Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Porsche Turbo a GT3: Dvakrát tolik radosti

  12:42aktualizováno  16:43
Závodní dráhy i silnice v milionářských oblastech se mají nač těšit! Nová modelová řada 997, která klasické devětsetjedenáctce vrátila oblé světlomety, se představila loni v Ženevě. Šestiválcový boxer za zadní nápravou opět pohání zadní kola, Carrera S znovu nabízí lepší svezení a tradicím bylo učiněno zadost na 100 %.

K těm novodobějším ovšem patří i brzké představení špičkové verze Turbo, takže v Zuffenhausenu znovu voperovali turbodmychadlo a stvořili skvost, přesně na čas pro ženevské podium.

Turbo 997 v. Turbo 996
Mezigenerační změny nejsou tentokrát nijak dramatické, v duchu hesla ''dokonalé nelze příliš vylepšit''. Takže zůstaly tradiční křivky, mírného přepracování se dočkala příď, která kromě návratu ztracených oválných světlometů (standardně bixenonových), dostala i nový nárazník s LED ukazateli směru a malými mlhovkami. Mohutná záď se ještě o kousek rozšířila, pochopitelně nechybí ani tradiční vysouvací spoiler.

Největší technickou inovací jsou nová turbodmychadla s plynule variabilní geometrií lopatek rotoru Borg Warner, použitá u zážehového motoru historicky teprve podruhé. S její pomocí se podařilo z šestiválce 3,6 l, převzatého od 996, vydolovat o 60 koní a 60 newtonmetrů více. Konečných 480 k a 620 Nm ustanovuje nové standardy ve své kategorii.

Výsledky měření jsou jako obvykle omračující – zrychlení na 100 km/h se odehraje za 3,9 s, dvoustovka naskočí za 12,8 s od pevného startu. Při pružném zrychlení 80 – 120 km/h na pětku ze sebe motor vydává to nejlepší a potřebuje pouhé 3,8 s. Odmítačům ručního řazení je k dispozici i šestistupňový Tiptronic S a jak už to v dnešní hi-tech době bývá, umí řadit rychleji než řidič a zkrátí akceleraci na stovku o dvě, na dvoustovku dokonce o šest desetin sekundy; v neposlední řadě poklesne i spotřeba.

Komu by to bylo málo, může si připlatit za Sport Chrono Package, jenž tlačítkem u řadící páky krátkodobě zvýší plnící tlak turbodmychadla o 0,2 bar; kroutící moment vyskočí na 680 Nm a Porsche Turbo potom vypálí z 80 na 120 km/h ještě o tři desetinky rychleji.

Strašlivou sílu přenáší na horký asfalt všechna čtyři devatenáctipalcová kola a pomáhá jim v tom vícelamelová elektronicky řízená viskózní spojka PTM (Porsche Traction Management). Když dojde na smutné zpomalování, dostanou práci třistapadesátimilimetrové brzdy, svírané pevnými monoblokovými třmeny Brembo, vpředu šesti- a vzadu čtyřpístkovými.

Nebylo by to Porsche, aby nepřipravilo i zde nějakou tu lahůdku; tou je v tomto případě možnost zvolit keramické brzdy PCCB (Porsche CeramicComposite Brake) s předními kotouči o průměru 380 mm. Ty zaručují konstantní účinnost při vrcholové zátěži a samozřejmě také absolutní odolnost vůči korozi.

GT3
Překvapením se ovšem stalo souběžné uvedení polozávodní varianty GT3, která znovu úspěšně útočí na pozici lídra 3,6litrových motorů, zároveň se ale stala o něco pohodlnější, takřka použitelnou pro každodenní provoz a ryzí sportovní zážitky přenechala do budoucna puristické verzi RS.

Šílící otáčkoměr
Motor byl opět s úpravami převzatý z minulé GT3 (996), ovšem prodělal další fitcentrum. Za vše hovoří těžko uvěřitelných 415 koní, dosahovaných při 7600 otáčkách; bez zajímavosti není ani hranice červeného pole otáčkoměru, začínající hodnotou 8400 ot./min., tedy o 200 nad dosavadní GT3 a především o 150 více, než dosavadní otáčkový král – BMW M5. Nová GT3 za to vděčí přepracovanému sání s větším průměrem škrtící klapky, nové hlavě válců a optimalizovanému výfuku s nízkým odporem.

Nová šestistupňová převodovka s ultrakrátkými řadícími drahami a zkrácenými převodovými poměry 2. až 6. stupně má na svědomí, že GT3 zvládne stovku jen o čtyři desetiny vteřiny pomaleji, než Turbo (4,3 s) a nejvyšší rychlost je dokonce stejná (310 km/h). S děsivým potenciálem pomáhá nový aktivní dvoumódový podvozek, v základním nastavení podobný původní GT3 a ve sportovním vhodný ryze na závodní tratě. Aby se prudké rozjezdy nestaly neustálým bojem s přetáčivými smyky, se stará diferenciál s omezenou svorností a také nová generace trakční kontroly, převzatá ze supersportu GT2.

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.