Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pořádné kafe nakopne i auto. To pak frčí až 107 km/h

aktualizováno 
Parta nadšenců kolem projektu Coffee Car se rozhodně nenudí. Doslova na koleni si postavili vůz, který "jezdí na kávu". Od loňského podzimu dokonce drží v kategorii vozů poháněných použitou kávou i rychlostní rekord.

Auto, které jezdí na kávu | foto: coffeecar.org

Fanoušci alternativního pohonu z Velké Británie přestavěli starý Rover Sd1 tak, že vůz pohání plyn, který si vyrábí ve zplynovači z použité kávy.

Řadový šestiválec pod kapotou tak dostává namísto benzinu palivo, které si auto samo vyrábí na palubě. Coffe Car v podobě černého roveru je už vlastně druhou generací podomácku vyrobeného auta na alternativní pohon. Tentokrát se konstruktéři poloamatéři rozhodli vestavět celou jednotku pro výrobu paliva rovnou do automobilu.

U předchozího typu, který byl postaven pro pořad televize BBC Bang, Goes the Theory se totiž zplynovací zařízení do karoserie nevešlo a starý Volkswagen Scirocco tak jezdil s kotlem čouhajícím z kufru a trubkami na střeše.

Do podstatně většího roveru se ale vylepšený systém, který byl navržen tak, aby stíhal "nakrmit" poměrně velký šestiválec, už vešel. Stále ale jen za cenu toho, že je vůz pouze dvoumístný. V polovině září 2011 s ním autoři také dosáhli rychlostního rekordu – jejich výkon 107,02 km/h je zapsán v Guinessově knize rekordů.

Teď plánují stavbu nového auta; prozatím se rozhodují, který vůz na přestavbu použít. Na "kávoplyn" pak chtějí objet Británii.

Coffee Car není samozřejmě žádným technickým zázrakem ani kdovíjakou novinkou. Auta s pohonem na plyn s vlastním zplynovačem (především dřeva) se hojně používala například během druhé světové války. Benzin byl tehdy vzácností, protože ho bylo potřeba k pohonu vojenské techniky. A tak civilní obyvatelstvo hledalo alternativy.





Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.