Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test porsche do terénu: macan je supersport mezi SUV

aktualizováno 
Vysoké mohutné auto je dnes hit a vědí to i u Porsche. Jejich SUV rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co je v této kategorii momentálně na trhu. Přebytek výkonu zabalený do mohutné karoserie předvádí velké divadlo. A zatáčkami umí letět jako opravdický supersport.

Tohle se mi už dlouho nestalo: chci předjet funící dodávku, namířím si to do levého pruhu a dupnu na plyn. Automat podřadí a pak přijde neskutečný zátah, naposledy se mi tak okolí rozmazalo při jízdě v porschi, ale to jsem seděl o půl metru níž v lehkém 911. Macan si ale vozit stejné příjmení zaslouží. Je to další porsche se zvýšeným podvozkem na obrovských kolech. A je skvělé.

Porsche Macan Turbo v číslech

  • délka/výška/šířka/rozvor: 4699/1 624/ 1 923/ 2 807 mm
  • objem kufru: 500 litrů
  • motor: 3,6litrový přeplňovaný šestiválec
  • max. výkon: 294 kW (400 k)
  • max. točivý moment: 550 Nm
  • 0 - 100 km/h: 4,8 s
  • nejvyšší rychlost: 266 km/h
  • průměrná spotřeba: 9,2 l/100 km
  • cena: 2 274 000 Kč

Dnes už automobilky pomalu nic jiného než silniční SUVčka a jejich křížence neuvádějí. A protože si i Porsche musí na svoje libůstky v podobě boxsterů a devětsetjedenáctek vydělat, je příjezd macanu logický. Jeden si až říká, proč jede tak pozdě. Navíc když je to z poloviny Audi Q5, které už má skoro nárok na označení „zralý“ model. Nejvíc ale záleží na tom, jak auto konstruktéři vypiplají. Porsche převzalo beze změn od Audi asi třetinu dílů (hlavně nápravy a základ skeletu karoserie, některé z vnějších „plechů“ jsou hliníkové), ale jízdně je to galaktický rozdíl.

Porsche Macan Turbo

Porsche Macan Turbo

Protože se automobilkám daří přesvědčovat zákazníky, že je při vystupování z normálního auta bolí záda a že v nízkém voze je jízda méně bezpečná, frčí SUVčka. Auta, jejichž prapříbuzní se bahnili terénem, se dnes raději promenují ulicemi měst. Od roku 2007 prodeje tohoto druhu aut vzrostly celosvětově o 300 procent. Jen pro ilustraci: za loňský rok se prodalo přes 84 tisíc cayennů, „devětsetjedenáctek“ 30 tisíc.

Vrcholové provedení

Může se hodit

Líbí se vám vozy značky Porshe a rádi byste nějaký měli doma? Vyberte si z nejširší nabídky na trhu na Automodul.cz.

Vysoké mohutné auto je dnes hitem. Nastupuje se do nich lépe než do přikrčeného sporťáku, upalovat dvoustovkou německou dálnicí umí také a zadek vysoko nad silnicí spolu s pohledem přes střechu auta vpředu přidá falešný pocit bezpečí a opanování dopravní situace.

Macan ve verzi Turbo je vrcholovou nabídkou modelu, s cenovkou startující na víc než dvou a čtvrt milionech. Základní nabídkou je o šest set tisíc levnější Macan S. Kdo chce šetřit, může hledat v ceníku naftovou verzi za stejné peníze (1,662 milionu Kč).

Porsche Macan Turbo

„Ferry Porsche vždycky snil o tom, že postaví terénní auto. A Butzi Porsche (tvůrce původní, nesmrtelné 911 - pozn. red.) byl také fanoušek offroadů,“ řekl mi kdysi Tony Hatter, designér Porsche. Sám jezdí v nejporschovatějším porschi, tedy v 911, ale terénní brání. Jsou to pro něj stále porsche, i když zavalitá.

