Poslední crash testy roku 2011: zlepšení Číňanů a několik zaváhání

Hned dva čínské automobily získaly v posledních letošních nárazových testech EuroNCAP čtyři hvězdičky. To je stejné skóre, jako má nový Fiat Panda nebo elektrický Renault Fluence ZE. Pět hvězd má 11 aut, jedině Subaru (Impreza) XV by si je ale ponechalo i příští rok.
Crash testy Euro NCAP listopad 2011

Crash testy Euro NCAP listopad 2011 | foto: Euro NCAP

V poslední vlně crash testů letošního roku si pět hvězd vysloužila i Škoda Citigo. V crash testu je vlastně získal Volkswagenu Up!, ale organizace EuroNCAP udělila automaticky stejný počet hvězd i sesterským modelům (kromě Škody Citigo i Seatu Mii). Příští rok by si ale tato auta na maximální skóre nesáhla, v ochraně chodců jim totiž budou body chybět.

Crashtesty Euro NCAP listopad 2011

Chevrolet Malibu 
celkový výsledek: 5 hvězd ochrana dospělých: 94 % ochrana dětí: 83 % ochrana chodců: 57 % bezpečnostní prvky: 71 %

Chevrolet Volt
celk. výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 85 %
ochrana dětí: 78 %
ochrana chodců: 41 %
bezpečnostní prvky: 86 %

Fiat Panda 
celk. výsledek: 4 hvězdy
ochrana dospělých: 82 %
ochrana dětí: 63 %
ochrana chodců: 49 %
bezpečnostní prvky: 43 %

Geely Emgrand EC7 
celk. výsledek: 4 hvězdy
ochrana dospělých: 75 %
ochrana dětí: 80 %
ochrana chodců: 42 %
bezpečnostní prvky: 86 %

Jaguar XF 3.0 Diesel 
celk. výsledek: 4 hvězdy
ochrana dospělých: 79 %
ochrana dětí: 73 %
ochrana chodců: 62 %
bezpečnostní prvky: 71 %

Jeep Grand Cherokee 
celk. výsledek: 4 hvězdy
ochrana dospělých: 81 %
ochrana dětí: 69 %
ochrana chodců: 45 %
bezpečnostní prvky: 71 %

Kia Rio
celk. výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 92 %
ochrana dětí: 84 %
ochrana chodců: 46 %
bezpečnostní prvky: 86 %

Mercedes Benz B 
celk. výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 97 %
ochrana dětí: 81 %
ochrana chodců: 56 %
bezpečnostní prvky: 86 %

Mercedes C Coupé 
celk. výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 90 %
ochrana dětí: 79 %
ochrana chodců: 57 %
bezpečnostní prvky: 86 %

MG6 
celk. výsledek: 4 hvězdy
ochrana dospělých: 73 %
ochrana dětí: 71 %
ochrana chodců: 42 %
bezpečnostní prvky: 71 %

Range Rover Evoque 
celk. výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 86 %
ochrana dětí: 75 %
ochrana chodců: 41 %
bezpečnostní prvky: 86 

Renault Fluence ZE 
celk. výsledek: 4 hvězdy
ochrana dospělých: 72 %
ochrana dětí: 83 %
ochrana chodců: 37 %
bezpečnostní prvky: 84 %

Subaru XV
celk. výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 86 %
ochrana dětí: 90 %
ochrana chodců: 64 %
bezpečnostní prvky: 86 %

Volkswagen Beetle
celk. výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých 92 %
ochrana dětí: 90 %
ochrana chodců: 53 %
bezpečnostní prvky: 86 %

Z letošních testovaných aut jsou na tom víceméně všechny ostatní kousky podobně. Jedině Subaru XV (u nás prodávané jako Impreza XV) dosáhlo na více než 60% skóre v oblasti ochrany chodců, právě takový bude příští rok limit pro zisk pěti hvězdiček.

Subaru XV, tedy zvýšená a oplastovaná Subaru Impreza, si vůbec vedlo v testech výborně a snad jen v ochraně dospělé posádky ztrácí na současnou absolutní světovou špičku pár bodíků. Naopak v ochraně dětí získalo subaru hodnocení 90 %, což je doposud absolutní maximum. Stejné hodnoty a celkového skóre pěti hvězd dosáhl také Volkswagen Beetle.

