Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Polovina benzinů pochází z ciziny

aktualizováno 
-
Jen zhruba polovina pohonných hmot prodaných v Česku pochází ze zdejších rafinerií, zbytek vyrobí v Rakousku, Německu a na Slovensku. V tuzemsku jsou tři zpracovatelé ropy,do jejichž sídel v Kralupech nad Vltavou, Litvínově a Pardubicích proudí ropa ze dvou směrů.

Od roku 1962 vede do republiky ropovod Družba, kterým teče ropa z nalezišť v bývalém SSSR. "Něco pochází z Uralu, něco ze Sibiře. Část ropy máme i z Kazachstánu," říká Miloš Podrazil z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Od roku 1996 berou rafinerie ropu i z německého Ingolstadtu, z ropovodu jménem Mero-IKL. "Do Německa ropa teče transalpinským ropovodem z přístavu Terst, jenž přijímá tankery z Asie a severní Afriky," popisuje Podrazil. V český benzin a naftu přeměněná ropa pak z rafinerií směřuje k čerpacím stanicím, a právě přeprava je nejbolavějším místem. "Ročně jsou to miliony operací s pohonnými hmotami. Při nedodržení určitých zásad hrozí vzájemné mísení a znečištění paliv," říká Vladimír Matějovský z pražského Ústavu paliv a maziv. Existují tři způsoby, jak vyrobené palivo dopravit k čerpacím stanicím. Všeobecně známé jsou autocisterny a speciální nádrže na železničních vagonech. Třetí - méně známou - možností je produktovod. Tento rourový systém prochází celou republikou. "Za socialism u patřil produktovod ke státním tajemstvím," uvádí Milan Pelcl ze společnosti Čepro, která rourový systém spravuje. "Produktovodem proteče asi osmadvacet procent v tuzemsku prodaných pohonných hmot, zbytek rozvezou z rafinerií auta a vlaky," doplňuje Pelcl.

Autor:


Témata: Vlak


Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.