Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poměrové měření rychlosti. Jak to funguje?

aktualizováno 
Možná už se stalo, že vám domů přišla pokuta za překročení rychlosti a vy jste ani netušili, kde a kdy jste se onoho dopravního přestupku dopustili. Tak tohle by se vám v budoucnu stát nemělo. Současné měření rychlosti dostává novou tvář v podobě poměrového měření. V Praze už se měří od r. 2003!

POZOR! Infografika: Jak funguje poměrové měření rychlosti

Poměrové měření v Praze – jak funguje?
Poměrové neboli úsekové měření je metoda určení průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace.

Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů). Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem.

Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu.

Při měření se využívá zařízení UnicamVELOCITY české firmy Camea, které bylo vyvinuto ve spolupráci s dopravní službou PČR. Systém využívá pro měření doby průjezdu kamery synchronizované na přesnou časovou základnu. Zařízení je certifikováno a ověřováno Českým metrologickým institutem.

V Praze je takto hlídáno zatím celkem 6 úseků

• na Dobříšské ulici (mezi Zlíchovským tunelem a tunelem Mrázovka – obousměrně)
• v tunelu Mrázovka (obousměrně)
• ve Strahovském tunelu (obousměrně)
„Nachytaných“ řidičů stále přibývá
Na Dobříšské ulici funguje toto zařízení od roku 2003, v tunelu Mrázovka a ve Strahovském tunelu od konce roku 2004. Přestože se již o tomto „hlídacím“ systému hovořilo i v televizi, počet neukázněných řidičů stále roste. Systém umožňuje parametrické nastavení limitu rychlosti, při jehož překročení je vozidlo zadokumentováno včetně fotografie.

Jen v průběhu roku 2004 systém zaznamenal 24 307 přestupků, přičemž měřící limit byl nastaven Policií na vyšší hodnotu, než zákonem stanovenou nejvyšší povolenou rychlost. Takže skutečný počet přestupků by byl mnohem vyšší než uvedené číslo.

Co na to uživatel

"Jezdím tudy denně a jsem zvyklý na sedmdesátku. Vůbec jsem si nevšiml, že ten den policie snížila rychlost na padesát," uvedl jeden z řidičů, který zde platil pokutu, Jaroslav Taška z Prahy.

"Naměřili mi tam 81 km/hod. Při sedmdesátce by mi to prošlo, ale při padesátce je to o 31 kilometrů víc - a to už jsem mohl dostat pokutu až dva tisíce korun. Dostal jsem jen pět set, ale navždy si budu pamatovat, že nesmím jezdit jen po paměti, ale naopak: pořád koukat, co je na silnici nového."

Nikdo není neomylný – platí to i zde?
Vzhledem k pravidelnému ověřování a certifikování zařízení, jak nám potvrdil pplk. Pavel Švrčula, vedoucí dopravního inspektorátu, nemůže dojít k případu, že by systém změřil vyšší průměrnou rychlost vozidla, než kterou skutečně jelo.

„Může se však stát, že zařízení neidentifikuje vozidlo na vjezdu do nebo na výjezdu z úseku (např. při zákrytu vozidla) a přestupek tak není zaznamenán,“ dodává Švrčula.

Podle dodavatele je takových případů cca 5 – 10%.

Nejde jen o čtení registrační značky
Identifikace vozidla ve skutečnosti neprobíhá pouze prostřednictvím čtení registrační značky, ale na základě ucelené analýzy všech relevantních markantů vozidla.

Co umí moderní radary? Čtěte ZDE

Když bude mít vaše vozidlo špinavou nebo nečitelnou SPZtku, bude přestupek zadokumentován a totožnost vozidla a s ním i jeho řidiče je věcí následného dokazování policejním orgánem.

Systém je navíc vybaven neoslňujícím infračerveným reflektorem pro osvícení kontrolovaného jízdního profilu, takže funguje i za snížené viditelnosti. Celý proces detekce, zpracování, projednání a archivace přestupku je do značné míry automatizován a zabezpečen proti případné ztrátě nebo narušení dat.

POZOR! Infografika: Jak funguje poměrové měření rychlosti

Autoři:


Témata: policie, silnice, Radar


Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.