Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na české dálnice se chystá poměrové měření. Hlídat se budou zúžení

Exkluzivně   16:49aktualizováno  16:49
V bílé tmě, ve které bylo vidět na pár metrů, se na dálnicích v neděli srazily desítky aut. Ani sněhová vánice bohužel nedonutí řidiče dostatečně zpomalit na bezpečnou rychlost. Na dálnice se proto chystá úsekové měření rychlosti.

Řidiči často odmítají zpomalit, i když jsou podmínky na silnici rizikové. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Na jízdu v bílé tmě je jediný recept: šnečí jízda. Rozhodně to není ostuda. Řidiči ovšem pokusy zpomalit nerespektují.

Podle Martina Hájka, manažera integrovaného systému monitorování silniční dopravy ViaRODOS, informační tabule po hromadné nehodě, ve které bylo na 117. kilometru na dálnici D1 padesát aut, upozorňovaly na řetězovou nehodu a uzavřenou dálnici.

Podívejte se na záběry z hromadné nehody:

Podle Hájka se chystají do systému zapracovat také upozorňování na meteorologické jevy, jako je právě kalamita. Už dnes se na informačních tabulích objevují například informace o silném bočním větru. Odborník však tvrdí, že řidiči na českých dálnicích varování ani značky snižující rychlost nerespektují. „Máme to vyzkoušené. Když jsme snížili rychlost před rekonstruovaným úsekem ze 130 na 100, nestalo se nic, jízdní průměr byl 135 kilometrů v hodině. Když jsme snížili rychlost na 80, jezdilo se kolem stovky.“

Podle Hájka lépe fungoval nápis „Doporučená rychlost 80 km/h, kolona před vámi na 30 min“. „V tu chvíli jeli řidiči opravdu osmdesát,“ říká expert.

Podle Hájka se bude třeba zaměřit na dodržování rychlosti v místech, kde se dálnice rekonstruuje. Pokud dojde k nehodě ve zúžení, hrozí kolaps. Rychle jedoucí auta navíc ohrožují personál na stavbě.

Úsekové měření před zúžením

Martin Hájek pro iDNES.cz prozradil, že se do těchto míst chystá systém úsekového měření rychlosti, které znají řidiči z měst. Čidla a kamery budou instalovány v mobilních sestavách dopravního značení. „Už to je připravené, ještě se to ale nepoužívá,“ dodává dopravní expert. Systém bude možné nainstalovat pohotovostně na opravovaný úsek a sledovanou vzdálenost bude možné flexibilně měnit.

Mobilní sestava dopravního značení

Mobilní sestava dopravního značení

Úsekové (nebo také „poměrové“) měření je metoda určení průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace.

Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů). Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem. Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu. Systém načte registrační značku auta, vůz vyfotí, po průjezdu spočítá rychlost průjezdu a v případě, že je nad limitem, záznam uloží.

Úsekové měření rychlosti se ve velké míře využívá v Praze. Systém je instalovaný i v tunelu Valík na dálnici D5 u Plzně. Měří se také v Lochkovském a Cholupickém tunelu na obchvatu Prahy (R1) a chystá se i do klimkovického tunelu na dálnici D1 u Ostravy. Tam bude systém měřit také okamžitou rychlost na vjezdu a výjezdu z měřeného úseku.

V Itálii je systémem úsekového měření (nazývají ho tam Tutor) protkána většina dálniční sítě. Poměrové měření se od listopadu 2014 začalo objevovat na rakouských dálnicích. Rakouské policii se tento systém prý osvědčil a nehodovost se podle sledování snížila až o 50 %.





Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.