Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejulítlejší nápad Ženevy: život v kapsli nesené dronem

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Nepoučený návštěvník autosalonu v Ženevě si musí při seznámení se sny o osobní mobilitě budoucnosti prezentované Italdesignem pomyslet cosi o ufonech a příliš bujné fantazii podpořené koňskou dávkou halucinogenů. Koncept Pop Up, na kterém věhlasné italské studio pracovalo s Airbusem, ovšem nemusí být úplným výmyslem choré mysli.

Je však otázka, zda o takovou mobilitu lidé opravdu stojí.

„Kdyby to měla být pravda, bylo by to šílené,“ komentuje jeden z návštěvníků koncept, který je velkým překvapením stánku veleslavného italského studia, jež kdysi zakládal jeden z největších autodesignérů všech dob Giorgetto Giugiaro a dnes patří Volkswagenu.

Koncept Pop up studia Italdesign a společnosti Airbus

Jak to funguje? Na samostatný podvozek je nasazená kabina, kterou v případě potřeby uzvedne obří dron. Přes mobilní aplikaci si objednáte a zaplatíte dopravu na požadované místo, zadáte adresu a systém vymyslí, jak vás tam dostat. Usednete do jakési kapsle na podvozku, auto bez řidiče vás pak odveze třeba na heliport dronů. Tam zůstane stát podvozek a dron vás i s kabinkou odnese poblíž požadovaného místa, kde čeká další podvozek, aby vás dovezl do cíle. Anebo může být výhodnější cesta po zemi. Na vlakovém nádraží vás i s kapslí naloží na speciální vagon a rychlovlak odveze do cílové destinace.

Automobilismus, který se obejde bez řidičů, není jen fantazírování kreativců designérských studií. O autonomní mobilitě, kdy auta řídí roboti, se mluví stále hlasitěji a na ženevském výstavišti skoro neustále. Otázkou je, zda dlouhodobý pobyt v kapsli bez sociální interakce s okolím nepřivodí lidem újmu na duši. Kabinka uzpůsobená k použití v modulárním systému mobility v podání projektu Pop up však pojme dokonce dva lidi, takže úplně osamocené vaše cesty být nemusí.

Koncept Pop up studia Italdesign a společnosti Airbus
Koncept Pop up studia Italdesign a společnosti Airbus

Odpojitelný podvozek má v útrobách elektromotor a baterky. Po zemi má v představách tvůrců toto přibližovadlo uhánět nejvýš 130kilometrovou rychlostí, akumulátory mají vystačit na 100 kilometrů jízdy. Dron pak umí kapsli na lidi nést až stokilometrovou rychlostí, rotory živí baterky, které se mají dobít za čtvrthodinu, dolet je také 100 kilometrů.

Italdesign s Airbusem si malují, že první testovací jízdy a lety uskuteční v dohledné době a v roce 2030, kdy bude většina lidstva žít v obřích megapolích, budou podobné prostředky mobility běžně dostupné.

„Je to projekt reagující na výhled na konkrétní požadavky, které vyplynou z enormního nárůstu objemu dopravy očekávaného do roku 2030,“ uvádí firmy ve společném prohlášení.

Koncept Pop up studia Italdesign a společnosti Airbus

Projekt Pop up má různé roviny: první je digitální platforma oplývající umělou inteligencí. Ta reaguje na požadavky uživatele a informace zvenčí a postará se o plánování cesty - vymyslí různé varianty tras v závislosti na provozu, počasí a dalších parametrech.

Druhá část je fyzická, jde především o kabinku pro pasažéry a moduly s pohonem. Kromě elektrického pohonu je samozřejmostí zvládnutí robotického řízení vozidla v provozu.

Fotogalerie

Kromě silničního modulu v podobě odpojitelného podvozku je tu také obří dron. Tvůrci připomínají, že kabinka na lidi může být propojena s dalšími způsoby dopravy, třeba vlak či dokonce hyperloop, o kterém už fantazírují i v Brně (čtěte zde).

Samotná kabinka je z karbonu, je 2,6 metru dlouhá, 1,4 m vysoká a 1,5 metru široká. Dron zabere prostor výměry 5 x 4,4 metru.





Nejčtenější

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.