Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Porsche chce ukončit honbu za výkonem. Auta mají být zábavnější

  12:03aktualizováno  12:03
Nová auta jsou čím dál výkonnější a veškerý ten výkon vlastně řidiči využijí čím dál méně. Obzvlášť to platí pro rychlé sportovní vozy, jejichž potenciál už mnozí majitelé nedovedou využít ani na okruzích. A výkon přitom dál roste. Porsche přemýšlí nad tím, že honbu za čísly ukončí.

Výstava „V zajetí Porsche“ | foto: Lukáš Hron, Mobil

Potřeba většího výkonu je především psychickou záležitostí, každý nový vůz musí být lepší, než ten předchozí a na papíře se toho dá snadno docílit právě opět o něco lepšími technickými parametry. Jenže ne vždy znamená vyšší výkon také větší zábavu, ovladatelnost nebo celkově lepší řidičské zážitky. Kvůli rostoucímu výkonu často auta tloustnou a to navzdory tomu, že jsou v módě moderní lehké materiály. Víc výkonu totiž znamená, že auto musí mít třeba větší brzdy, robustnější podvozek, větší kola a tak dále.

Výsledkem pak může být, že nový moderní a výkonnější sporťák je vlastně méně zábavný než jeho předchozí verze. A to navzdory tomu, že je podle precizní časomíry na okruhu o něco rychlejší. Moderní sportovní a supersportovní auta se stala rychlými střelami, se kterými může opravdu rychle jezdit každý. Ale zrovna tak se vlastně málokdo vůbec kdy přiblíží limitům auta a vyzkouší si všechny možnosti jeho ovladatelnosti.

Může vás zajímat

Porsche Panamera

Porsche Panamera

Cena 1 350.000,- Kč.

Více na Automodul.cz.

U běžného rodinného kombi nebo hatchbacku je to samozřejmě dobře, auto je v důsledku bezpečnější a i když to řidič v nějaké zatáčce přežene, většinou zjistí, že limit auta leží mnohem dál. Navíc pomůže všudypřítomná elektronika a situaci přinejhorším na poslední chvíli zachrání. Jenže u sporťáku, který by měl přinášet radost z jízdy a vyloudit úsměv na tváři, je pro opravdové fanoušky motorismu takové chování přítěží.

Automobilka Porsche, zdá se, hledá cestu ven z tohoto bludného kruhu, kdy auta nabírají výkon, tloustnou a jsou méně zábavná. Onou cestou ven by podle slov šéfa divize GT vozů značky Porsche Andrease Preuningera měl být konec honbě za co nejvyšším výkonem. „Nevěřím v toto monstrum výkonu, nahoru, nahoru, nahoru, víc, víc, víc...,“ rozohnil se v rozhovoru pro britský magazín Car.

Rychlost a ovladatelnost vozů by měla zlepšit nižší hmotnost a další snahy inženýrů v jiných oblastech, než je dolování hory koňských sil , navíc z motorů čím dál přísněji škrcených emisními normami. Porsche jako jedna z předních automobilek vyrábějící sportovní vozy by v tomto ohledu mohlo přinést novou módu do automobilového světa. Je to poprvé, co vedoucí představitel takové automobilky připustil, že honba za výkonem není tou pravou cestou do budoucna.

Samozřejmě existuje stále spousta automobilek, které se i v současnosti věnují výrobě lehkých a skvěle ovladatelných sportovních vozů, ale ve třídě těch opravdových superaut nabrala honba za výkonem v posledních letech až absurdní obrátky: 1001 koní deset let starého Bugatti Veyron najednou dnes nezní tak šíleně. Jsou auta, která tuto metu překonávají, brutální hybridní supersporty od Ferrari, Porsche a McLarenu se takovému výkonu blíží a i díky moderní elektronice jsou mnohem rychlejší než Veyron. Výkony motorů v Mercedesech AMG také narostly do stratosférických hodnot a v USA si můžete koupit třeba rodinný sedan s výkonem 707 koní.

Tato honba za absurdními čísly musí jednou skončit a Porsche se možná může stát v tomto ohledu průkopníkem.





Nejčtenější

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Další z rubriky

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.