Boubelatá karoserie není úplně festivalem invence, tak už to u Porsche chodí. V tvarech zaoblené zádi mohou milovníci značky vystopovat vliv nesmrtelné 911. A ta obrovitá kapota je podle tvrzení Porsche největší karosářský díl v autoprůmyslu vyrobený z hliníku.

Díky čtyřem stovkám koní se Turbo popasuje i se zatáčkami, fyziku ale nepřepere. Přeci nemá zrovna atletické rozložení váhy. Dravé a rychlé ale umí být. Na stovce je pod pět sekund, a těch tři sta na tachometru nemá psáno jen z vychloubačství. Hned na začátku si dovolíme troufalé hodnocení: žádné jiné SUV na světě vám lepší řidičský zážitek nenabídne.

Pohon na zadek

Je to čtyřkolová zadokolka, přeloženo: má pohon všech kol, ale víc síly jde za normálních okolností na zadní kola a v nouzi zaberou víc přední. Je to tedy naopak než u většiny ostatních SUV. Za normálních podmínek jde přibližně 80 procent výkonu na zadní kola macanu, když to podmínky vyžadují, může se na přední kola přenést až sto procent síly motoru. Poměry se však za jízdy natolik mění, že to jsou podle slov vývojářů velmi přibližné hodnoty. Když zvolíte zimní nebo offroad režim, dělí mezinápravová elektronicky řízená mezinápravová lamelová spojka integrovaná ve skříni převodovky (systém z 911 Carrery 4S) sílu mezi nápravy napůl.

Porsche Macan Turbo

Protože v architektuře pohonu hrají prim zadní kola, jsou obuta do širších pneumatik (na výběr je z ráfků průměru 18 - 21 palců). Užší přední gumy mají zase tvrdší boky, aby měl řidič lepší kontakt s vozovkou a řízení bylo jistější.

Skvěle funguje adaptivní podvozek, stavitelné tlumiče (ovládáte je tlačítkem na přístrojovce) i v nejtvrdším módu ještě stále tlumí a dá se s nimi na rozumně rozbité okresce jet hlava nehlava.

Na jízdu bokem po okruhu je připravený aktivní zadní diferenciál, pomůže si přibrzděním zadního vnitřního kola a macan se proklouže obloukem s lehkostí a obratností.

Všechny macany mají tlačítko off-road. Když zvolíte vzduchový podvozek, zvedne se o čtyři centimetry světlá výška. Vydrápe se i tam, kam se po svých neodvážíte. Sjezd prudkého klesání vyděsí, ale auto ho za pomoci stabilizačního systému a režimu převodovky splazí bez potíží. Ale to znají i majitelé jiných SUV.

Porsche Macan Turbo

Dvoutunové a zpoza volantu hodně široké auto na zašmodrchané okresce občas zatočí trochu otálivě, ale na SUV je to stále výkon snů. Na 4,7metrové vysoké auto je macan neskutečně obratný. Jistota a suverenita ve vysokých rychlostech mu samozřejmě nechybí, k tomu ale přidá říz sporťáku.

Řízný motor

Podélně uložený vidlicový šestiválec (3,6 litru) má přebytek sil, líbí se řízný zátah i chuť se vytáčet, to nejlepší předvede čtyři sta koní mezi pěti a šesti tisíci otáčkami.

Plachtivec

Macany mají bez výjimky sedmistupňové dvouspojkové automaty, samozřejmostí je možnost řazení páčkami na volantu. Převodovka má funkci, kterou dnes dostávají moderní dvouspojkové automaty pro úsporu paliva. Její chvíle přijde při takzvaném plachtění. Když sundáte nohu z plynu a cesta nestoupá, obě spojky se rozpojí a auto sviští setrvačností. V dnešních moderních autech s minimalizovanými jízdními odpory, které proto jen velmi zvolna zpomalují, se totiž ukazuje, že je to úspornější, než jezdit se zařazenou rychlostí a roztáčet motor. Samozřejmě záleží na okolnostech a profilu trati, ale v některých podmínkách to podle vývojářů Porsche dokáže ušetřit až litr paliva na sto kilometrů.

