Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Downsizing za každou cenu. Porsche 718 dostane po 20 letech čtyřválec

aktualizováno 
Modely Boxster a Cayman dostaly pro modelový rok 2016 nové jméno, před jejich označení se vměstnalo číselné označení 718. Důležitější jsou však technické změny, kdy po dlouhých letech dostane sériové porsche čtyřválec. V rámci aktuální módy samozřejmě přeplňovaný.

Porsche Boxster a Cayman se od modelového ročníku 2016 jmenují 718 Boxster a 718 Cayman. A pod kapotou mají čtyřválce. | foto: Porsche

Pro modelový rok se modely Boxster a Cayman přejmenovávají na 718 Boxster a 718 Cayman. Ono číslo v názvu odkazuje na závodní speciál z let 1957 – 1962, který vycházel ze závodní verze 550A. O novém motoru toho zatím víme jen pramálo. Jisté je, že to bude čtyřválec, že bude mít turbodmychadlo a že má plochou konstrukci, tedy že jde o motor typu boxer. A nejspíš to bude dvoulitr.

Fotogalerie

Porsche tedy nepřivede do sériové výroby techniku z Le Mans, kde použil dnes exotický vidlicový čtyřválec. Vznik nového čtyřválce je velmi prozaický. Nová 911 má výhradně přeplňované šestiválce, v základním provedení s objemem 3 litry. Uberme z toho dva válce a je tu rázem přeplňovaný dvoulitr. Konstrukční základ těchto jednotek bude s největší pravděpodobností stejný, byť to zatím Porsche nepotvrdilo. Stejně tak zůstává otázkou, jestli třeba silnější verze malých sportovních modelů nezůstanou u šestiválců.

Nicméně je jisté, že se Porsche tak nějak zbavilo dvou much jednou ranou. Úspornější čtyřválec v praxi nakonec nabídne, ale ne v novém modelu. Flotilové emise CO2 klesnou, marže na sporťácích nikoli. I to je prazvláštní důsledek současné emisní legislativy pro auta.

Cesta ke čtyřem válcům

U Porsche připravovali veřejnost na příchod novodobého čtyřválcového modelu poměrně dlouho. Nejdřív se začaly rojit spekulace o tom, že firma chystá nástupce legendárního modelu 550 Spyder, který by byl menší a levnější než současné modely Boxster a Cayman.

Čtyřválcová historie

U automobilky Porsche nejsou čtyřválce pro zákazníky z dlouhodobého hlediska nic nepředstavitelného. Vždyť první auta značky měla plochý, vzduchem chlazený čtyřválec z brouka. Postupem času motor sílil a teprve časem firma připravila svůj šestiválec stejné koncepce. Takže teď se s modely 718 tak trochu vrací ke kořenům.

Čtyřválce se u Porsche objevovaly i později v historii. Dnešní doba lačníci po youngtimerech znamená například obnovení zájmu o modely 924, 944 nebo poslední z řady 968, který se vyráběl do roku 1995. Ale také po kdysi zatracovaném „VW-Porsche“, modelu 914, který má se současným Boxsterem a Caymanem společnou koncepci s motorem uprostřed. A teď tedy i počet válců.

Ostatně i samotná legendární 911 už vlastně v útrobách čtyřválec měla. Když se v roce 1964 představila a nahradila model 365, dostala sice rovnou nové ploché šestiválce, ale o rok později přišel na trh i model 912. Ten měl karoserii 911, ale pod kapotou čtyřválec 1,6 litru s výkonem 90 koní. Tento model vznikal do roku 1969 a pak ještě jednou v roce 1976 obživl coby 912E s dvoulitrovým čtyřválcem od VW, který později dostal právě typ 914.

Chvíli byl projekt téměř „tutovka“, pak zase vyšlo najevo, že firma si tímto modelem nechce pokazit marže u svých sportovních kousků. Ale jestliže byly úvahy o takovém autě alespoň trochu reálné, museli u Porsche alespoň koketovat s vývojem odpovídajícího motoru. A čtyřválec se jasně nabízel.

Malé porsche by totiž šestiválec nepotřebovalo, legendární 550 měla také čtyři válce. Při dnešní honbě za nízkými emisemi CO2 by navíc menší model s menším motorem znamenal snížení flotilového průměru. Jenže nakonec novodobá 550 v nejbližší době nejspíš nebude, možná definitivní hřebíček do rakve projektu zasadila aféra Dieselgate, byť důležitá rozhodnutí padla nejspíš už před jejím vypuknutím.

Další příprava přišla loni, když se Porsche vrátilo do legendární čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Speciál 919 Hybrid dostal možná poněkud překvapivě dvoulitrový čtyřválec, navíc s netradičním vidlicovým uspořádáním. A letos tato koncepce v jednom z nejdrsnějších motoristických závodů zvítězila. Cesta ke čtyřválcovému Porsche byla připravena.

Nabízejí se otázky, jak to bude s motory Porsche do budoucna. Teď firma používá motory boxer a zároveň vidlicové šesti a osmiválce. Ale nová koncepce boxerů by se možná mohla hodit i do těch modelů, které teď mají motory V6 a V8. Jaká bude konkrétní budoucnost Porsche, to ukáže jen čas. Jisté je, že automobilka, která svou ziskovost staví na SUV, se nebojí téměř ničeho. A vychází jí to.





Nejčtenější

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Další z rubriky

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Skládací dětská autosedačka
Nový vynález: přenosná autosedačka v tašce ušetří peníze na dovolené

Nizozemci přišli s vynálezem, který může změnit cestování s dětmi. Skládací autosedačka Purseat je bezpečná a snadno se promění v lehké zavazadlo, se kterým se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.