náhledy
Slavná fotka, kde Ferdinand a Ferry Porsche pózují u prototypu modelu 356, kterému říkali Stürmvogel. Komenda přihlíží vpravo. V propagačních materiálech později firma Komendu ořízla.
Autor: Porsche
Na fotce z roku 1951 sedí Erwin Komenda (první sedící zleva) na nejčestnějším místě – po pravici Ferryho Porsche. Po levici šéfa automobilky sedí šéf vývoje Karl Rabe.
Autor: Porsche
Stejná trojice o pět let později – vlevo Karl Rabe, který řídil celkový vývoj, uprostřed stojící Erwin Komenda, kterému naslouchá Ferry Porsche.
Autor: Porsche
Zakladatel automobilky Ferdinand Porsche přihlíží jízdě prototypu brouka. Design vozu navrhl Erwin Komenda. Komenda zemřel přesně před 50 roky.
Autor: Porsche
První předválečný Volkswagen „brouk“. Design vozu navrhl Erwin Komenda. S Hitlerem se ale na rozdíl od Ferdinanda Porsche nikdy nezapletl.
Autor: Porsche
Stejná designerská ruka se při srovnání Porsche 356 a VW Brouk nezapře. Na fotografii z roku 1958 s vozy pózuje šéf Ferry Porsche.
Autor: Porsche
Řez technikou Porsche 356. Erwin Komenda byl odpovědný za vnější podobu auta, musel ale samozřejmě úzce spolupracovat s vývojáři ostatních komponentů.
Autor: Porsche
Model Targa s odnímatelným střešním dílem a shrnovacím zadním oknem si Ferdinand Alexander Porsche patentoval v USA v roce 1966. Komendovi příbuzní tvrdí, že návrh ukradl.
Autor: Porsche
Prototyp T7, který údajně navrhl Butzi Porsche poté, co selhal Komenda i další zkušení designéři. Motor byl pod podlahou kufru, proto jsou nádechy chlazení na bocích vedle světel. Oproti finální verzi se lišil i sklon B sloupku.
Autor: Porsche
Finální design prvního Porsche 901, později 911. Za cenu menšího místa na zadních sedadlech se změnil profil auta. Přívod vzduchu pro chlazení je oproti prototypu T7 na víku motoru, ne na bocích.
Autor: Porsche
Na snímku je hliněný model Butziho prototypu T7. Butzi přiznával, že není dobrý v kreslení. Navrhoval intuitivně a co nejdřív se snažil vytvořit fyzické modely.
Autor: Porsche
Targa, kterou údajně navrhl Butzi Porsche, měla původně zadní plátěný díl se slídovým oknem. Až později byl nahrazen sklem a pevným dílem.
Autor: Porsche
Vývojáři Porsche s prototypem T7. Provedení zadní části se změnilo na přání Ferryho Porsche i kvůli technickým obtížím. Motor pod podlahou musel mít dva ventilátory a byl extrémně hlučný.
Autor: Porsche
Ferdinand Alexander Porsche alias Butzi je oficiálně uznávaným autorem designu Porsche 911. Když na autě začal pracovat, bylo mu jen 22 let. Na snímku pózuje s prototypem legendárního sporťáku v roce 1993.
Autor: Porsche
Butzi z úspěchu 911 žil po celou kariéru. Zastánci konspirační teorie upozorňují, že po 911 už nikdy žádné další auto nenavrhl. To nahrává spekulaci, že Komenda pro něj byl nepostradatelný.
Autor: Porsche
Návrh pokračovatele 356 z dílny Erwina Komendy měl být evolucí úspěšného modelu. Ferry Porsche jej ale zavrhl…
Autor: Porsche
… a pověřil návrhem nového modelu autora BMW 507 Albrechta Goertze. Jeho návrh s tehdy populárními zdvoj- až ztrojenými světlomety ale Ferry také smetl ze stolu. Byl moc americký.
Autor: Porsche
Poslední návrh 911 podle Butziho měl vyklápěcí zadní okno a nápadně bachratější záď. V tomto případě Komenda uspěl a Ferryho od tohoto řešení odradil.
Autor: Porsche
Prototyp Porsche 911 jezdil po okolí Stuttgartu bizarně maskovaný. Vepředu kamuflaci pomáhala falešná maska chladiče. Ten 911 jako „vzducháč“ pochopitelně nemá.
Autor: Porsche
Finální prototyp modelu Porsche 901 (později přejmenovaného na 911). Oficiálně je autorem designu Ferdinand Alexander Porsche.
Autor: Porsche
Porsche 911 Targa na Oldtimer Bohemia Rally 2016
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Druhá generace Porsche 911 Carrera S modelové řady 991
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Druhá generace Porsche 911 Carrera S modelové řady 991
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche 911 Carrera S cabrio na prezentaci koncernu Volkswagen na letošním ročníku frankfurtského autosalonu
Autor: Reuters
Porsche 901 s výrobním číslem 57
Autor: Porsche
Originální prospekt Porsche 901
Autor: Porsche
Originální prospekt Porsche 901
Autor: Porsche
Porsche 901 s výrobním číslem 57
Autor: Porsche
Porsche 911 Targa
Autor: Porsche
Porsche 911SC"SAFARI" na festivalu rychlosti v GoodWoodu v roce 2013
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Porsche 911SC "PARIS-DAKAR" Rallyový speciál postavený v roce 1984 měl pohon všech kol a silný šestiválec s výkonem 300 koní.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Porsche 911 RSR. Vítězný vůz dvanáctihodinového závodu na okruhu Sebring v roce 1973.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Model 911 s novým šestiválcem měl Porsche vrátit na úroveň konkurentů.
Autor: Porsche