Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Porsche chce ukončit honbu za výkonem. Auta mají být zábavnější

  12:03aktualizováno  12:03
Nová auta jsou čím dál výkonnější a veškerý ten výkon vlastně řidiči využijí čím dál méně. Obzvlášť to platí pro rychlé sportovní vozy, jejichž potenciál už mnozí majitelé nedovedou využít ani na okruzích. A výkon přitom dál roste. Porsche přemýšlí nad tím, že honbu za čísly ukončí.

Výstava „V zajetí Porsche“ | foto: Lukáš Hron, Mobil

Potřeba většího výkonu je především psychickou záležitostí, každý nový vůz musí být lepší, než ten předchozí a na papíře se toho dá snadno docílit právě opět o něco lepšími technickými parametry. Jenže ne vždy znamená vyšší výkon také větší zábavu, ovladatelnost nebo celkově lepší řidičské zážitky. Kvůli rostoucímu výkonu často auta tloustnou a to navzdory tomu, že jsou v módě moderní lehké materiály. Víc výkonu totiž znamená, že auto musí mít třeba větší brzdy, robustnější podvozek, větší kola a tak dále.

Výsledkem pak může být, že nový moderní a výkonnější sporťák je vlastně méně zábavný než jeho předchozí verze. A to navzdory tomu, že je podle precizní časomíry na okruhu o něco rychlejší. Moderní sportovní a supersportovní auta se stala rychlými střelami, se kterými může opravdu rychle jezdit každý. Ale zrovna tak se vlastně málokdo vůbec kdy přiblíží limitům auta a vyzkouší si všechny možnosti jeho ovladatelnosti.

Může vás zajímat

Porsche Panamera

Porsche Panamera

Cena 1 350.000,- Kč.

Více na Automodul.cz.

U běžného rodinného kombi nebo hatchbacku je to samozřejmě dobře, auto je v důsledku bezpečnější a i když to řidič v nějaké zatáčce přežene, většinou zjistí, že limit auta leží mnohem dál. Navíc pomůže všudypřítomná elektronika a situaci přinejhorším na poslední chvíli zachrání. Jenže u sporťáku, který by měl přinášet radost z jízdy a vyloudit úsměv na tváři, je pro opravdové fanoušky motorismu takové chování přítěží.

Automobilka Porsche, zdá se, hledá cestu ven z tohoto bludného kruhu, kdy auta nabírají výkon, tloustnou a jsou méně zábavná. Onou cestou ven by podle slov šéfa divize GT vozů značky Porsche Andrease Preuningera měl být konec honbě za co nejvyšším výkonem. „Nevěřím v toto monstrum výkonu, nahoru, nahoru, nahoru, víc, víc, víc...,“ rozohnil se v rozhovoru pro britský magazín Car.

Rychlost a ovladatelnost vozů by měla zlepšit nižší hmotnost a další snahy inženýrů v jiných oblastech, než je dolování hory koňských sil , navíc z motorů čím dál přísněji škrcených emisními normami. Porsche jako jedna z předních automobilek vyrábějící sportovní vozy by v tomto ohledu mohlo přinést novou módu do automobilového světa. Je to poprvé, co vedoucí představitel takové automobilky připustil, že honba za výkonem není tou pravou cestou do budoucna.

Samozřejmě existuje stále spousta automobilek, které se i v současnosti věnují výrobě lehkých a skvěle ovladatelných sportovních vozů, ale ve třídě těch opravdových superaut nabrala honba za výkonem v posledních letech až absurdní obrátky: 1001 koní deset let starého Bugatti Veyron najednou dnes nezní tak šíleně. Jsou auta, která tuto metu překonávají, brutální hybridní supersporty od Ferrari, Porsche a McLarenu se takovému výkonu blíží a i díky moderní elektronice jsou mnohem rychlejší než Veyron. Výkony motorů v Mercedesech AMG také narostly do stratosférických hodnot a v USA si můžete koupit třeba rodinný sedan s výkonem 707 koní.

Tato honba za absurdními čísly musí jednou skončit a Porsche se možná může stát v tomto ohledu průkopníkem.





Nejčtenější

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Další z rubriky

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.