Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka: Polská legenda maluch měla mít nástupce jménem Beskid

aktualizováno 
Fiátek 126p byl a pravděpodobně i dlouho zůstane polskou automobilovou legendou. Malinký vůz s typickým zvukem a vzduchem chlazeným motorem byl oblíbený hlavně pro svou nízkou cenu. V muzeu ve Štětíně si můžete prohlédnout odvážné prototypy.

Prototyp Wszedolaz vycházející z polského Fiatu 126p. Technické a dopravní muzeum ve Štětíně | foto: František Dvořák, iDNES.cz

V červenci 1973 sjel z automobilové linky v jihopolském městě Bielsko-Biala první Fiat 126p. Nepohodlné, poruchové, plechové, hlasité auto, nazývané "mrňousem", "chraptítkem" nebo telefonní budkou, se nakonec stalo fenoménem.

Fotogalerie

První model stál 69 tisíc zlotých. Kdo nechtěl čekat v pořadnících, mohl jej koupit na pod rukou, ale za 115 až 120 tisíc zlotých. To už byla závratná suma. Průměrný plat totiž tehdy činil asi 3 000 až 4 000 zlotých měsíčně.

Přesto ho chtěl mít každý, stal se snem polských řidičů. "Bylo s ním možné všude zaparkovat a jeho provoz byl levný," vysvětlil přednosti auta Piotr Kalinowski z varšavského automotoklubu.

V Národním a technickém muzeu ve Štětíně si můžete prohlédnout také zajímavé prototypy, které z populárního malucha vycházejí. Hned na první pohled upoutá pozornost opásovaný "Wszedolaz".

Všude vleze

Jeho vznik se datuje do let 1979-1980 a je společným dílem čtyř různých autorů. "V té době nám chyběl vůz, který by dokázal kontrolovat dráty elektrického vedení v drsných zimních podmínkách," vzpomíná Jerzy Smolinski.

Prototyp Wszedolaz vycházející z polského Fiatu 126p. Národní a technické...

"Samotný technický návrh se nám ale hodně nepovedl. Místo toho, aby pásy vytlačovaly sníh do strany, hrnuly ho dovnitř a pásy pak často padaly. Přesto ale mohl plavat, to jsme si vyzkoušeli," říká Smolinski.

Většina součástí Wszedolazu je vypůjčená právě z Fiatu 126p, tlumiče pak z motocyklu WSK. Vůz používal dvě vodní pumpy, které autoři předělali z požárních čerpadel.

Polský Japonec

Opásovanému fiátku dělá společnost odvážná kreace Little Samurai. Název vychází ze Suzuki Samurai, z kterého si stavitelé vypůjčili podvozek a motor. Legendární Japonec se často používá pro domácí terénní úpravy a každý majitel ho použije po svém.

Verze Fiatu 126p s názvem Little Samurai. Národní a technické muzeum ve Štětíně

V Polsku se často využívaly části z dacií, škodovek nebo Fiatu 125p. Žlutý Maluszek vychází právě z Malucha 126p, ale narozdíl od originálu má motor na plyn umístěný vepředu a využívá pohonu všech čtyř kol.

Kam se hrabe Twingo

Na počátku 80. let začali inženýři pracovat na nástupci populárního modelu. Vůz se měl jmenovat Beskid a do roku 1987 bylo vypracováno celkem sedm rozdílných verzí. Zelený Beskid v muzeu dopravních prostředků ve Štětíně je z roku 1985.

Na rozdíl od malucha byl navržený pro pět pasažérů a měl dvojnásobně větší kufr. Se sklopenými zadními sedadly dosáhl zavazadlový prostor až na hranici 800 litrů. Na designu beskidu se pracovalo v Krakově a finální verze vycházela z testů v aerodynamickém tunelu.

Prototyp Beskid vycházející z polského Fiatu 126p. Národní a technické muzeum...

Na konci 80. let minulého století ale práce na nástupci malucha skončily a bylo rozhodnuto o tom, že všechny existující verze musí být zničeny. S rozhodnutím ale jeho tvůrci nesouhlasili a díky jejich odhodlání byla většina prototypů zachráněna.

V muzeu narazíte v souvislosti s beskidem i na zajímavou konspirační teorii. Když totiž v roce 1993 Renault poprvé představil maličké revoluční Twingo, jeho podoba s Beskidem byla prý až zarážející. A fakt, že se twingo představilo světu jen pár dní po vypršení patentu na beskida, už podle Poláků nemůže být náhoda.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.