Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka: Polská legenda maluch měla mít nástupce jménem Beskid

aktualizováno 
Fiátek 126p byl a pravděpodobně i dlouho zůstane polskou automobilovou legendou. Malinký vůz s typickým zvukem a vzduchem chlazeným motorem byl oblíbený hlavně pro svou nízkou cenu. V muzeu ve Štětíně si můžete prohlédnout odvážné prototypy.

Prototyp Wszedolaz vycházející z polského Fiatu 126p. Technické a dopravní muzeum ve Štětíně | foto: František Dvořák, iDNES.cz

V červenci 1973 sjel z automobilové linky v jihopolském městě Bielsko-Biala první Fiat 126p. Nepohodlné, poruchové, plechové, hlasité auto, nazývané "mrňousem", "chraptítkem" nebo telefonní budkou, se nakonec stalo fenoménem.

Fotogalerie

První model stál 69 tisíc zlotých. Kdo nechtěl čekat v pořadnících, mohl jej koupit na pod rukou, ale za 115 až 120 tisíc zlotých. To už byla závratná suma. Průměrný plat totiž tehdy činil asi 3 000 až 4 000 zlotých měsíčně.

Přesto ho chtěl mít každý, stal se snem polských řidičů. "Bylo s ním možné všude zaparkovat a jeho provoz byl levný," vysvětlil přednosti auta Piotr Kalinowski z varšavského automotoklubu.

V Národním a technickém muzeu ve Štětíně si můžete prohlédnout také zajímavé prototypy, které z populárního malucha vycházejí. Hned na první pohled upoutá pozornost opásovaný "Wszedolaz".

Všude vleze

Jeho vznik se datuje do let 1979-1980 a je společným dílem čtyř různých autorů. "V té době nám chyběl vůz, který by dokázal kontrolovat dráty elektrického vedení v drsných zimních podmínkách," vzpomíná Jerzy Smolinski.

Prototyp Wszedolaz vycházející z polského Fiatu 126p. Národní a technické...

"Samotný technický návrh se nám ale hodně nepovedl. Místo toho, aby pásy vytlačovaly sníh do strany, hrnuly ho dovnitř a pásy pak často padaly. Přesto ale mohl plavat, to jsme si vyzkoušeli," říká Smolinski.

Většina součástí Wszedolazu je vypůjčená právě z Fiatu 126p, tlumiče pak z motocyklu WSK. Vůz používal dvě vodní pumpy, které autoři předělali z požárních čerpadel.

Polský Japonec

Opásovanému fiátku dělá společnost odvážná kreace Little Samurai. Název vychází ze Suzuki Samurai, z kterého si stavitelé vypůjčili podvozek a motor. Legendární Japonec se často používá pro domácí terénní úpravy a každý majitel ho použije po svém.

Verze Fiatu 126p s názvem Little Samurai. Národní a technické muzeum ve Štětíně

V Polsku se často využívaly části z dacií, škodovek nebo Fiatu 125p. Žlutý Maluszek vychází právě z Malucha 126p, ale narozdíl od originálu má motor na plyn umístěný vepředu a využívá pohonu všech čtyř kol.

Kam se hrabe Twingo

Na počátku 80. let začali inženýři pracovat na nástupci populárního modelu. Vůz se měl jmenovat Beskid a do roku 1987 bylo vypracováno celkem sedm rozdílných verzí. Zelený Beskid v muzeu dopravních prostředků ve Štětíně je z roku 1985.

Na rozdíl od malucha byl navržený pro pět pasažérů a měl dvojnásobně větší kufr. Se sklopenými zadními sedadly dosáhl zavazadlový prostor až na hranici 800 litrů. Na designu beskidu se pracovalo v Krakově a finální verze vycházela z testů v aerodynamickém tunelu.

Prototyp Beskid vycházející z polského Fiatu 126p. Národní a technické muzeum...

Na konci 80. let minulého století ale práce na nástupci malucha skončily a bylo rozhodnuto o tom, že všechny existující verze musí být zničeny. S rozhodnutím ale jeho tvůrci nesouhlasili a díky jejich odhodlání byla většina prototypů zachráněna.

V muzeu narazíte v souvislosti s beskidem i na zajímavou konspirační teorii. Když totiž v roce 1993 Renault poprvé představil maličké revoluční Twingo, jeho podoba s Beskidem byla prý až zarážející. A fakt, že se twingo představilo světu jen pár dní po vypršení patentu na beskida, už podle Poláků nemůže být náhoda.

Autor:




Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Škoda Fabia II 1,6TDi 66kW...
Škoda Fabia II 1,6TDi 66kW...

r.v. 2012, naj. 161 001 km, diesel
174 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.