Polský trh s auty je v hluboké krizi

V těžké depresi se ocitl automobilový trh našich severních sousedů. Úsporná makroekonomická opatření se projevila i razantně padající poptávkou po nových vozech. Prodeje nových aut v Polsku tak loni zaznamenaly druhý největší propad v Evropě, hned po Islandu. A to ještě před rokem či dvěma kupoval auto skoro každý Polák, který měl v kapse pár zlotých. Trh byl tehdy velice hladový.

Loni se ale prodalo o 32 procent vozů méně než v roce 2000, nové auto si z autosalonů odvezlo jen 327 251 Poláků. I přesto zůstává trh našeho severního souseda suveréně největší ve střední Evropě.

Hlavním důvodem výrazného propadu prodejů jsou negativní očekávání vyvolané vládními "balíčky", tedy úspornými ekonomickými opatřeními. Trh automobilů je na podobné zásahy velice citlivý, jde o jakýsi indikátor ekonomické situace. Stejným problémům čelil i český automobilový trh před čtyřmi lety.

Dalším významným faktorem propadu byla klesající obliba automobilů, které se přímo v Polsku montují. Bankrotující korejská Daewoo, která vyrábí auta ve varšavských provozech bývalého FSO, prodala loni o šokujících 63 procent vozů méně než v roce 2000, další klíčový výrobce Fiat zaznamenal pokles o čtyřicet procent.

Důvod k oslavám nebyl ani v Gliwicích, kde Opel vyrábí Astru Classic. Její popularita za poslední rok nečekaně klesla, což Opelu způsobilo na polském trhu 30-ti procentní propad prodeje. Relativně solidní pozici si u severních sousedů drží Škoda. Loni vyjelo z poznaňského závodu, kde se škodovky montují, "jen" o 4,8 procenta vozů méně než před rokem.

Krize automobilového průmyslu začíná nyní značně prohlubovat i celkovou ekonomickou situaci Poláků. Analytici například odhadují, že v průběhu roku 2001 byla donucena jedna pětina autorizovaných dealerů ukončit činnost. Okolo dvaceti procent lidí bylo propuštěno v samotných automobilových výrobních provozech.

V souvislosti s loňským neúspěchem je nyní vyvíjen velký tlak na vládu. Ta by měla ještě více omezit dovoz ojetin, kterých se v Polsku loni prodalo 216 517, tedy poměrově podstatně méně než v Česku. Čeká se i zvýhodnění leasingu, jenž by měl udržet zájem o nová auta z řad firem. Ty totiž kupují více jak 40 procent nových vozů.