Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Downsizing za každou cenu. Porsche 718 dostane po 20 letech čtyřválec

aktualizováno 
Modely Boxster a Cayman dostaly pro modelový rok 2016 nové jméno, před jejich označení se vměstnalo číselné označení 718. Důležitější jsou však technické změny, kdy po dlouhých letech dostane sériové porsche čtyřválec. V rámci aktuální módy samozřejmě přeplňovaný.

Porsche Boxster a Cayman se od modelového ročníku 2016 jmenují 718 Boxster a 718 Cayman. A pod kapotou mají čtyřválce. | foto: Porsche

Pro modelový rok se modely Boxster a Cayman přejmenovávají na 718 Boxster a 718 Cayman. Ono číslo v názvu odkazuje na závodní speciál z let 1957 – 1962, který vycházel ze závodní verze 550A. O novém motoru toho zatím víme jen pramálo. Jisté je, že to bude čtyřválec, že bude mít turbodmychadlo a že má plochou konstrukci, tedy že jde o motor typu boxer. A nejspíš to bude dvoulitr.

Fotogalerie

Porsche tedy nepřivede do sériové výroby techniku z Le Mans, kde použil dnes exotický vidlicový čtyřválec. Vznik nového čtyřválce je velmi prozaický. Nová 911 má výhradně přeplňované šestiválce, v základním provedení s objemem 3 litry. Uberme z toho dva válce a je tu rázem přeplňovaný dvoulitr. Konstrukční základ těchto jednotek bude s největší pravděpodobností stejný, byť to zatím Porsche nepotvrdilo. Stejně tak zůstává otázkou, jestli třeba silnější verze malých sportovních modelů nezůstanou u šestiválců.

Nicméně je jisté, že se Porsche tak nějak zbavilo dvou much jednou ranou. Úspornější čtyřválec v praxi nakonec nabídne, ale ne v novém modelu. Flotilové emise CO2 klesnou, marže na sporťácích nikoli. I to je prazvláštní důsledek současné emisní legislativy pro auta.

Cesta ke čtyřem válcům

U Porsche připravovali veřejnost na příchod novodobého čtyřválcového modelu poměrně dlouho. Nejdřív se začaly rojit spekulace o tom, že firma chystá nástupce legendárního modelu 550 Spyder, který by byl menší a levnější než současné modely Boxster a Cayman.

Čtyřválcová historie

U automobilky Porsche nejsou čtyřválce pro zákazníky z dlouhodobého hlediska nic nepředstavitelného. Vždyť první auta značky měla plochý, vzduchem chlazený čtyřválec z brouka. Postupem času motor sílil a teprve časem firma připravila svůj šestiválec stejné koncepce. Takže teď se s modely 718 tak trochu vrací ke kořenům.

Čtyřválce se u Porsche objevovaly i později v historii. Dnešní doba lačníci po youngtimerech znamená například obnovení zájmu o modely 924, 944 nebo poslední z řady 968, který se vyráběl do roku 1995. Ale také po kdysi zatracovaném „VW-Porsche“, modelu 914, který má se současným Boxsterem a Caymanem společnou koncepci s motorem uprostřed. A teď tedy i počet válců.

Ostatně i samotná legendární 911 už vlastně v útrobách čtyřválec měla. Když se v roce 1964 představila a nahradila model 365, dostala sice rovnou nové ploché šestiválce, ale o rok později přišel na trh i model 912. Ten měl karoserii 911, ale pod kapotou čtyřválec 1,6 litru s výkonem 90 koní. Tento model vznikal do roku 1969 a pak ještě jednou v roce 1976 obživl coby 912E s dvoulitrovým čtyřválcem od VW, který později dostal právě typ 914.

Chvíli byl projekt téměř „tutovka“, pak zase vyšlo najevo, že firma si tímto modelem nechce pokazit marže u svých sportovních kousků. Ale jestliže byly úvahy o takovém autě alespoň trochu reálné, museli u Porsche alespoň koketovat s vývojem odpovídajícího motoru. A čtyřválec se jasně nabízel.

Malé porsche by totiž šestiválec nepotřebovalo, legendární 550 měla také čtyři válce. Při dnešní honbě za nízkými emisemi CO2 by navíc menší model s menším motorem znamenal snížení flotilového průměru. Jenže nakonec novodobá 550 v nejbližší době nejspíš nebude, možná definitivní hřebíček do rakve projektu zasadila aféra Dieselgate, byť důležitá rozhodnutí padla nejspíš už před jejím vypuknutím.

Další příprava přišla loni, když se Porsche vrátilo do legendární čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Speciál 919 Hybrid dostal možná poněkud překvapivě dvoulitrový čtyřválec, navíc s netradičním vidlicovým uspořádáním. A letos tato koncepce v jednom z nejdrsnějších motoristických závodů zvítězila. Cesta ke čtyřválcovému Porsche byla připravena.

Nabízejí se otázky, jak to bude s motory Porsche do budoucna. Teď firma používá motory boxer a zároveň vidlicové šesti a osmiválce. Ale nová koncepce boxerů by se možná mohla hodit i do těch modelů, které teď mají motory V6 a V8. Jaká bude konkrétní budoucnost Porsche, to ukáže jen čas. Jisté je, že automobilka, která svou ziskovost staví na SUV, se nebojí téměř ničeho. A vychází jí to.





Nejčtenější

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají dělat roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili...  celý článek

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Opel Ampera-e
Opel Ampera-e ujede na baterie 380 kilometrů, ale připravte si milion

Možná máte k elektromobilům podobné výhrady jako většina prakticky založených lidí, totiž že na jedno nabití baterií moc daleko nedojedou a pak musejí pár...  celý článek

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

BMW Řada 5 52d 2013 ·...
BMW Řada 5 52d 2013 ·...

r.v. 2013, naj. 78 656 km, diesel
680 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.