Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policistům bych vyměnil čepice

  17:30aktualizováno  17:30
Michal Caban, dříve tanečník a režisér Baletní jednotky Křeč, dnes - jak o sobě říká ceremoniář, tráví hodně času v autě. Stovky kilometrů najezdí i po Evropě. Zasedá v dopravní komisi Prahy 1. A doprava, chování řidičů i policistů ho neustále popouzejí. Tvrdí, že takové akce jako Kryštof by zrušil.
Co vám vadí na dopravních akcích?
Je mi záhadou, že na takové gigantické operace lidi jsou - i po ulicích vidím popocházet policisty - ale na místech, kde jsou nezbytně nutní, je nevídám.

Kde byste je chtěl vidět?
Na větších křižovatkách, na místech se změnou dopravního značení, tam, kde přechází hodně chodců... V Itálii stojí policajti na krajnici, baví se, čekají, až jich bude třeba. Jinak nechávají iniciativu na řidičích a chodcích - oni se mezi sebou domluví. A funguje to. Tady jsme pořád samá prevence a silniční kontroly, a stejně se stav nelepší.

Uměl byste to napravit, kdybyste se stal ředitelem dopravní policie?
Šel bych na to s psychology a dopravními inženýry. Snažil bych se vymyslet nějaké základní pravidlo a to pak dotlačit až dolů - mezi policisty a řidiče.

To zní hodně teoreticky. Můžete být konkrétnější?
Například ta strašná spousta jednosměrek. Klidně bych - i třeba úzké uličky - nechal obousměrné. Věřte tomu, že by se řidiči mezi sebou domluvili. Všichni přeci chtějí jet. Teď si možná myslíte, že jsem se zbláznil... Pořád taky panuje přesvědčení, že když vypálím jako první do křižovatky, ještě na oranžovou, budu nejrychlejší a nad ostatními zvítězím. Nezvítězím a rychlejší nebudu. Ale to je právě to myšlení, které je třeba změnit.

Možná budete také jedním z těch, které zlobí měření rychlosti a...
Měření je v pořádku. Ale jde o to - kde! Je třeba vyjít lidem v autech vstříc. Řekněte mi jediný důvod, proč policie měří a vlastně násilím, represí vymáhá padesátku tam, kde je to fakt zbytečné, nesmyslné.

Když s takovým despektem mluvíte o radarech, to asi jezdíte "nadupaným" sporťákem.
Mám Volvo 850 z roku 1998. To je taková velká prostorná vana s velikým kufrem. A navíc jsem klidný řidič. Vím, že stylem brzda plyn a sprintováním od semaforu k semaforu nic nenaženu. Navíc často vozím za autem přívěs s motorkou, a tak opravdu žádný soutěžní jezdec v autě nejsem.

Když jezdíte hodně po Evropě, řídíte si sám?
Rád jezdím sám. Takové ty dlouhé plynulé trasy, pouštím si cestou muziku a je mi dobře.

Kde v zahraničí se vám doprava líbila?
Docela mne oslovila právě ta Itálie. I na těch policajtech vidíte, že jsou to frajeři, kteří mají radost, když jim to sluší, a nepotřebují se kvůli vlastnímu sebevědomí ještě na někoho vytahovat. To jenom u nás... A taky v Německu a Rakousku, ti příslušníci v placatých čepicích pořád působí už na pohled jako represe sama.

Takže pro začátek alespoň vyměnit čepice?
No, aspoň. Ale bylo by lepší převlíknout je celé.

Podle toho, jak nasazujete na dopravní policii, ve vás asi bobtnal odpor už dlouho...
To ani ne.

S rodiči jste strávil čtyři roky v Egyptě. Jaká je tam doprava?
Tam by si měl Evropan uvědomit vděk ke kázni na silnicích starého kontinentu. V Africe jsou totiž předpisy jenom orientační. Třeba červená na semaforu slouží pouze jako informace! A viníkem dopravní nehody je zásadně ten, kdo má nabouraný čumák auta. Každý totiž má dávat pozor na to, co je před ním. Za to je zodpovědný. Ale na tom něco je.

Máte za to, že by dokonce i některé africké návyky mohly české dopravě prospět?
K tomu jsem nemířil. Ale snažím se pořád svému okolí vnuknout myšlenku, že jediná správná cesta kupředu je dát přímo řidičům co nejvíc svobody a tím i zodpovědnosti. Oni si to srovnají mezi sebou, věřte tomu.

Michal Caban má pěl let staré Volvo 850. Autu říká velká vana s velkým kufrem; navíc často vozí za autem přívěs.

Autoři:




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.