Porsche má po dlouhých letech čtyřválec a rovnou bude závodit

  13:15
Porsche se na autosalonu v Ženevě chlubí ve velkém stylu svým novým speciálem pro vytrvalostní závody FIA World Endurance Championship. Propracovaný hybrid s přeplňovaným čtyřválcem navrátí letos značku do legendárního závodu 24 hodin Le Mans.
Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v Ženevě. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Od roku 1995, kdy skončila výroba typu 968, nevyrobila automobilka Porsche model se čtyřválcovým motorem. A ani teď zatím na sériovou výrobu nedochází, byť se o čtyřválcích potajmu šeptá v souvislosti s menším SUV Macan.

Čtyřválec pod kapotu tak paradoxně dostává jedno z nejrychlejších a nejpropracovanějších porsche všech dob. Jde totiž o závodní speciál kategorie LMP1 Porsche 919 Hybrid určený pro vytrvalostní závody FIA WEC, který automobilka nasadí jak v celém seriálu, tak především v legendární čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Do nejvyšší kategorie se porsche vrátí poprvé od roku 1998, kdy si celkové vítězství připsal prototyp 911 GT1.

Nová éra

Německá automobilka by s novým prototypem ráda navázala na svůj rekordní počet šestnácti vítězství, ke kterému se v posledních letech rychle blíží sesterská automobilka Audi (zatím dvanáct triumfů). Hrdé Porsche pochopitelně nesáhlo po technice od Audi, inženýři postavili zcela nový a svébytný vůz. Ostatně naskytla se pro to ideální doba, pro letošní rok jsou změny v pravidlech podobně zásadní jako u Formule 1 a tak musí svou prověřenou techniku kompletně přepracovat i ostatní účastníci, což částečně smazává ztrátu Porsche v podobě nedostatku zkušeností z posledních let.

Sama automobilka se chlubí tím, že nový závoďák nemá nic společného s legendárními auty, která Le Mans pro značku vyhrála. Ostatně vzhledem k pravidlům to vlastně ani není možné. Letošní auta musí mít zcela nové šasi s integrovaným monokokem kabiny řidiče. Pro kabinu platí nová přísná pravidla jak z hlediska bezpečnosti, tak například výhledu z vozu – pilot tak bude mít mnohem větší přehled o dění než doposud. Nová pravidla pro kabinu například výrazně ovlivňují aerodynamiku speciálů.

Poprvé se čtyřválcem

Pro letošní sezonu vytrvalostních závodů se stala hybridní pohonná ústrojí nezbytnou nutností, pravidla je ve třídě LMP1 vyžadují. Jak ukázaly minulé roky, bez hybridní technologie lze jen těžko v Le Mans pomýšlet na absolutní vítězství. Porsche připravilo zbrusu novou sestavu, které dominuje zážehový dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec. Překvapením je, že motor má uspořádání válců do V, je to tedy vůbec první vidlicový čtyřválec u Porsche a jeden z mála motorů této koncepce za celou historii automobilismu.

Turbodmychadlo má motor jenom jeden, o vymazání jeho prodlevy se bude starat elektrická část hybridního systému. Samotný spalovací motor má mít výkon přes 500 koní, elektromotory na přední nápravě pak mohou dodat přes 250 koní výkonu. Kolik přesně to je a po jakou dobu taková dodávka může trvat, opět určují přísná pravidla. Elektrický systém totiž smí během jednoho závodního okruhu dodat autu k pohonu 2 – 8 MJ energie (pro srovnání: Formule 1 smí využít letos 4 MJ na kolo). Čím více energie z elektřiny je využito, tím méně paliva má však vůz pro dané kolo k dispozici.

Konstruktéři tedy musí najít ideální kompromis mezi využitím energie spalovacího motoru a elektromotorů. Podle toho, že u Porsche se zdá být elektrická část systému velmi důležitá, to vypadá, že automobilka se bude snažit využít množství blízké maximálnímu povolenému množství využité elektrické energie a u spalovacího motoru bude šetřit palivo. Napovídá to i fakt, že konstrukce spalovacího prostoru válce vychází ze sériového supersportu 918 Spyder, u kterého se ukázal být tvar spalovacího prostoru velmi efektivním.

