Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policie si neví rady se zloději na benzinkách

  12:00aktualizováno  12:00
Policie ani pumpaři si nevědí rady se zloději benzinu. Do auta s ukradenou poznávací značkou natankují palivo a ujedou bez placení.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Mezi českými zloději se rozrůstá zvláštní „disciplína“. Mohlo by se jí říkat benzinová turistika. Pumpaři ani policie si s tím přitom nevědí rady.
 
Princip je jednoduchý. Zloději ukradnou státní poznávací značku z cizího vozidla a dají si ji na své. Pak někde natankují plnou nádrž a odjedou bez placení. Postižený, kterému značku ukradli, se tak rázem stává podezřelým z krádeže benzinu. A hrozí mu problémy.

Ukradli mi značku, šel po mě detektiv...
Ráno se vzbudíte a jste jednou nohou v průšvihu, ani nevíte jak. Přijdete ke svému autu a zjistíte, že vám někdo ukradl "espézetky“. A po pár dnech vám volá soukromý detektiv, že jste u pumpy ukradl benzin.
Přesně to se stalo mně.

Když jsem zjistil, že mé auto je bez registračních značek, hned mě napadlo zavolat na policii.

"Nechci vás od ničeho zrazovat, ale my vám nepomůžeme. Je to jen přestupek. Zavolejte na registr vozidel, že potřebujete novou značku,“ dal mi radu policejní komisař z pardubického okrsku.

Zavolal jsem tedy na registr. "Na policajty nedejte. Jsou líní sepsat protokol. Rychle tam utíkejte a všechno nahlaste. Značky kradou chytráci, kteří pak ujíždějí bez placení od benzinek. Tady už bylo lidí, co se pak nemohli vyhrabat z problémů,“ vyděsila mne úřednice.

Vyrazil jsem tedy na policii a nechal si sepsat protokol o krádeži. Neuplynuly ani tři dny a už jsem to ocenil.

Zazvonil telefon. "Pan Zlinský? Vy jste byl v noci na pátek v Hradci Králové na benzinové stanici Shell?“ uhodil na mne muž, který už si zjistil mé bydliště i číslo mobilu.

Hrklo ve mně. A je to tady, říkal jsem si. Začal jsem nervózně brblat vysvětlení v domnění, že mluvím s policistou. "A máte na krádež značek papír? Zelené BMW s vaší espézetkou nabralo plnou a odjelo bez placení,“ vyzvídal muž.

Druhý den se ozval znovu. Zjistil si, že krádež je nahlášená. "To vás zachránilo,“ uklidnil mě. "Já pracuji pro pumpu, kde jste jako tankoval. Policie s tím nic nedělá, tak si pomáháme sami. Těch případů je hodně,“ řekl. Napadlo mě, jestli smí nahlédnout do registru vozidel. Bez toho by mě nevypátral. "To víte, že se to nesmí. Jenže vím, kam zavolat. Vždyť se tím živím,“ sebral mi detektiv iluze. Ani mne nepřekvapilo, že mi nechtěl říct své jméno.

Do těchto záznamů však mohou pouze policisté, a soukromý detektiv tak porušil zákon. "Když najdu člověka, který krádež SPZ nenahlásil a je podezřelý z tankování bez placení, předám případ policii,“ dodal detektiv najatý okradenými pumpaři.

A jak jsem nakonec dopadl? Vyvázl jsem ještě dobře. Zaplatil jsem pouze 450 korun za nová čísla.

Policie je bezmocná 
"Kamery nám nepomáhají. Ti lidé v tom umějí chodit. Mají čepice, tmavé brýle a zásadně do kamer nekoukají,“ říká Milan Pánek ze společnosti Shell.

Někdy jde zaměstnancům čerpacích stanic při pronásledování zlodějů o život. "Byly případy, kdy prchající řidič zranil obsluhu nebo zákazníka,“ dodal Pánek.

U Shellu už mají databázi poznávacích značek aut, se kterými zloději k pumpám pro natankování "zdarma“ jezdí. "Před dvěma roky byla situace neudržitelná. Každý měsíc odjelo z každé naší pumpy v průměru jedno auto bez placení. Máme sto padesát pump,“ vzpomíná Pánek.

"Po zavedení databáze klesly krádeže zhruba o polovinu. Zloději si mezi sebou řekli, že u nás mohou narazit,“ radí Pánek konkurenci, jak se benzinovému zlodějství bránit.

Čísla od policie potvrzují, že případů rozhodně není málo. Od začátku letošního roku už policisté zaznamenali 3797 krádeží nebo ztrát poznávacích značek. Přitom se jich podařilo najít jen 468. Případů bude zřejmě více, protože někteří lidé ani ztrátu nebo krádež značky nenahlásí. A to je velká chyba.
 
Policie přiznává, že je proti tankování bez placení téměř bezmocná. "Řešíme to jako každý jiný čin. Často ale skončíme na tom, že značky jsou kradené. Pak je pátrání po pachateli těžké,“ potvrdila tisková mluvčí pardubických policistů Jitka Vavřinová.

V jejím kraji mají přitom od začátku letošního roku nahlášených už patnáct podobných případů krádeže benzinu.

Zloději si značky mezi sebou půjčují
Benzinoví gangsteři se dokonce znají mezi sebou. "Celé to má nádech organizovaného zločinu. Máme v databázi jednu espézetku, která byla u krádeže už třikrát a pokaždé na jiném voze. Zloději to mají perfektně vymyšlené,“ dodává Pánek ze Shellu.

Pumpám se někdy ani nevyplatí proti tankování "zdarma“ bojovat. "Je to ohromný problém, který nám přináší velké ztráty. To, že si někdo vezme plnou nádrž a pak v klidu odjede, se nám stává často,“ říká mluvčí společnosti Jet Jana Gáliková. "Jenže když dáte do osobního vozu plnou nádrž, tak to je asi tisíc korun. Kdybychom měli platit soukromého detektiva, tak nás to celé vyjde dráž než sama loupež,“ dodává mluvčí.

"Odjezdy bez placení? To si buďte jistí, že se to stává. Je to dost často. Jak se bráníme? Prakticky nijak. Když bychom mu třeba kamenem aspoň rozbili okno, tak policie bude řešit nás,“ uvedl zaměstnanec pumpy Pap Oil z Přelouče, který nechtěl být jmenován.

Kam mizí?
Ztracené a ukradené registrační značky

v roce 2006

16 879
podařilo se najít 1896
od 1. 1. do 26. 3. 2007 3797
podařilo se najít 468
Zdroj: Policie ČR

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.