Volant je umělecké dílo, pod ním jsou pádla řazení a modul páček blinkrů má na sobě samolepku Made in Czech republic. Když zvolíte nejostřejší režim dvouspojkové automatické převodovky (Porsche je v nich průkopník), řadí bleskurychle a vám o tom řekne kopanci do zad, v ostatních režimech jsou změny stupňů hladké. Při podřazení je třeba počítat s tím, že ještě přijde záběr turba. Není to typický přeplňovaný motor dneška s vyhlazenou charakteristikou, zátahy turbodmychadla cítíte a těšíte se na ně. Úžasný je hlas motoru a výfuků. Brblavě hřmí, a když zvolíte sportovní režim, řve, jak se na porsche patří. Kabina je ale velmi pečlivě utlumená, pro lepší poslech otevřete okno.

Porsche Macan Turbo

Spotřeba je 12, ale klidně třiadvacet litrů, záleží na tom, jak moc dračíte. Šlo by jezdit ještě za míň, ale taky o pořádnou porci dráž. Kdo si kupuje porsche, tomu to asi je jedno, nadšený nebude ale s návštěvami benzinky co třistapadesát kilometrů. Na druhou stranu větší cayenny si našly i takovou klientelu, která do nich nacpala přestavbu na propan-butan (LPG).

Zvýšený hatchback s velkým kufrem

Sedíte v rozumné výšce, abyste z toho ještě neměli pocit cestování autobusem. Líbí se prostorný pětisetlitrový kufr s velkým nákladovým otvorem. I na to se dnes u Porsche hledí. Otevření zadních dveří ale přinese rozčarování. Místa tam je tak pro děti a dorost. Pro hlavu a kolena dospělého je místa málo. Macan je totiž spíš malý superostrý hatchback s velkým kufrem.

Přístrojovka je tradiční poršácká, s „rantlem“ nahoře, ve kterém trůní stopky, startováním nalevo od volantu a nezaměnitelným fontem písmen a číslic. Hlavní roli hraje v kapličce pod volantem otáčkoměr, to dá rozum.

Fotogalerie

Středový panel je hodně široký a je na něm spousta tlačítek, ty všechny ovládají systém topení a klimatizace, zorientujete se rychle a časem vše najdete poslepu. Hlavně žádné dotykové displeje, a to je dobře.

Pihy? Nemá bezklíčkové startování, to se dnes nosí i u aut za třetinu ceny. Bezklíčkové odemykání je za příplatek, stejně jako tempomat a vyhřívání předních sedadel, to je u dvouačtvrtmilionového auta taky trochu zarážející.

Když se dnes chcete svézt v automobilové novince, je to často otrava: rozhoupané vysoké SUV povětšinou rezignující na „autovost“, které láká a ohromuje zájemce elektronickými vychytávkami, často zanechá dojem nijakosti. „Prostě to jede,“ řeknete si. Macan je taky SUVčko, ale musí potěšit každého, komu voní benzin. Je to prostě 911 pro každý den do terénu města a dálnic.



Témata: Porsche




Nejčtenější

Opel Insignia Grand Sport
Nový Opel Insignia přijíždí v plné parádě. Je to grandiózní krasavec

Celým jménem je to Opel Insignia Grand Sport a je to fešák. Minimálně vzhledem má šanci být jedním z nejparádnějších aut své kategorie. Oproti předchůdci zhubl...  celý článek

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs...
Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.  celý článek

Alfa Romeo Giulia Veloce
Chlapská záležitost: Alfa Giulia Veloce se za diesel vůbec nemusí stydět

Jsou auta, jejichž osud dokáže předznamenat samotné jméno. Chlap řídící zjevení jménem Opel Karl musí být buď flegmatik, nebo ho dostal se slevou. Ženská z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.