Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pontiakům a buickům možná zvoní umíráček

  16:43aktualizováno  16:43
Praha, Detroit - Nad značkami Buick a Pontiac, které patří mezi symboly amerického automobilismu, se stahují černá mračna. Jejich majitel, největší světový výrobce aut na světě, General Motors, uvažuje o tom, že možná tyto značky nechá zaniknout.
Pontiac Solstice

Pontiac Solstice | foto: Pontiac

Minulý týden zveřejnila automobilka GM velmi pesimistický odhad vývoje svých zisků na rok 2005.

Ten počítá s jejich poklesem až o 80 procent z loňské úrovně 2,8 miliardy dolarů.

GM doplácí na ztráty, jež má ze svých značek v Evropě a slabého prodeje na domácím americkém trhu.

Na horších číslech se podepíší i menší zisky finanční divize koncernu a problémy s vysokými platbami firmy, které odvádí na zdravotní pojištění svých zaměstnanců.
Společnost GM, jež má dluhy ve výši až 300 miliard dolarů, proto chystá opatření, kterými slabší hospodářské výsledky hodlá zvrátit.

Viceprezident Bob Lutz podle zpravodajství CNNMoney nevyloučil, že automobilka zruší některé své tradiční značky. Blíže nespecifikoval které, ale zároveň označil dvě značky ze skupiny GM - Buick a Pontiac - jako "ty, které mají poškozený image".

V posledních letech se do vývoje nových modelů buicků a pontiaků neinvestovalo. Teprve nyní mají přijít obě značky s novými vozidly, do jejichž vývoje firma nasypala okolo tří miliard dolarů.

Pokud ani několik nových modelů jako roadster Solstice, Torent SUV nebo kupé G6 na trhu nezaberou, je podle náznaků manažerů General Motors možné, že jak pontiaky, tak buicky postupně zmizí ze silnic a přestanou se vyrábět. Podobně jak se to nyní děje se značkou Oldsmobile.

"Jestliže některé značky nedokážou naplnit naše prodejní plány, budeme muset začít zvažovat jejich další existenci. Doufáme, že to nebudeme muset udělat, ale taková je realita. Samozřejmě bychom si přáli udržet všechny naše značky, které máme," uvedl Bob Lut na konferenci automobilového průmyslu v New Yorku.

Podle odborníků má společnost General Motors příliš široký záběr a vlastní příliš mnoho značek. Patří jí nejen americké značky Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Hummer, Oldsmobile, Pontiac, Saturn, ale i evropské Opel, Saab a Vauxhall a australský Holden.

Zejména s evropskými značkami má General Motors problémy, jsou totiž ztrátové. A tak není divu, že v nich chce koncern propustit až pětinu zaměstnanců, tedy zhruba 12 tisíc lidí. To se však nelíbí vládám v zemích, ve kterých stojí továrny na jejich výrobu. (Více čtěte ZDE)

Společnost General Motors byla založena v roce 1908 a lídrem světového trhu je již od roku 1931. V současné době zaměstnává celosvětově okolo 324 tisíc lidí a její vozy se vyrábějí ve 32 zemích světa a prodávají se ve zhruba 200 státech.
Ročně GM vyrábí okolo devíti milionů aut a nákladních vozů. Její tržby se blíží skoro 200 miliardám dolarů ročně.

Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.