Pět hvězd má například i atraktivní Kia Rio, její skóre se opět ve všech oblastech drží hodně vysoko. Podobně je na tom nový Mercedes B, kupé řady C má procentuální hodnocení o něco horší, ale na pět hvězd to stále bohatě stačí. Dalšími pětihvězdičkovými vozy jsou Range Rover Evoque  a dvojice Chevrolet Volt a Malibu.

Na rozdíl od elektrického chevroletu na pět hvězd nedosáhl Renault Fluence ZE. Důvodem je špatná ochrana chodců, skóre v této oblasti se pohybuje pod letošním limitem 40 %, a příští rok tak vlastně Fluence ZE hrozí tříhvězdičkové hodnocení. Tento výsledek je zarážející i proto, že konstruktéři tentokrát mohli kapotu a čelní partie vozu přizpůsobit téměř tak, jak se jim zachtělo. Navíc pod kapotou chybí motor, který bývá příčinou špatných výsledků, protože nedokáže pád chodce dostatečně utlumit.

Čtyři hvězdy náleží i dvěma různým čínským automobilům. Geely Emgrand EC7 a MG6 předvedly ve všech oblastech solidní výkon a v žádné výrazně nepropadly, a tak si slušné skóre odnáší po zásluze. Je to důkaz toho, že čínské automobilky se učí rychle a že hodlají celkovou kvalitu svých produktů výrazně zvyšovat. Mimochodem, Geely Emgrand EC7 bylo vlastně jen kousek od pětihvězdičkového hodnocení - v oblasti ochrany posádky je pouze pět bodů pod limitem, v ostatních testech má nárok na plný počet hvězd.

Takový výsledek musí vyloženě štvát představitele jaguaru. Sedan XF totiž ani po reparátu nedosáhl na plný počet hvězd a zůstává mu čtyřhvězdičkové hodnocení. Zatímco v dřívějším testu z konce loňského roku XF nedostal pět hvězd kvůli horší ochraně posádky i dětí, letos (a příští rok) uteklo jaguaru pět hvězd v obou oblastech doslova o fous. V oblasti ochrany posádky totiž vůz získal skóre 79 %, limitem je přitom 80 %, v ochraně dětí získal 73 %, limitem je 75 %. O to ironičtější je fakt, že upravený XF získal 62% hodnocení v oblasti ochrany chodců, a kdyby se tedy auto přehouplo přes limity v prvních dvou oblastech, mohl by se sedan chlubit pěti hvězdičkami i příští rok.

Jenže na kdyby se při crash testech nehraje a moc dobře se o tom přesvědčili u italského fiatu. Jejich model Panda totiž také získal "jen" čtyři hvězdičky a EuroNCAP to zdůvodňuje především tím, že ve výbavě chybí ESP a to je od listopadu letošního roku pro všechna nová auta povinné. Tím nová ale legislativa myslí nově homologovaná, takže například i Škoda Citigo se bude podobně jako Fiat Panda v základní verzi nabízet bez ESP, protože automobilky stihly homologaci před listopadovým termínem. Takže modely Panda i základní Citigo, které přijdou do prodeje příští rok, na pět hvězd vlastně nárok nemají.

Fiat velmi rychle po uveřejnění výsledků přispěchal s prohlášením, že ESP ve všech provedeních modelu Panda nabídne zkraje roku 2012. To je chvályhodné, nicméně takové prohlášení budí dojem, že firma chtěla naznačit, že by s ESP měl Fiat Panda na pět hvězd nárok (ačkoli se to v tiskové zprávě nepíše). Panda ale na pět hvězd nárok nemá, jelikož propadla v oblasti ochrany dětí, kde získala jen 63 % bodů. Prodejci VW, škodovek a seatů mají tedy oproti svému velkému soupeři argument navíc.

Čtyři hvězdy patří také Jeepu Grand Cherokee, který také zaváhal v oblasti ochrany dětí. Navíc organizace EuroNCAP na firmu Jeep apeluje, aby upravila konstrukci lyžiny sedadla, ve které je uchycen i bezpečnostní pás. Lyžina totiž málem praskla, což mělo za následek fakt, že bezpečnostní pás nepodržel řidiče zcela adekvátně a jeho hlava se i přes přítomnost airbagu střetla s věncem volantu.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...