Sraz porschí v Čáslavi

Sraz porschí v Čáslavi | foto: Yan Renelt, MF DNES

Porsche nemusí být nedostupné. Kupuje se na povolení od manželky

  • 8
Více než čtyřicet vozů Porsche přivezli jejich majitelé na sraz, který se konal v sobotu dopoledne na Žižkově náměstí v Čáslavi. Automobily obdivovali lidé všech věkových kategorií. Z čáslavského náměstí se vozy vydaly do Ledče nad Sázavou a vyhlídkovou orientační jízdu Vysočinou.

Zakladatel internetového klubu Porsche Bohumil Bartuněk je z Čáslavi a své první porsche si koupil před deseti lety. Symbolu luxusu a rychlosti úplně propadl. Pořadatel srazu už má čtyři vozy. "Jsem stavební projektant, vůbec nemám s auty nic společného, ale oslovil mě tehdy sportovní vůz a dostal jsem se náhodou do společenství lidí, kteří tím žijí. Baví mě něco organizovat," vzpomíná Bartuněk.

Sraz porschí v Čáslavi

Porsche pro rebely bez příčiny

Porsche zvažuje vývoj moderní verze sportovního vozu 550 Spyder, který si oblíbil americký herec James Dean v 50. letech. V německém tisku to uvedl šéf automobilky Matthias Müller.

"Jsem dost přesvědčený, že moderní verze slavného Porsche Jamese Deana by měla u klientů úspěch. Fascinuje mě myšlenka na oživení této technické legendy," řekl Müller. Typ 550 Spyder firma Porsche vyráběla v letech 1953 až 1957. Právě za volantem jednoho z těchto rychlých vozů se v roce 1955 James Dean zabil.

Nový vůz by se podle Müllera mohl jmenovat 551 Spyder a neměl by být nějakým "retro autem". Malý dvojmístný kabriolet by firmě prospěl, jeho cena by měla přitáhnout nové klienty, usoudil.

Dean se stal idolem a legendou účinkováním ve filmech Na východ od ráje, Gigant a Rebel bez příčiny. Zabil se v automobilu v roce 1955 ve věku 24 let.

U organizování to však neskončilo. "Koupil jsem si první porsche, a protože mělo problémy, pořídil jsem si další. Každé jezdilo trochu jinak. A dostal jsem výbornou nabídku na další. Podobných příběhů lidí v našem dvousetčlenném klubu je mnoho," poznamenává Bartuněk. Podle něj už je to diagnóza.

"Kolega, který při prvních dvou srazech neměl žádné porsche, má teď už tři," říká. Své veterány se naučil opravovat Všechny jeho vozy jsou z osmdesátých let. "Přijel jsem s modelem, které jsou jen tři v České republice. Ale všechna porsche jsou svým způsobem výjimečná," upozorňuje Bartuněk, který se naučil auta opravovat.

"Základy jsem zvládl, ale většina z nás si prošla obdobím hledání svého automechanika, který je zručný a nebojí se toho," míní Bartuněk.

A kterým modelem nejčastěji jezdí? "Vybírám si ten, který má technickou kontrolu. Sledovat povinná ručení, emise, technické, je to problematické," dodává. Podle něj není značka Porsche jen pro bohaté. "Čtyřválcové modely ve slušném stavu se dají pořídit od padesáti do sto tisíc korun. Náhradní díly se dají koupit u nás, v Německu a dají se poslat i z Ameriky," vysvětluje.

Své červené porsche, o kterém tvrdí, že by ho nikdy neprodal, má i Jaroslav Bauer z Velkých Popovic. Koupil ho před 14 lety za čtyřicet tisíc korun. Je vyučený automechanik a pracuje jako autolakýrník. Sám dal auto dohromady. I podle něj je to finančně dostupný vůz.

"Díly tak drahé nejsou, hodně pasuje z volkswagenu. Jen čalounění mě vyšlo dráž, asi na deset tisíc korun, ale ani to není nějaká ohromná suma," míní Bauer. Má model 924, což je levné porsche. "Dočetl jsem se, že kdyby tenhle model nebyl, dnes už značka neexistuje. Tehdy se jich prý vyrobilo sto tisíc a to automobilku zachránilo," řekl Bauer.

Kupoval ho jako vrak až v Třebíči

Na opravě vozu pracoval čtyři roky. "Jednou jsem porsche zahlédl na ulici a líbilo se mi. Pak se mi do rukou dostal inzerát a jel jsem pro něj až do Třebíče. Když to manželka povolila, musel jsem ho koupit. Taková nabídka by podruhé třeba už přijít nemusela," vzpomíná Bauer.

Sraz porschí v Čáslavi: Bohumil Bartuněk organizuje srazy majitelů vozů Porsche.

Sraz porschí v Čáslavi: Jaroslav Bauer své porsche koupil před 14 lety.

"Byl to vrak. Báli jsme se, že těch skoro dvě stě kilometrů nedojedeme. Přijeli jsme ve tři hodiny ráno," vypráví. Z garáže se svým porsche vyjíždí jen výjimečně. Především na srazy. "Najezdím tak 500 kilometrů za rok. Je ale hezké, když se za vámi každý otočí," dodává Bauer. Raritou na srazu v Čáslavi bylo Porsche 356, které se začalo vyrábět v roce 1949.


Témata: Porsche, Volkswagen