Pan European.

Tyto mohutné stroje, v motocyklových katalozích řazené do kategorie cestovně sportovních strojů, jsou poháněny čtyřválcem s objemem 1261 ccm a výkonem 126 koní. Hlavním posláním policejních Pan Europeanů byla a je služba na dálnicích. Stroje byly nad běžný standard vybaveny majákem na výsuvném teleskopu, anténou propojenou s vysílačkou uvnitř kufru a výstražnými světly.

Značka Honda byla při posledních tendrech na policejní motocykly zdaleka nejúspěšnější. Například v polovině roku 2000 převzala Policie ČR 60 kusů patřičně upravených hond CB250 – 30 strojů bylo určeno pro Prahu, dalších 30 putovalo do krajů.

Honda Pan European

Tato motorka s výkonem 19 koní a maximální rychlostí 115 km/h své tradiční přednosti – nenáročnost a obratnost – předváděla především v městském provozu.

Další stroje Honda, model NTV700 Deauville se objevily nedávno ve službách městské policie. Ještě v minulém století převzala policie postupně necelé dvě desítky strojů Yamaha XJ600, které však dnes již spíše dosluhují.

Oslovení dovozci motocyklů účast v nově vypsaném tendru zvažují po prostudování podrobností řízení. Ukazuje se však, že požadavek na pohon zadního kola kardanem je klíčovým selektujícím parametrem soutěže. Přinášíme přehled vhodných kandidátů na nové policejní stroje, které splňují podmínky výběrového řízení:

Motorky pro policii
BMW
* F 800 ST (798 ccm, 85 koní, 200 km/h, 287 200 Kč)
* K 1200 S (1157 ccm, 167 koní, přes 250 km/h, 472 500 Kč)
* R 1200 RT (1170 ccm, 110 koní, přes 220 km/h, 477 900 Kč)
* R 1200 ST (1170 ccm, 110 koní, přes 220 km/h, 396 700 Kč)
Honda
* NTV700 Deauville (680 ccm, 66 koní, přes 180 km/h, 235 000 Kč)
* ST1300 (1261 ccm, 126 koní, 240 km/h, 419 900 Kč)
Moto Guzzi
* Norge 850 (877 ccm, 72 koní, přes 180 km/h, nedováží se)
* Norge 1200 (1151 ccm, 95 koní, 220 km/h, 379 000 Kč)
Kawasaki
* GTR1400 (1352 ccm, 155 koní, 275 km/h, 439 000 Kč)
Yamaha
* FJR1300 (1298 ccm, 143 koní, 245 km/h, 399 900 Kč)

Protože však oba požadované stroje musí pocházet od jednoho dodavatele, řízení se pravděpodobně nezúčastní Kawasaki a Yamaha, které nemají v sortimentu odpovídající stroj s objemem nad 600 ccm, kapotáží a pohonem kardanem.

Značka Moto Guzzi by sice dokázala nabídnout odpovídající dvojici, menší vhodný model Norge 850 však (zatím) v oficiální nabídce českého dovozce chybí. Otázkou je účast BMW, která má sice ve výrobním repertoáru řadu vhodných silných strojů (populárních mezi policisty mnoha zemí, u nás Hradní stráž), ale jediný vhodný menší model F 800 ST nemá pohon zadního kola kardanem, ale ozubeným řemenem (byť podobně bezúdržbovým)…

Nejblíže k vítězství má tedy, podobně jako v minulosti, Honda...

Honda NTV700 Deauville

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.