Risk, který automobilce Porsche zachránil kůži – tak by se dalo nazvat uvedení projektu Cayenne do sériové výroby.
Mastodont s koncernovou technikou a znáčky Porsche zahrál na tu správnou snobskou strunu a prodává se jak dosud žádný jiný model. Velkoobjemové olbřímí modely dávají pocítit svým majitelům po letech napjatého krocení divokých koní v devětsetejedenáctce opravdový komfort a nadřazenost nad okolním světem.
Co může být lepšího, než řídit a zejména viditelně vlastnit porsche, s uklidňujícím vědomím, že případnou srážku odnese posádka druhého auta?
Dvaačtrvttunovou vlajkovou loď posune facelift a mírná modernizace na žebříčku technické i designové prestiže ještě o kousek výš. Příď dostala nový, agresivnější výraz díky užším světlometům a přepracovanému nárazníku, opticky maskujícímu své impozantní rozměry.
Vzadu se také překresloval nárazník, dynamičtěji působí nové koncové svítilny, více se podobající ostatním zuffenhausenským ořům. V nabídce samozřejmě nechybí nové barvy a tvary litých kol, Porsche samo vydává zmodernizované cayenne za novou generaci.
Technika také prošla obnovou, všechny tři zážehové motory mají větší zdvihový objem, z toho plynoucí lepší výkonové parametry a zejména až o 15 % nižší spotřebu. Právě žíznivost vysokovýkonných SUV totiž byla hlavní příčinou klesajícího odbytu cayenne na rozhodujícím americkém trhu v posledních měsících.
Základní šestiválec povyrostl z 3,2 na 3,6 l (tentýž bude v superrychlém Passatu R36), výkon vyskočil z 250 na 290 koní, důležitý kroutící moment o 75 na výsledných 385 Nm a stovku s pevným startem dosáhne základní cayenne za 8,1 s, tedy o celou vteřinu dříve.
Střední motor v nabídce, zážehový osmiválec pro Cayenne S, byl převrtán na 4,8 l (dříve 4,5) a posílen na 385 koní a 500 Nm (dříve 340 k/420 Nm), díky čemuž se zlepšila akcelerace na 100 km/h o 0,2 na výsledných 6,6 s a maximálka na 252 km/h, tedy o 10 km/h více.
Vrcholný osmiválec biturbo pro Cayenne Turbo také dostal tři deci navíc, vyvíjí nyní symbolicky rovných 500 koní a především 700 Nm (dříve 450 k/620 Nm), díky čemuž vysprintuje na stovku za skvělých 5,1 s a pokračuje až k 275 km/h (dříve 5,6 s/266 km/h).
Tyto hodnoty jsou na úrovni dnešního Cayenne Turbo S (o jeho modernizaci se zatím nemluvilo), Cayenne Turbo se tedy může honit se špičkovými sportovně laděnými limuzínami a většině z nich ukáže záda na dálnici, protože jej nesvazuje elektronické omezení na 250 km/h.
Cayenne není první terénní porsche
Ačkoliv po uvedení megamodelu Cayenne byla většina motoristické veřejnosti v hlubokém šoku, terénní porsche není žádnou novinkou. Již v roce 1953 vznikla 71kusová série vozů 597 Jagdwagen, která se neúspěšně ucházela o velkosériové dodávky Bundeswehru.
Ultralehký vozík, zjevně inspirovaný legendárním kübelwagenem, měl sloužit jako vysoce mobilní štábní vozidlo té nejlehčí kategorie; sám vážil pouhých 870 kg a uvezl čtrvt tuny. Neměl žádné dveře, jen čelní sklo a natahovací plátěnou střechu. Vzadu uložený boxer 1,5 l z Porsche 356A poháněl všechna kola.
Vyvíjel pouze 50 koní, ovšem lehoulinký stroj se i tak rozjel na solidní stokilometrovou rychlost, což z něj dělalo na svou dobu velmi obratný automobil. Všechno přesně naopak, než u velkého, drahého a luxusního Cayenne.
Cayenne kupé? Žádný problém.
Indická společnost DC Design osvědčila naprostý nedostatek respektu k veličinám a vzala si takříkajíc pořádně do prádla největší a nejsilnější Porsche. Model Cayenne přišel o zadní pár dveří a změnil se v originálně tvarované, obrovské kupé, svou naléhavostí daleko bližší filozofii Porsche, než původní Cayenne.
Kromě přepracované, zúžené zádě s extrémně zvýrazněným bočním prolisem, dostal model CD Star také zcela novou příď, při vší úctě k mateřské automobilce, o stovky procent povedenější.
Zcela nový, a pokud možno ještě luxusnější, je také interiér, kterému ale zůstal značný vnitřní prostor. Kreaci, postavenou na nezměněné technice Porsche Cayenne Turbo S (520 k, 720 Nm, 0-100 km/h za 5,2 s), lze mít za kulatých 300.000 €, tedy zhruba za dvaapůlkrát tolik, než originál. Brunejský sultán má o čem přemýšlet.