Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policisté zastavují auta nesprávně a riskantně

  13:21aktualizováno  13:21
Vleklý problém: nesprávné, často až riskantní chování policistů při silničních kontrolách. V živé paměti je nedávný tragický případ, kdy opilý řidič zabil dopravního policistu, který ho chtěl na silnici zastavit. Kauza má, překvapivě, ještě jednu rovinu, o níž se příliš nemluví: i když si opilý řidič bezesporu počínal protiprávně, svůj podíl viny na smutném vyústění běžné kontroly mohou mít i policisté sami.

Obdobná situace se může přihodit i nám v okamžiku, kdy nás policisté zastavují na silnici. Často se opakuje totéž: policista stojí v jízdní dráze přijíždějícího vozidla do poslední chvíle, až auto nebo motocykl zastaví téměř svým tělem.

Služební předpis mluví jasně
Chování dopravních policistů při stavění řidičů v silničním provozu jednoznačně upravuje Závazný pokyn č. 22/2003. Podle něho při zastavování vozidla policista stojí v polovině jízdního pruhu zastavovaného směru, čelem k přijíždějícím vozidlům. Znamení k zastavení pak policista dává zastavovacím terčem, jen výjimečně vztyčenou paží nebo dlaní namířenou proti zastavovanému vozidlu.

Současně s pokynem k zastavení ukazuje druhou rukou místo, kde má řidič zastavit. Během tohoto úkonu ustupuje k okraji vozovky, aby zastavovaným vozidlem nebyl ohrožen.

Čtvrtý odstavec tohoto článku pak upřesňuje: „Znamení k zastavení dává policista zřetelně a včas, aby řidič zastavovaného vozidla mohl bezpečně zastavit s ohledem na stav pozemní komunikace, povětrnostní podmínky, viditelnost, rychlost vozidla a situaci v silničním provozu.“ To je zcela jednoznačné: místo k zastavování zvolí policisté podle citovaného služebního pokynu tam, „kde nebude ohrožena bezpečnost silničního provozu a plynulost bude co nejméně omezena. V nočních hodinách hlídka zvolí stanoviště pokud možno na osvětlené pozemní komunikaci a v uzavřené obci.“

Jen pro služební potřebu?
Je třeba jen litovat, že tak důležitý předpis, který upravuje chování při silniční kontrole, je veřejnosti utajen: slouží jen služební potřebě. I silniční kontrola má totiž svá pravidla a obě strany by je měly znát.

Chování občana vůči policistovi se neučí v žádné škole ani v autoškole. Ke škodě všech. A tak můžeme jen litovat, že policisté při výkonu své služby mnohdy nehledí na ochranu svého zdraví a života. V době, kdy je zastavované vozidlo blízko, nesmí být již policista v jeho jízdní dráze. To říká služební předpis, který má chránit život a zdraví policistů. Především na nich je, aby jej dodržovali. Ve svém zájmu.

Ale nejen v něm. Vystavují totiž řidiče postihu, a to ne ledajakému: takové jednání může totiž být za jistých okolností pojato i jako útok na veřejného činitele. Což je závažný a nebezpečný trestný čin. Kdo ovšem policistům nezastaví, sotva se může dopustit útoku na veřejného činitele, pokud nemění úmyslně směr své jízdy. 

Pokud policista zachycený stavěným vozidlem nerespektuje závazný pokyn policejního prezidenta, nepostupoval předepsaným způsobem. Přitom policista nikdy neví, zda se k němu ve vozidle blíží opilec, šílenec či někdo, kdo má dobrý důvod nezastavit.

Kdo měl příležitost dát se zastavit policejní hlídkou v USA, mi dá za pravdu, že nic podobného tam nepřipadá v úvahu. Dřív, než k vám vůbec policista po zastavení vozu přijde, zjistí si v databázi, co jste zač, kolik dlužíte na pokutách a daních, a pak teprve se přiblíží, aby vás zkontroloval.

Řidičovy ruce pěkně na volantu a žádné sahání do kapsy pro řidičák. „Dobrý den, pane Vitásku, je nám líto, že jste tak krátce v USA a už vás musíme stavět.“ A pak se to v klidu všechno vyřídí. Samozřejmě to stojí dost peněz. Čeští policisté naproti tomu stále riskují své zdraví i život.

DOBRÝ PŘÍKLAD Tak takhle nějak to má vypadat - policista stojí až v odstavném pruhu, ani za snížené viditelnosti není ohrožen

Autoři:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.