Porsche 918 RSR

Porsche 918 RSR | foto: Porsche

Porsche 918 RSR je nejrychlejší auto na setrvačník

  • 13
Automobilka Porsche ukázala v Detroitu svůj nový koncept závodního automobilu. Jmenuje se 918 RSR a podle firmy jde o experimentální závodní laboratoř s nebývalým výkonem. Spojuje design konceptu 918 Spyder s technikou závodního hybridu 911 GT3 R.

Nový závodní koncept Porsche 918 RSR vychází po vzhledové stránce ze supervýkonné a extrémně úsporné studie 918 Spyder, kterou automobilka představila vloni v Ženevě. Tentokrát je to ale namísto otevřeného vozu uzavřené kupé s křídlovými dveřmi.

Oproti studii ze Ženevy se také změnilo pohonné ústrojí. Technika v tomto případě pochází ze dvou závodních speciálů Porsche. Vidlicový osmiválec uložený uprostřed je evolucí agregátu ze závodního RS Spyder, sám o sobě dává výkon 563 koní (414 kW) při 10 300 otáčkách za minutu. Šestistupňová sekvenční převodovka, která řadí bez přerušení tahu, rovněž pochází ze závodního RS Spyder. Navíc jsou vpředu ještě dva elektromotory, každý s výkonem 102 koní (75 kW). Špičkový výkon celé soustavy je ohromujících 767 koní (564 kW).

Elektromotory ale tentokrát nedobíjí baterie, 918 RSR používá místo ní technologii KERS hybridního 911 GT3 R. Při brzdění se tak energie ukládá do elektromotoru, který slouží jako setrvačník a rotuje rychlostí až 36 000 otáček za minutu. Setrvačník je instalovaný na místě, kde obvykle bývá sedadlo spolujezdce. Kokpit je tak na rozdíl od 918 Spyder velmi spartánský. Přesto má k čistokrevnému závodnímu speciálu trochu daleko. Například závodní anatomická sedačka je potažena kůží a před řidičem je displej s aktuálními údaji o rekuperaci energie. Kůži najdeme i v dalších částech interiéru.

Ale zpět k technice. Sílu uloženou v setrvačníku má řidič k dispozici po stisknutí tlačítka. V případě, že byl setrvačník plně roztočený, může energie k předním kolům proudit až osm sekund. Elektromotory mají dokonce funkci vektorování točivého momentu, kdy může být každé z předních kol roztáčeno jinou silou a tudíž mohou pomoci zatáčení.

Víc technických detailů Porsche nezveřejnilo. Neznáme maximální rychlost, zrychlení ani další parametry tohoto speciálu. Rozhodně ale nebudeme daleko od pravdy když řekneme, že pravděpodobně půjde o nejrychlejší hybridní okruhový vůz současnosti.

Porsche chce používat koncept 918 RSR nejen jako hvězdu autosalonů, ale i jako závodní laboratoř. Automobilka zatím neprozradila, zda třeba na okruhy pošle upravenou a opravdu závodní verzi studie, ale je to velmi pravděpodobné. Inženýry k tomu povzbuzují výborné výkony 911 GT3 R. Tento závoďák prý předčil očekávání vývojového týmu a tak je pro ně RSR novou výzvou.

Je možné, že se 918 RSR stane jedním ze základů pro návrat automobilky do vrcholné kategorie Le Mans speciálů. Porsche se chce do legendárního závodu s továrním týmem vrátit v roce 2012. Prozatím si musíme vystačit se závodním zbarvením konceptu RSR a jeho startovním číslem 22, které odkazuje na vítězný speciál 917 z roku 1971. Ten mimochodem držel absolutní rekord v počtu ujetých kilometrů až do roku 2010. Pravda, pomohly mu v tom i úpravy tratě.