Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejulítlejší nápad Ženevy: život v kapsli nesené dronem

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Nepoučený návštěvník autosalonu v Ženevě si musí při seznámení se sny o osobní mobilitě budoucnosti prezentované Italdesignem pomyslet cosi o ufonech a příliš bujné fantazii podpořené koňskou dávkou halucinogenů. Koncept Pop Up, na kterém věhlasné italské studio pracovalo s Airbusem, ovšem nemusí být úplným výmyslem choré mysli.

Je však otázka, zda o takovou mobilitu lidé opravdu stojí.

„Kdyby to měla být pravda, bylo by to šílené,“ komentuje jeden z návštěvníků koncept, který je velkým překvapením stánku veleslavného italského studia, jež kdysi zakládal jeden z největších autodesignérů všech dob Giorgetto Giugiaro a dnes patří Volkswagenu.

Koncept Pop up studia Italdesign a společnosti Airbus

Jak to funguje? Na samostatný podvozek je nasazená kabina, kterou v případě potřeby uzvedne obří dron. Přes mobilní aplikaci si objednáte a zaplatíte dopravu na požadované místo, zadáte adresu a systém vymyslí, jak vás tam dostat. Usednete do jakési kapsle na podvozku, auto bez řidiče vás pak odveze třeba na heliport dronů. Tam zůstane stát podvozek a dron vás i s kabinkou odnese poblíž požadovaného místa, kde čeká další podvozek, aby vás dovezl do cíle. Anebo může být výhodnější cesta po zemi. Na vlakovém nádraží vás i s kapslí naloží na speciální vagon a rychlovlak odveze do cílové destinace.

Automobilismus, který se obejde bez řidičů, není jen fantazírování kreativců designérských studií. O autonomní mobilitě, kdy auta řídí roboti, se mluví stále hlasitěji a na ženevském výstavišti skoro neustále. Otázkou je, zda dlouhodobý pobyt v kapsli bez sociální interakce s okolím nepřivodí lidem újmu na duši. Kabinka uzpůsobená k použití v modulárním systému mobility v podání projektu Pop up však pojme dokonce dva lidi, takže úplně osamocené vaše cesty být nemusí.

Koncept Pop up studia Italdesign a společnosti Airbus
Koncept Pop up studia Italdesign a společnosti Airbus

Odpojitelný podvozek má v útrobách elektromotor a baterky. Po zemi má v představách tvůrců toto přibližovadlo uhánět nejvýš 130kilometrovou rychlostí, akumulátory mají vystačit na 100 kilometrů jízdy. Dron pak umí kapsli na lidi nést až stokilometrovou rychlostí, rotory živí baterky, které se mají dobít za čtvrthodinu, dolet je také 100 kilometrů.

Italdesign s Airbusem si malují, že první testovací jízdy a lety uskuteční v dohledné době a v roce 2030, kdy bude většina lidstva žít v obřích megapolích, budou podobné prostředky mobility běžně dostupné.

„Je to projekt reagující na výhled na konkrétní požadavky, které vyplynou z enormního nárůstu objemu dopravy očekávaného do roku 2030,“ uvádí firmy ve společném prohlášení.

Koncept Pop up studia Italdesign a společnosti Airbus

Projekt Pop up má různé roviny: první je digitální platforma oplývající umělou inteligencí. Ta reaguje na požadavky uživatele a informace zvenčí a postará se o plánování cesty - vymyslí různé varianty tras v závislosti na provozu, počasí a dalších parametrech.

Druhá část je fyzická, jde především o kabinku pro pasažéry a moduly s pohonem. Kromě elektrického pohonu je samozřejmostí zvládnutí robotického řízení vozidla v provozu.

Fotogalerie

Kromě silničního modulu v podobě odpojitelného podvozku je tu také obří dron. Tvůrci připomínají, že kabinka na lidi může být propojena s dalšími způsoby dopravy, třeba vlak či dokonce hyperloop, o kterém už fantazírují i v Brně (čtěte zde).

Samotná kabinka je z karbonu, je 2,6 metru dlouhá, 1,4 m vysoká a 1,5 metru široká. Dron zabere prostor výměry 5 x 4,4 metru.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.