Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Polský trh s auty je v hluboké krizi

  11:16aktualizováno  11:16
V těžké depresi se ocitl automobilový trh našich severních sousedů. Úsporná makroekonomická opatření se projevila i razantně padající poptávkou po nových vozech. Prodeje nových aut v Polsku tak loni zaznamenaly druhý největší propad v Evropě, hned po Islandu. A to ještě před rokem či dvěma kupoval auto skoro každý Polák, který měl v kapse pár zlotých. Trh byl tehdy velice hladový.

Loni se ale prodalo o 32 procent vozů méně než v roce 2000, nové auto si z autosalonů odvezlo jen 327 251 Poláků. I přesto zůstává trh našeho severního souseda suveréně největší ve střední Evropě.

Hlavním důvodem výrazného propadu prodejů jsou negativní očekávání vyvolané vládními "balíčky", tedy úspornými ekonomickými opatřeními. Trh automobilů je na podobné zásahy velice citlivý, jde o jakýsi indikátor ekonomické situace. Stejným problémům čelil i český automobilový trh před čtyřmi lety.

Dalším významným faktorem propadu byla klesající obliba automobilů, které se přímo v Polsku montují. Bankrotující korejská Daewoo, která vyrábí auta ve varšavských provozech bývalého FSO, prodala loni o šokujících 63 procent vozů méně než v roce 2000, další klíčový výrobce Fiat zaznamenal pokles o čtyřicet procent.

Důvod k oslavám nebyl ani v Gliwicích, kde Opel vyrábí Astru Classic. Její popularita za poslední rok nečekaně klesla, což Opelu způsobilo na polském trhu 30-ti procentní propad prodeje. Relativně solidní pozici si u severních sousedů drží Škoda. Loni vyjelo z poznaňského závodu, kde se škodovky montují, "jen" o 4,8 procenta vozů méně než před rokem.

Krize automobilového průmyslu začíná nyní značně prohlubovat i celkovou ekonomickou situaci Poláků. Analytici například odhadují, že v průběhu roku 2001 byla donucena jedna pětina autorizovaných dealerů ukončit činnost. Okolo dvaceti procent lidí bylo propuštěno v samotných automobilových výrobních provozech.

V souvislosti s loňským neúspěchem je nyní vyvíjen velký tlak na vládu. Ta by měla ještě více omezit dovoz ojetin, kterých se v Polsku loni prodalo 216 517, tedy poměrově podstatně méně než v Česku. Čeká se i zvýhodnění leasingu, jenž by měl udržet zájem o nová auta z řad firem. Ty totiž kupují více jak 40 procent nových vozů.

Autor:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.