Policista za volantem: Dopravní značky mě nezajímají

  • 150
Kdo chce zapalovat, musí sám hořet! praví biblická moudrost. Pro podmínky policie by mohla znít: Kdo chce jiné postihovat za nedodržování dopravních předpisů, musí je sám ctít!

Českým policistům však jako by byl tento přístup cizí. Podle slov psychologa má i ten nejdrobnější dopravní přestupek spáchaný policejním autem devastující vliv na morálku ostatních řidičů. "Je to naprosto přirozená reakce, běžný šofér si řekne: když si oni můžou dovolit tolik, tak já snad můžu alespoň tohle...", říká Jan Cimický z Centra duševní pohody. Sám je řidič a téma beztrestných přestupků policistů ho "vytáčí" stejně jako jeho pacienty.

Je to normální

Praxe, zvlášť ve velkých městech, je taková, že automobily Policie ČR i městské policie ignorují zákazy vjezdu, rychlostní limity i zákaz jízdy po tramvajových kolejích všude tam, kde to zkrátí cestu. Ze zákona o provozu automobilů s právem  přednosti v jízdě vyplývá jednoznačně, že pokud u policejního vozu nebliká maják, je to auto jako každé jiné. "Já sám čekám v koloně, a přitom kolem mě projede jedno nebo dvě naše auta. Bez majáku, prostě jen tak. A ti chlapi - moji podřízení - se tváří, jakoby to bylo samozřejmé," popisuje své pravidelné zážitky pětapadesátiletý policista, který kvůli obavě z reakce nadřízených nechce zveřejnit své jméno. Přiznává zároveň, že když už je svědkem nějaké do nebe volající drzosti svých lidí, pozve si je a tvrdě jim vynadá. To je vše.

Chaos v postihování

Postupným dotazováním na různých úrovních ministerstva vnitra i policejního prezídia vycházelo pouze najevo, které složky kontrolu dodržování předpisů policejními řidiči NEMAJÍ ve svém popisu práce. Tak například Inspekce ministra vnitra je určena jen k postihování případů, kdy se policista dopustí trestného činu - ničeho menšího. Odbor kontroly a stížností prezidia se přestupkem na silnici bude zabývat pouze tehdy, pokud si na chování policejního šoféra bude někdo stěžovat. "Máme tu případy, kdy naštvaný občan oznámí, že se policejní auto s konkrétní poznávací značkou tam a tam dopustilo toho a toho přestupku. My to prověříme, zjistíme řidiče. On řekne: Ano, jel jsem tam, ale přestupku jsem se nedopustil. A je to tvrzení proti tvrzení, pochopíte... Co s tím? ptá se pracovnice tohoto odboru, která chce také zůstat bezejmenná. Prý proto, aby si neudělala ostudu, že s "těmi přestupky nic nedělají".

Paradox

Postihovat neukázněné policejní řidiče mají důstojníci a vedoucí oddělení, kteří mají pravomoc ukládat tresty dle kázeňského řádu. Ti musí každý postih svých podřízených hlásit nadřízeným. Jinými slovy - aby mohli své lidi trestat, musí na

Jedna půlhodina pravdy
S cílem zjisit, zda je kritický pohled na policisty za volantem - všeobecně usazený v myslích tuzemských řidičů - oprávněný, či nikoliv, se redakce rozhodla učinit malý pokus: redaktor a fotograf stáli dopoledne a po obědě, dohromady něco přes půl hodiny, v centru hlavního města v místě, kde si podle místních šoférů zkracují policisté s oblibou cestu průjezdem dvou jednosměrných ulic v protisměru - Dlážděnou a Havlíčkovou u Masarykova nádraží a zákazem vjezdu na náměstí Republiky. Byla středa 12. března, zaznamenali jsme osm případů. Nebyly to však jen vozy Policie ČR. Naprosté ignorování předpisů projevili i příslušníci městské policie a na jiném místě i řidič autobusu Vězeňské stráže. VIZ FOTOGALERIE...
sebe prozradit, že mají neukázněné mužstvo. A do toho se nikomu nechce. Jedním z příslušníků, kteřá na těmi nejzavilejšími přestupníky v uniformě nezavřou oči, je šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml. "Když jedu svým soukromým autem a jsem svědkem přestupku svého podřízeného, tak ho den na to potrestám." Připouští však, že i při počtu zhruba sto padesáti lidí, kteří jsou mu podřízeni, k podobnému případu dojde tak třikrát ročně.

Zneužívání majáků

Mnoho řidičů městských autobusů nebo vozů taxislužby uvádí, že v posledním roce vídají čím dál častější zneužívání majáků, které policejním autům umožňují přednostní jízdu. "Vidím třeba auto policie, jak v klidu přijede ke křižovatce," vypráví řidič autobusu Josef Hlavsa. "Pak ale policista zjistí, že by musel čekat na semafor, to se mu nechce, tak pustí maják - bez sirény! Všechny objede, všichni mu uhnou, on se vnutí do křižovatky, a když ji projede, zase maják vypne a klidně pokračuje dál. To nenávidím." Vadí mu to prý nejen pro tu "blazeovanou arogani", ale také proto, že zastavit nebo uhnout musí a s jeho cestujícími to vždycky zacloumá. "A to skutečný profík v autobusu nedělá," mračí se Hlavsa.

PRAHA, HAVLÍČKOVA ULICE ­ 10.42 projel vůz městské policie 1A7 6886 jednosměrnou ulicí v protisměru.

PRAHA, NÁMĚSTÍ REPUBLIKY ­ 15.38 projel vůz městské po­licie 2A2 2387 zákazem vjezdu.

PRAHA, HAVLÍČKOVA ULICE 15.21 policejní vůz ADS 46­87 projel jednosměrnou ulicí v protisměru.

PRAHA, NÁMĚSTÍ REPUBLIKY 15.34 projel autobus vězeňské stráže AX 27­13 zákazem vjezdu motorových vozidel.

PRAHA, HAVLÍČKOVA ULICE ­11.06 vjel vůz městské policie AKA 96­57 v protisměru do ulice. Když si jeho řidič všiml, že je fotografován, spustil oranžový maják. Okamžitě po dokončení přestupku ho zase vypnul.

PRAHA, NÁMĚSTÍ REPUBLIKY ­ 15.32 policejní vůz ACM 58­39 projel na náměstí zákazem vjezdu motorových vozidel.

PRAHA, DLÁŽDĚNÁ ULICE ­11.10 zaparkovala octavia 1A193­43 přímo pod značkou Zákaz zastavení. Řidič vystavil za sklo cedulku Policie a odešel. Jakmile zjistil, že je vůz fotografován, vrátil se a odjel.