Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Porsche pro chytrou horákyni: Targa zastřešeně nezastřešená

aktualizováno 
Na půl cesty mezi uzavřeným kupé a kabrioletem. V šedesátých letech vymysleli u porsche novou verzi karoserie pro právě narozenou 911. Nový druh v říši automobilů dostal označení Targa. Jméno si v Züffenhausenu vypůjčili od závodu Targa Florio, jednoho z nejtěžších své doby, který porsche vyhrály jedenáctkrát. Pátá generace Porsche Targa dostává revoluční novinku - pohon všech kol.

Porsche 911 Targa | foto: Porsche

Pojem Porsche Targa
vznikl v roce 1967, kdy na základě tehdy teprve tříletého modelu Porsche 911 vznikla verze s odnímatelným střešním panelem a zadním plastovým oknem (o rok později i alternativně pevným skleněným).

Vytvořila kompromis mezi požadavky zákazníků na otevřený model a obavou ze zpřísnění bezpečnostních norem na klíčovém americkém trhu, které hrozily brzkým zakázáním klasických kabrioletů. Výběr jména byl nasnadě – Porsche nenápadně připomnělo svých šest dosavadních vítězství na slavném italském závodě Targa Florio, kterých potom do roku 1973 přihodilo dalších pět.

Původní Targa skončila v roce 1989 s celou původní řadou 911. Zmodernizovaná řada 964 (někdy nazývaná nesprávně 989) z téhož roku se spokojila jen s kabrioletem. Již za čtyři roky však v Zuffenhausenu zareagovali na množící se nespokojené hlasy a uvedli zcela novou, zásadně zmodernizovanou řadu 993.

Kromě přepracovaného štíhlého designu, připomínajícího legendární model 959, přinesla i zcela novou víceprvkovou zadní nápravu a především návrat Targy. Ta se ale změnila – místo demontovatelných střešních dílů nabídla elektricky odsuvnou skleněnou střechu a výklopné zadní okno. Stejný koncept zůstal i novější Tarze 996 s vodou chlazeným motorem z roku 1998.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O PORSCHE 

Porsche Targa 997
přichází opět se zásuvným střešním dílem pomocí dvou elektromotorků, schopných přesunout jej do opačné krajní polohy za 7 vteřin, nezávisle na momentální rychlosti.

Skleněný střešní o nezanedbatelných 0,45 m² váží o 2 kilogramy méně než u předchůdce a díky přepracovanému těsnění lépe izoluje před hlukem i vodou. Nové deflektory zase lépe eliminují turbulence a na střeše nezávislá polopropustná roletka chrání před ostrým sluncem, aniž by bránila přístupu vzduchu.

V nataženém stavu střecha opticky splyne s čelním i zadním sklem a promění Porsche ve futuristickou studii. Zadní okno lze zvenčí vyklopit a dostat se skrz něj k zavazadlovému prostoru o objemu 230 litrů, který vznikne po sklopení dvojice nouzových zadních sedadel. O jeho opětné dovření se postará elektromotor, majitel se tedy nemusí bát, že bouchnutím velké sklo rozbije.

Pohon
dostal na starosti opět šestiválcový boxer, chlazený kapalinou, s variabilním časováním čtyřventilového rozvodu VarioCam Plus, díky němuž z tradičního zdvihového objemu snadno dostává 239 kW a 370 Nm. S tímto motorem dosahuje Porsche 911 Targa 4 280 km/h a stovku zvládne za 5,3 s.

Komu by to nestačilo, může si připlatit za verzi Porsche 911 Targa 4S, která z šestiválce, převrtaného na 3,8 l, vyvíjí 261 kW a 400 Nm, což jí stačí k 288 km/h a stovce za 4,9 s.

Výkon přenáší buď proslule precizní manuální šestistupňová převodovka, nebo dosud pouze pětirychlostní automat Tiptronic S. Podle nejnovějších zpráv se vozy 911 zanedlouho dočkají i sedmistupňové nové verze volkswagenovské převodovky DSG.

Komu se 355 koní zdá málo
může si za 12.064 € přikoupit tovární tuningový kit X51, který jich s pomocí upravené hlavy válců, přepracovaného sání i výfuku, přepracované schránky na vzduchový filtr z karbonu, přeprogramované řídicí elektroniky motoru a nových chladičů poskytuje 381, díky čemuž se o zvýší maximální rychlost o cca 6 km/h a zrychlení na 100 km/h se zkrátí o 0,4 s.

Revoluční novinka
ale není na první pohled vidět. Historicky poprvé totiž kompromisní Targa nabídne pohon všech kol, zatímco kabriolet i kupé jej již nějakou dobu používají. Prostřednictvím vícelamelové viskózní spojky se přenáší na přední kola 5 – 40 % síly podle momentální potřeby.

Podle názoru konstruktérů (se kterým část puristů ohnivě nesouhlasí) zlepšuje pohon všech kol zejména chování při výjezdech z rychlých zatáček, podobně jako za snížené adheze.

Ceny začínají na 79 tisících eur bez DPH (tzv. euro-cena) za Targu 4, výkonnější Targa 4S vyjde 87.900 eur bez DPH. K tomu samozřejmě několikastránkový seznam příplatkové výbavy, kterým se dá cena zvýšit na dvojnásobek. Ovšem peníze zde nehrají hlavní roli, aspoň u zamýšlené cílové skupiny to platí na 100 %.


Pět generací Porsche 911 Targa

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.