Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Porsche do terénu: pracayenne je starší než 911

aktualizováno 
Obří SUV Porsche Cayenne se po pěti letech dožilo faceliftu. Vypadá lépe a sportovněji, skalní asfaltomilní porschisté si možná stále rvou vlasy. Měli by si ale uvědomit, že terénní Porsche se vyrábělo už v roce 1953, tedy plných 11 let před zrozením nejzářivější zuffenhausenské hvězdy – 911.

Porsche Jagdwagen | foto: Porsche

Risk, který automobilce Porsche zachránil kůži – tak by se dalo nazvat uvedení projektu Cayenne do sériové výroby.

Mastodont s koncernovou technikou a znáčky Porsche zahrál na tu správnou snobskou strunu a prodává se jak dosud žádný jiný model. Velkoobjemové olbřímí modely dávají pocítit svým majitelům po letech napjatého krocení divokých koní v devětsetejedenáctce opravdový komfort a nadřazenost nad okolním světem.

Co může být lepšího, než řídit a zejména viditelně vlastnit porsche, s uklidňujícím vědomím, že případnou srážku odnese posádka druhého auta?

Dvaačtrvttunovou vlajkovou loď posune facelift a mírná modernizace na žebříčku technické i designové prestiže ještě o kousek výš. Příď dostala nový, agresivnější výraz díky užším světlometům a přepracovanému nárazníku, opticky maskujícímu své impozantní rozměry.

Vzadu se také překresloval nárazník, dynamičtěji působí nové koncové svítilny, více se podobající ostatním zuffenhausenským ořům. V nabídce samozřejmě nechybí nové barvy a tvary litých kol, Porsche samo vydává zmodernizované cayenne za novou generaci.

Technika také prošla obnovou, všechny tři zážehové motory mají větší zdvihový objem, z toho plynoucí lepší výkonové parametry a zejména až o 15 % nižší spotřebu. Právě žíznivost vysokovýkonných SUV totiž byla hlavní příčinou klesajícího odbytu cayenne na rozhodujícím americkém trhu v posledních měsících.

Základní šestiválec povyrostl z 3,2 na 3,6 l (tentýž bude v superrychlém Passatu R36), výkon vyskočil z 250 na 290 koní, důležitý kroutící moment o 75 na výsledných 385 Nm a stovku s pevným startem dosáhne základní cayenne za 8,1 s, tedy o celou vteřinu dříve.

Střední motor v nabídce, zážehový osmiválec pro Cayenne S, byl převrtán na 4,8 l (dříve 4,5) a posílen na 385 koní a 500 Nm (dříve 340 k/420 Nm), díky čemuž se zlepšila akcelerace na 100 km/h o 0,2 na výsledných 6,6 s a maximálka na 252 km/h, tedy o 10 km/h více.

Vrcholný osmiválec biturbo pro Cayenne Turbo také dostal tři deci navíc, vyvíjí nyní symbolicky rovných 500 koní a především 700 Nm (dříve 450 k/620 Nm), díky čemuž vysprintuje na stovku za skvělých 5,1 s a pokračuje až k 275 km/h (dříve 5,6 s/266 km/h).

Tyto hodnoty jsou na úrovni dnešního Cayenne Turbo S (o jeho modernizaci se zatím nemluvilo), Cayenne Turbo se tedy může honit se špičkovými sportovně laděnými limuzínami a většině z nich ukáže záda na dálnici, protože jej nesvazuje elektronické omezení na 250 km/h.

Cayenne není první terénní porsche
Ačkoliv po uvedení megamodelu Cayenne byla většina motoristické veřejnosti v hlubokém šoku, terénní porsche není žádnou novinkou. Již v roce 1953 vznikla 71kusová série vozů 597 Jagdwagen, která se neúspěšně ucházela o velkosériové dodávky Bundeswehru.

Ultralehký vozík, zjevně inspirovaný legendárním kübelwagenem, měl sloužit jako vysoce mobilní štábní vozidlo té nejlehčí kategorie; sám vážil pouhých 870 kg a uvezl čtrvt tuny. Neměl žádné dveře, jen čelní sklo a natahovací plátěnou střechu. Vzadu uložený boxer 1,5 l z Porsche 356A poháněl všechna kola.

Vyvíjel pouze 50 koní, ovšem lehoulinký stroj se i tak rozjel na solidní stokilometrovou rychlost, což z něj dělalo na svou dobu velmi obratný automobil. Všechno přesně naopak, než u velkého, drahého a luxusního Cayenne.

Cayenne kupé? Žádný problém.
Indická společnost DC Design osvědčila naprostý nedostatek respektu k veličinám a vzala si takříkajíc pořádně do prádla největší a nejsilnější Porsche. Model Cayenne přišel o zadní pár dveří a změnil se v originálně tvarované, obrovské kupé, svou naléhavostí daleko bližší filozofii Porsche, než původní Cayenne.

Kromě přepracované, zúžené zádě s extrémně zvýrazněným bočním prolisem, dostal model CD Star také zcela novou příď, při vší úctě k mateřské automobilce, o stovky procent povedenější.

Zcela nový, a pokud možno ještě luxusnější, je také interiér, kterému ale zůstal značný vnitřní prostor. Kreaci, postavenou na nezměněné technice Porsche Cayenne Turbo S (520 k, 720 Nm, 0-100 km/h za 5,2 s), lze mít za kulatých 300.000 €, tedy zhruba za dvaapůlkrát tolik, než originál. Brunejský sultán má o čem přemýšlet.

Porsche Cayenne ve třídveřové úpravě

Porsche Cayenne ve třídveřové úpravě


Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.