Důležitá rekuperace

Elektrickou energii musí samozřejmě porsche někde získat. Podobně jako ve Formuli 1 tu zavádí dvojí rekuperaci energie. Při brzdění bude získávat elektrickou energii systém na přední nápravě (919 je tak vlastně čtyřkolka), tuto možnost dále doplňuje rekuperace energie z výfukových spalin.

Pro ty, kteří si budou v Le Mans chtít počítat spotřebu závodních monster, bude jistě užitečný údaj o velikosti nádrže, ta pojme překvapivě jen 66,9 litru benzinu. Veškerá získaná elektrická energie se ukládá do kapalinou chlazených lithium-iontových baterií. I tato kombinace opět napovídá, že u Porsche budou chtít z elektrické části hybridního ústrojí dostat maximum. Baterie totiž nejspíš uchovají více energie a budou schopny ji dodávat po delší dobu než například superkondenzátory, které u svého speciálu používá Toyota.

Zkouška ohněm

Jak moc dokonalé nakonec závodní Porsche 919 Hybrid bude, to ukáže až závodní praxe. První výsledky přitom na sebe nenechají dlouho čekat, prototyp kategorie LMP1 se představí už 20. dubna v šestihodinovce na okruhu Silverstone a 3. května rovněž v šestihodinovém závodu, tentokrát v belgickém Spa-Francorchamps.

Pak už bude na řadě jedna z nejočekávanějších událostí motoristického sportu roku. Ve tři hodiny odpoledne 14. června totiž na slavném 13,6 kilometrů dlouhém okruhu La Sarthe odstartuje nejslavnější vytrvalostní okruhový závod planety. Porsche tu svede bratrovražedný souboj s dominantním Audi, prát se bude s ambiciózní Toyotou a štěstí zkusí i jeden prototyp Lotus T-129. Švýcarský tým Rebellion také postaví vlastní speciál se šasi Oreca a pohonným ústrojím od Toyoty.

Posádku dvojice prototypů budou tvořit ostřílení závodníci Timo Bernhard, Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb, Mark Webber a mládí tu zastoupí 24letý Brendon Hartley. V Le Mans se bude letos určitě nač dívat.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

15. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Sparta – Třinec 2:3P. Historický obrat posílá hosty do finále, hrálo se 122 minut

13. dubna 2024  12:25,  aktualizováno  20:15

Extraliga se dočkala bájného obratu. Hokejisté Třince otočili sedmé semifinále se Spartou a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Procházka knokautoval Rakiče! Divoká bitka a bonus 7 milionů za nejlepší výkon

14. dubna 2024  3:01,  aktualizováno  10:32

Las Vegas (Od našeho zpravodaje) Jiří Procházka zvládl zásadní zápas v Las Vegas. V neděli nad ránem se oklepal z listopadové prohry...

Třinec - Sparta 2:1. Sekunda od prohry, domácí zázračně vybojovali sedmý zápas

11. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:17

O první branku se oba semifináloví soupeři přetahovali až do třetí části. Vstřelila ji sice Sparta,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

Melecká je při letošním debutu na LET v Johannesburgu průběžně čtvrtá

19. dubna 2024  18:23

Tereza Melecká je po dvou kolech turnaje golfové série Ladies European Tour v Johannesburgu na...

Sedmá příčka mezi národy. Jak české kluby připisovaly body do koeficientu

19. dubna 2024  17:45

Plzeň jako nejhůře třiadvacátý nejlepší klub letošního ročníku evropských pohárů. Česko jako sedmá...

Vondroušová prošla ve Stuttgartu do semifinále, otočila duel se Sabalenkovou

19. dubna 2024  17:31

Markéta Vondroušová postoupila poprvé v kariéře na halovém antukovém turnaji ve Stuttgartu do...

Francouz o konci: Jako rozchod s holkou. Bolí to, ale časem se mi uleví

19. dubna 2024  16:49

Oznámení o konci kariéry nepřekvapilo. Hlavně v posledních sezonách měl brankář Pavel Francouz...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...