Porsche Cayenne S Diesel

Porsche Cayenne S Diesel | foto: Porsche

Rychlost pro eko jezdce. Porsche nacpalo do Cayenne naftový osmiválec

  • 25
Tabu s dieselovým Porsche padlo už v roce 2008. Jenže tenkrát dostal minulý Cayenne jen šestiválcový agregát. Ale nová generace SUV bude mít od následujícího modelového roku pod kapotou na výběr i velkoobjemový naftový osmiválec v podobě Cayenne S Diesel. Jak jinak než původem od Volkswagenu.

Dieselové Porsche zní tradičním příznivcům značky jako rouhání. Stejně tak nemohou vystát SUV Cayenne nebo bachraté čtyřdveřové kupé Panamera. Jenže nebýt těchto dvou modelů, tak Porsche nebude tam, kde je. Tedy na vrcholu, protože se mu daří náramně.

To samé pak platí i o dříve nemyslitelném použití dieselových motorů. Jenže konkurence v nabídce naftové motory měla a má a tak se muselo přizpůsobit i Porsche. V Cayennu a v Panameře tak už delší dobu najdeme přeplňovaný šestiválcový diesel od Volkswagenu, respektive od Audi. V případě Cayennu druhé generace má výkon 180 kW, v Panameře pak 184 kW.

Jenže "obyčejný" šestiválec výkonově překonávají u BMW, Range Roveru a i Volkwagenu. A tak Porsche sáhlo opět do nabídky velmi blízce spřízněného koncernu Volkswagen. Výsledkem je Nový Cayenne s osmiválcovým turbodieselem o objemu 4,2 litru, který známe z VW Touareg nebo z Audi Q7.

Porsche ale chtělo něco extra a tak má osmiválcový motor v jeho podání výkon 281 kW a maximum točivého momentu 850 Nm. To je o 31 kW a 50 Nm více, než nabízí stejný motor v Touaregu a nebo i v Audi Q7. To se podepsalo i na maximální rychlosti, která má hodnotu 252 kilometrů za hodinu, což je o deset více, než u příbuzných modelů VW a Audi. Zrychlení na stokilometrovou rychlost zvládne osmiválcový dieselový Cayenne za 5,7 sekundy, což je o fous rychleji než osmiválcový Touareg.

Porsche Cayenne S Diesel

Hlavním konkurentem nového Porsche ale bude BMW X5 M50d. To má sice jen třílitrový naftový šestiválec, ale trojice turbodmychadel z něj vytlačí jen o kilowatt nižší výkon než má Porsche. BMW dokonce dokáže sprintovat ještě rychleji, na stovku se dostane za 5,4 sekundy. Maximální rychlost je naopak o dva kilometry za hodinu nižší než u Porsche. Poslední osmiválcový naftový konkurent Range Rover 4,4 SDV8 se výkonově rovná Volkswagenu nebo Audi, dynamikou ale zaostává.

Porsche Cayenne S Diesel myslí i na spotřebu. V kombinovaném režimu si mohutný osmiválec řekne o přijatelných 8,3 litru paliva. To je o necelý litr méně než u VW Touaregu nebo Audi Q7 se stejným motorem a naopak o osm deci více než o kolik si podle výrobce řekne BMW X5 M50d. S uvedenou spotřebou a příplatkovou zvětšenou palivovou nádrží na 100 litrů se akční rádius Cayennu zvýší až na 1200 kilometrů. Apetit motoru bude krotit i systém Start Stop, který podle výrobce bude u Cayennu S Diesel světovou raritou. Žádný jiné SUV s osmiválcovým dieselem tento systém nemá.

Porsche Cayenne S Diesel

Novinka je samozřejmě čtyřkolkou, konkrétně používá pohon všech kol PTM (Porsche Traction Management) a na přání bude v rámci extra výbavy k dispozici i systém PTV Plus pro lepší trakci v zatáčkách. S ohledem na výkon motoru dostane novinka i silnější brzdový systém se stříbrnými třmeny.

Prodej novinky bude zahájen na začátku příštího roku a německá cena v přepočtu atakuje dvoumilionovou hranici. To je asi o 300 000 korun více, než kolik žádá výrobce za slabší dieselové provedení. Ale na druhou stranu o poznání méně, než kolik stojí benzínový Cayenne GTS nebo dokonce nejsilnější provedení Turbo.