Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na české dálnice se chystá poměrové měření. Hlídat se budou zúžení

Exkluzivně   16:49aktualizováno  16:49
V bílé tmě, ve které bylo vidět na pár metrů, se na dálnicích v neděli srazily desítky aut. Ani sněhová vánice bohužel nedonutí řidiče dostatečně zpomalit na bezpečnou rychlost. Na dálnice se proto chystá úsekové měření rychlosti.

Řidiči často odmítají zpomalit, i když jsou podmínky na silnici rizikové. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Na jízdu v bílé tmě je jediný recept: šnečí jízda. Rozhodně to není ostuda. Řidiči ovšem pokusy zpomalit nerespektují.

Podle Martina Hájka, manažera integrovaného systému monitorování silniční dopravy ViaRODOS, informační tabule po hromadné nehodě, ve které bylo na 117. kilometru na dálnici D1 padesát aut, upozorňovaly na řetězovou nehodu a uzavřenou dálnici.

Podívejte se na záběry z hromadné nehody:

Podle Hájka se chystají do systému zapracovat také upozorňování na meteorologické jevy, jako je právě kalamita. Už dnes se na informačních tabulích objevují například informace o silném bočním větru. Odborník však tvrdí, že řidiči na českých dálnicích varování ani značky snižující rychlost nerespektují. „Máme to vyzkoušené. Když jsme snížili rychlost před rekonstruovaným úsekem ze 130 na 100, nestalo se nic, jízdní průměr byl 135 kilometrů v hodině. Když jsme snížili rychlost na 80, jezdilo se kolem stovky.“

Podle Hájka lépe fungoval nápis „Doporučená rychlost 80 km/h, kolona před vámi na 30 min“. „V tu chvíli jeli řidiči opravdu osmdesát,“ říká expert.

Podle Hájka se bude třeba zaměřit na dodržování rychlosti v místech, kde se dálnice rekonstruuje. Pokud dojde k nehodě ve zúžení, hrozí kolaps. Rychle jedoucí auta navíc ohrožují personál na stavbě.

Úsekové měření před zúžením

Martin Hájek pro iDNES.cz prozradil, že se do těchto míst chystá systém úsekového měření rychlosti, které znají řidiči z měst. Čidla a kamery budou instalovány v mobilních sestavách dopravního značení. „Už to je připravené, ještě se to ale nepoužívá,“ dodává dopravní expert. Systém bude možné nainstalovat pohotovostně na opravovaný úsek a sledovanou vzdálenost bude možné flexibilně měnit.

Mobilní sestava dopravního značení

Mobilní sestava dopravního značení

Úsekové (nebo také „poměrové“) měření je metoda určení průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace.

Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů). Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem. Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu. Systém načte registrační značku auta, vůz vyfotí, po průjezdu spočítá rychlost průjezdu a v případě, že je nad limitem, záznam uloží.

Úsekové měření rychlosti se ve velké míře využívá v Praze. Systém je instalovaný i v tunelu Valík na dálnici D5 u Plzně. Měří se také v Lochkovském a Cholupickém tunelu na obchvatu Prahy (R1) a chystá se i do klimkovického tunelu na dálnici D1 u Ostravy. Tam bude systém měřit také okamžitou rychlost na vjezdu a výjezdu z měřeného úseku.

V Itálii je systémem úsekového měření (nazývají ho tam Tutor) protkána většina dálniční sítě. Poměrové měření se od listopadu 2014 začalo objevovat na rakouských dálnicích. Rakouské policii se tento systém prý osvědčil a nehodovost se podle sledování snížila až o 50 %.





Nejčtenější

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Trend dneška: videokamery do auta. Od nehody vás nezachrání, ale při dokazování...
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.