Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Porsche chce ukončit honbu za výkonem. Auta mají být zábavnější

  12:03aktualizováno  12:03
Nová auta jsou čím dál výkonnější a veškerý ten výkon vlastně řidiči využijí čím dál méně. Obzvlášť to platí pro rychlé sportovní vozy, jejichž potenciál už mnozí majitelé nedovedou využít ani na okruzích. A výkon přitom dál roste. Porsche přemýšlí nad tím, že honbu za čísly ukončí.

Výstava „V zajetí Porsche“ | foto: Lukáš Hron, Mobil

Potřeba většího výkonu je především psychickou záležitostí, každý nový vůz musí být lepší, než ten předchozí a na papíře se toho dá snadno docílit právě opět o něco lepšími technickými parametry. Jenže ne vždy znamená vyšší výkon také větší zábavu, ovladatelnost nebo celkově lepší řidičské zážitky. Kvůli rostoucímu výkonu často auta tloustnou a to navzdory tomu, že jsou v módě moderní lehké materiály. Víc výkonu totiž znamená, že auto musí mít třeba větší brzdy, robustnější podvozek, větší kola a tak dále.

Výsledkem pak může být, že nový moderní a výkonnější sporťák je vlastně méně zábavný než jeho předchozí verze. A to navzdory tomu, že je podle precizní časomíry na okruhu o něco rychlejší. Moderní sportovní a supersportovní auta se stala rychlými střelami, se kterými může opravdu rychle jezdit každý. Ale zrovna tak se vlastně málokdo vůbec kdy přiblíží limitům auta a vyzkouší si všechny možnosti jeho ovladatelnosti.

Může vás zajímat

Porsche Panamera

Porsche Panamera

Cena 1 350.000,- Kč.

Více na Automodul.cz.

U běžného rodinného kombi nebo hatchbacku je to samozřejmě dobře, auto je v důsledku bezpečnější a i když to řidič v nějaké zatáčce přežene, většinou zjistí, že limit auta leží mnohem dál. Navíc pomůže všudypřítomná elektronika a situaci přinejhorším na poslední chvíli zachrání. Jenže u sporťáku, který by měl přinášet radost z jízdy a vyloudit úsměv na tváři, je pro opravdové fanoušky motorismu takové chování přítěží.

Automobilka Porsche, zdá se, hledá cestu ven z tohoto bludného kruhu, kdy auta nabírají výkon, tloustnou a jsou méně zábavná. Onou cestou ven by podle slov šéfa divize GT vozů značky Porsche Andrease Preuningera měl být konec honbě za co nejvyšším výkonem. „Nevěřím v toto monstrum výkonu, nahoru, nahoru, nahoru, víc, víc, víc...,“ rozohnil se v rozhovoru pro britský magazín Car.

Rychlost a ovladatelnost vozů by měla zlepšit nižší hmotnost a další snahy inženýrů v jiných oblastech, než je dolování hory koňských sil , navíc z motorů čím dál přísněji škrcených emisními normami. Porsche jako jedna z předních automobilek vyrábějící sportovní vozy by v tomto ohledu mohlo přinést novou módu do automobilového světa. Je to poprvé, co vedoucí představitel takové automobilky připustil, že honba za výkonem není tou pravou cestou do budoucna.

Samozřejmě existuje stále spousta automobilek, které se i v současnosti věnují výrobě lehkých a skvěle ovladatelných sportovních vozů, ale ve třídě těch opravdových superaut nabrala honba za výkonem v posledních letech až absurdní obrátky: 1001 koní deset let starého Bugatti Veyron najednou dnes nezní tak šíleně. Jsou auta, která tuto metu překonávají, brutální hybridní supersporty od Ferrari, Porsche a McLarenu se takovému výkonu blíží a i díky moderní elektronice jsou mnohem rychlejší než Veyron. Výkony motorů v Mercedesech AMG také narostly do stratosférických hodnot a v USA si můžete koupit třeba rodinný sedan s výkonem 707 koní.

Tato honba za absurdními čísly musí jednou skončit a Porsche se možná může stát v tomto ohledu průkopníkem.





Nejčtenější

Ferrari LeFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Panamera Sport Turismo
Sport Turismo je první kombi porsche historie, cena je 2,6 milionu

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Porsche rozšiřuje nabídku novým směrem. Německá automobilka šokovala svět již mnohokrát, kombi ale ještě nikdy svým zákazníkům nenabídla.  celý článek

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

BMW X3 xDrive20d 2011 ·...
BMW X3 xDrive20d 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 65 979 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.