Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policista za volantem: Dopravní značky mě nezajímají

  8:15aktualizováno  8:15
Kdo chce zapalovat, musí sám hořet! praví biblická moudrost. Pro podmínky policie by mohla znít: Kdo chce jiné postihovat za nedodržování dopravních předpisů, musí je sám ctít!

Českým policistům však jako by byl tento přístup cizí. Podle slov psychologa má i ten nejdrobnější dopravní přestupek spáchaný policejním autem devastující vliv na morálku ostatních řidičů. "Je to naprosto přirozená reakce, běžný šofér si řekne: když si oni můžou dovolit tolik, tak já snad můžu alespoň tohle...", říká Jan Cimický z Centra duševní pohody. Sám je řidič a téma beztrestných přestupků policistů ho "vytáčí" stejně jako jeho pacienty.

Je to normální

Praxe, zvlášť ve velkých městech, je taková, že automobily Policie ČR i městské policie ignorují zákazy vjezdu, rychlostní limity i zákaz jízdy po tramvajových kolejích všude tam, kde to zkrátí cestu. Ze zákona o provozu automobilů s právem  přednosti v jízdě vyplývá jednoznačně, že pokud u policejního vozu nebliká maják, je to auto jako každé jiné. "Já sám čekám v koloně, a přitom kolem mě projede jedno nebo dvě naše auta. Bez majáku, prostě jen tak. A ti chlapi - moji podřízení - se tváří, jakoby to bylo samozřejmé," popisuje své pravidelné zážitky pětapadesátiletý policista, který kvůli obavě z reakce nadřízených nechce zveřejnit své jméno. Přiznává zároveň, že když už je svědkem nějaké do nebe volající drzosti svých lidí, pozve si je a tvrdě jim vynadá. To je vše.

Chaos v postihování

Postupným dotazováním na různých úrovních ministerstva vnitra i policejního prezídia vycházelo pouze najevo, které složky kontrolu dodržování předpisů policejními řidiči NEMAJÍ ve svém popisu práce. Tak například Inspekce ministra vnitra je určena jen k postihování případů, kdy se policista dopustí trestného činu - ničeho menšího. Odbor kontroly a stížností prezidia se přestupkem na silnici bude zabývat pouze tehdy, pokud si na chování policejního šoféra bude někdo stěžovat. "Máme tu případy, kdy naštvaný občan oznámí, že se policejní auto s konkrétní poznávací značkou tam a tam dopustilo toho a toho přestupku. My to prověříme, zjistíme řidiče. On řekne: Ano, jel jsem tam, ale přestupku jsem se nedopustil. A je to tvrzení proti tvrzení, pochopíte... Co s tím? ptá se pracovnice tohoto odboru, která chce také zůstat bezejmenná. Prý proto, aby si neudělala ostudu, že s "těmi přestupky nic nedělají".

Paradox

Postihovat neukázněné policejní řidiče mají důstojníci a vedoucí oddělení, kteří mají pravomoc ukládat tresty dle kázeňského řádu. Ti musí každý postih svých podřízených hlásit nadřízeným. Jinými slovy - aby mohli své lidi trestat, musí na

Jedna půlhodina pravdy
S cílem zjisit, zda je kritický pohled na policisty za volantem - všeobecně usazený v myslích tuzemských řidičů - oprávněný, či nikoliv, se redakce rozhodla učinit malý pokus: redaktor a fotograf stáli dopoledne a po obědě, dohromady něco přes půl hodiny, v centru hlavního města v místě, kde si podle místních šoférů zkracují policisté s oblibou cestu průjezdem dvou jednosměrných ulic v protisměru - Dlážděnou a Havlíčkovou u Masarykova nádraží a zákazem vjezdu na náměstí Republiky. Byla středa 12. března, zaznamenali jsme osm případů. Nebyly to však jen vozy Policie ČR. Naprosté ignorování předpisů projevili i příslušníci městské policie a na jiném místě i řidič autobusu Vězeňské stráže. VIZ FOTOGALERIE...
sebe prozradit, že mají neukázněné mužstvo. A do toho se nikomu nechce. Jedním z příslušníků, kteřá na těmi nejzavilejšími přestupníky v uniformě nezavřou oči, je šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml. "Když jedu svým soukromým autem a jsem svědkem přestupku svého podřízeného, tak ho den na to potrestám." Připouští však, že i při počtu zhruba sto padesáti lidí, kteří jsou mu podřízeni, k podobnému případu dojde tak třikrát ročně.

Zneužívání majáků

Mnoho řidičů městských autobusů nebo vozů taxislužby uvádí, že v posledním roce vídají čím dál častější zneužívání majáků, které policejním autům umožňují přednostní jízdu. "Vidím třeba auto policie, jak v klidu přijede ke křižovatce," vypráví řidič autobusu Josef Hlavsa. "Pak ale policista zjistí, že by musel čekat na semafor, to se mu nechce, tak pustí maják - bez sirény! Všechny objede, všichni mu uhnou, on se vnutí do křižovatky, a když ji projede, zase maják vypne a klidně pokračuje dál. To nenávidím." Vadí mu to prý nejen pro tu "blazeovanou arogani", ale také proto, že zastavit nebo uhnout musí a s jeho cestujícími to vždycky zacloumá. "A to skutečný profík v autobusu nedělá," mračí se Hlavsa.

PRAHA, HAVLÍČKOVA ULICE ­ 10.42 projel vůz městské policie 1A7 6886 jednosměrnou ulicí v protisměru.

PRAHA, NÁMĚSTÍ REPUBLIKY ­ 15.38 projel vůz městské po­licie 2A2 2387 zákazem vjezdu.

PRAHA, HAVLÍČKOVA ULICE 15.21 policejní vůz ADS 46­87 projel jednosměrnou ulicí v protisměru.

PRAHA, NÁMĚSTÍ REPUBLIKY 15.34 projel autobus vězeňské stráže AX 27­13 zákazem vjezdu motorových vozidel.

PRAHA, HAVLÍČKOVA ULICE ­11.06 vjel vůz městské policie AKA 96­57 v protisměru do ulice. Když si jeho řidič všiml, že je fotografován, spustil oranžový maják. Okamžitě po dokončení přestupku ho zase vypnul.

PRAHA, NÁMĚSTÍ REPUBLIKY ­ 15.32 policejní vůz ACM 58­39 projel na náměstí zákazem vjezdu motorových vozidel.

PRAHA, DLÁŽDĚNÁ ULICE ­11.10 zaparkovala octavia 1A193­43 přímo pod značkou Zákaz zastavení. Řidič vystavil za sklo cedulku Policie a odešel. Jakmile zjistil, že je vůz fotografován, vrátil se a odjel.

Autoři:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.