Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S porsche za 3,5 litru. Vyzkoušeli jsme panameru do zásuvky

aktualizováno 
Panamera umí být pořádně ostrý dálniční expres, který se neztratí ani v zatáčkách. Ale taky je úsporná a klidná. Naturelu značky to možná moc nepasuje, ale když s předoucím elektromotorem neslyšně plachtíte Stuttgartem, má to svoje kouzlo. Vyzkoušeli jsme dobíjecí hybridní Porsche Panamera S E-Hybrid.

Úkol: Objet Stuttgart co nejúsporněji a co nejvíc jet na elektromotor. Start a cíl jsou u moderního muzea značky v Züffenhausenu. Porsche sice mají v očích celého světa jezdit hlavně co nejrychleji a bokem, jenže kde jinde než na okruhu si to dnes někdo dovolí. Jezdit rychle není kde a v rozvinutém světě se šrouby ještě více utahují. Trmácet se městskými aglomeracemi a zalidněnou krajinou pětatřicítkou, na to nepotřebujete přikrčený třísetkoňový sporťák.

Dnešní doba vychovává automobilisty jiného druhu, nadšené z technologií, barev a radosti. Svět řízení se tak přiblížil videohře. Takže ač by se mělo s porschem jezdit hlavně rychle, pozvolna na elektřinu popojíždíme k prvnímu semaforu, kde máme dvě minuty dlouhou červenou na zkoumání interiéru.

Porsche Panamera S E-Hybrid
Porsche Panamera S E-Hybrid

Na panameře už jsou roky znát, trochu vyšuměl dojem nedotknutelné automobilové šlechty. Nikdy si nehrála na hi-tech luxusní designový obývák. Tlačítka místo dotykových displejů a sofistikovaných rozhraní možná působí trochu staromódně a někdo spočítal, že jich je tam kolem padesáti, ale jsou logicky rozmístěná a popsaná.

V kapličce pod volantem je pět budíků a prim hraje otáčkoměr. Namísto rychloměru je jakýsi „výkonoměr“. Ukazuje, kolik síly motoru využíváte, jestli jedete ekonomicky, rozmařile, nebo už dobíjíte. Kdo by mudroval nad tím, že takový měřák do porsche nepatří, by měl vzpomenout, že první Porscheho automobilovou konstrukcí byl elektřinou poháněný kočár. Jen pro upřesnění: rychlost ukazuje číselný displej na spodu otáčkoměru.

Porsche Panamera S E-Hybrid v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor: 5 015 x 1 931 x 1 418 x 2 920 mm
  • hmotnost: 2 095 kg
  • pneumatiky: přední 245/50 ZR 18, zadní 275/45 ZR 18
  • objem kufru: 335-1 153 l
  • objem nádrže: 80 l
  • spalovací motor: benzinový přeplňovaný vidlicový šestiválec 2 995 ccm, max. výkon 333 k (245 kW), max. točivý moment 440 Nm
  • elektromotor: synchronní, max. výkon 95 k (70 kW), 310 Nm
  • celkový výkon hybridního  systému: 416 k (306 kW) při 5,500 rpm
  • maximální celkový točivý moment: 590 Nm od 1 250 do 4 000 ot./min
  • baterie: lithium-ion 9,4 kWh
  • maximální rychlost: 270 km/h (na elektřinu omezena na 135 km/h)
  • zrychlení 0 – 100 km/h: 5,5 s
  • kombinovaná spotřeba: 3,1 l/100 km
  • kombinovaná spotřeba elektřiny: 162 Wh/km
  • dojezd na elektřinu: 18-36 km
  • cena: 2,9 milionu korun

Poznámka: údaje výrobce

Dotykový displej má panamera samozřejmě taky, v jednom zahloubeném menu je schované grafické znázornění, jakou energii zrovna využíváte a kdy dobíjíte.

Bez toho se ale obejdete. Panamera se při konverzi na hybrid stala jedním z těch aut, kde cílem není jen rychlá jízda. Když se pak ploužíme po ucpaném obchvatu města, projíždíme vesnicemi a nervózní náklaďák nás doslova tlačí před sebou, je to hlavně hra o čísla. 

Po pětapadesáti kilometrech, kdy převažoval městský a okreskový provoz, se na palubním počítači ustálí hodnota na 3,5litrové spotřebě a 37,9 kilometrech ujetých v elektrickém módu, tedy s vypnutým motorem. Jiná posádka zajela v jiném turnusu stejné prezentace, kam Porsche exkluzivně iDNES.cz pozvalo, hodnoty 2,7 litru a 39,5 kilometru.

Na dvoulitrovou spotřebu, kterou v homologačním cyklu naměřila automobilka, se podle všeho v reálném provozu dostat nejde, pokud nechcete být inzultováni chodci, že je brzdíte.

Jiná tvář

Je čas přestat myslet na litry a kilometry a šlápnout na plyn. Když pak dalších dvě stě kilometrů projedeme naplno tak, kolik německá okreska skrápěná deštěm snese, ukáže přeplňovaný šestiválec 11,5litrový apetyt.

Porsche Panamera S E-Hybrid
Porsche Panamera S E-Hybrid

Elektromotor je vřazen mezi převodovku (osmistupňový měničový automat) a třílitrový přeplňovaný šestiválec, auto tak umí jet výhradně na elektřinu. Rozjíždí se na něj a pomáhá při akceleraci. Převodovka řadí hladce a rychle, stupňů je ale možná v některých situacích až moc. Při podřazování do zatáčky z šestky na dvojku se musíte soustředit, anebo to nechat na automatickém režimu. Přeplňování ji však zrazuje. Když není motor vytočený a naplněný vzduchem, zdá se interval, než začne zrychlovat, možná až moc dlouhý. Jakmile se ale zadní běhy opřou o asfalt, panamera frenetickým zrychlením a precizně dávkovanou silou myšlenou ztrátu dožene.

Fotogalerie

Autu chybí naléhavost ostatních opravdu sportovních porsche a noblesu velkých sedanů překrývá sportovní kombinézou. Umí být pekelně rychlé a interiér se čtyřmi anatomickými sedadly ten dojem umocní. Místem v kabině neplýtvá, stejné je to i s výhledem. Jinam než dopředu vidíte mizerně a čumák svými nepravidelně boubelatými tvary orientaci znesnadňuje.

V zatáčkách je obratné, k lehkosti a dravosti sportovních sourozenců má však daleko. Už pro svoje mohutné tělo a jedenadvacet metrických centů váhy.

Po tréninku v zatáčkách za městem následuje dlouhý výklus po periferii. Stačí zmáčknout tlačítko e-drive, zelená ručka otáčkoměru (ano, zelená!) ulehne k nule a vy relaxovaně na baterky (uložené pod zadními sedadly) doplachtíte domů.

Nabíjení li-ion akumulátorů trvá z třífázové zásuvky tři hodiny. Dá se dobít i jízdou, ale je to hodně těžké, řídící elektronika se nerozpakuje vypnout motor i při svižné jízdě, jak se baterky jen trochu dobijí.

Dobíjecí benzino-elektrická Panamera S E-hybrid je stále porsche a v mezích pravidel své kategorie je také dost sportovní. Osloví ale asi jen ekologicky smýšlející povahy anebo Londýňany, kteří by za každodenní cestu do kanceláře plnotučnou panamerou platili příšerné poplatky za vjezd do centra.

Porsche Panamera S E-Hybrid
Témata: Ford, Porsche




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.