Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Polygon vzbuzuje spoustu emocí

  13:47aktualizováno  13:47
Slovy o úpadku demokracie a demonstrativním odchodem části rozlícených občanů skončila v úterý v Milovicích veřejná schůze, na níž úředníci Středočeského kraje představili své vize ohledně někdejšího rozsáhlého vojenského prostoru Milovice-Mladá. Příčinou byla nová podoba územního plánu, v němž krajští úředníci zakreslili do samého středu opuštěných lesů obří zkušební areál, který chce postavit automobilka Škoda.

Proti areálu (takzvanému polygonu) již více než rok brojí občané okolních obcí, kteří se odmítají vzdát 400 hektarů teprve nedávno zpřístupněné krajiny. Na úterní schůzi přišlo proti polygonu protestovat zhruba sto místních občanů. Pod protestní petici se dříve podepsalo přes 3000 lidí a stavbu odmítli též zastupitelé okolních obcí Milovice, Jiřice a Lipník.

Zástupci kraje nicméně dali místním občanům jasně najevo, že vzhledem k velikosti stavby to bude právě Středočeský kraj, kdo bude mít ve věci sporného polygonu poslední slovo. "Konečné slovo budou mít volení zastupitelé kraje, obce nemají žádné právo veta," uvedl hlavní řečník ze skupiny krajských úředníků Michal Košík.

Odpůrci stavby považují celé řízení za zmanipulované ve prospěch Škody a celý přesun debaty o patro výš zpochybňují. "Kvůli polygonu zabrali část lesa, který na jiném místě zařadili mezi území se zvýšenou pozorností k ochraně přírody.

Navíc k připomínkám oslovili celkem 16 obcí, aby náš hlas mezi nimi co nejvíce zapadl," uvádí zastupitel Milovic a lídr odpůrců Josef Matouš, který chce za pomoci Agentury ochrany přírody a krajiny a České společnosti entomologické areál naopak prohlásit za dočasně chráněné území a časem za přírodní park či rezervaci.

V dříve uzavřeném vojenském prostoru totiž podle biologů vyrostly unikátní lesní porosty, v nichž sídlí desítky druhů vzácných rostlin a živočichů, hlavně brouků. Proto nezávislí experti zpochybňují i souhlasné stanovisko, které minulý týden Škodě vydalo ministerstvo životního prostředí. "Víme nejméně o čtyřech druzích, které se jinde v Česku nevyskytují a kterým by hrozilo vyhubení. Posudek ministerstva není úplný," varuje entomolog Jan Vitner z přírodovědecké fakulty. "Dali jsme si do znaku srnku kvůli zdejší unikátní přírodě. O tu teď máme přijít. Nebude-li kraj respektovat obce, nevím, na co ho máme," dodává Matouš.

Na půdě kraje však patrně převládne zájem automobilky. "Bude to jedno z nejtěžších rozhodnutí. Ale za mladoboleslavsko očekávám souhlas. Přece nikdo nepotopí fabriku, která táhne celý okres," uvedl v úterý jed iný přítomný středočeský zastupitel, starosta Benátek a zastánce polygonu Jaroslav Král.

Na kraj spoléhá i Škoda. "Nehodláme nic korigovat. Od toho jsou tu odpovědné orgány, aby podle zákona objektivně zhodnotily všechna stanoviska," uvedla v úterý zástupkyně Škody Ivana Beranová. Odpůrci nicméně slibují vzít za slovo šéfa Škody Vratislava Kulhánka, který je v případě krajního odporu slíbil respektovat. "Nebudu stavět za situace, kdy se budou lidé přivazovat k buldozerům," uvedl před necelým měsícem Kulhánek

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.