Kaipan 16

Kaipan 16 | foto: ČTK

Poslední letošní česká autonovinka: Kaipan 16

  • 263
Tuzemský malosériový výrobce sportovních vozů Kaipan uvedl na trh nový model. Kaipan 16 má kvůli přísnějším emisním předpisům nahradit současný model Kaipan 15. Kromě modernějšího motoru má i novou karoserii a podvozek.

Předchozí model nesplňoval podle majitele firmy Michala Hradského emisní normu Euro 5. Kaipan vyvíjel nový vůz dva roky a jen do technických zkoušek investoval kolem dvou milionů korun. Vůz používá stejně jako jeho předchůdce motor a další díly ze Škody Fabia, například přední světla. Místo benzinového čtyřválce 1,4 jej ale nově pohání přeplňovaný agregát o objemu 1,2 litru. Pozměněnou karoserii opět navrhl designér Jan Hrbek.

Kaipany s poháněnou přední nápravou mají dnes už svůj tradiční design, nově dostala šestnáctka namísto původních kulatých předních světel lampy z aktuální fabie.

Již tradičně nemá kaipan střechu. Hradský ale slibuje, že se pracuje na plátěné střeše pro šestnáctku, a dokonce mají v plánu i nasazovací hardtop (pevná střecha).

Kaipan 16

Osmimetrákový sporťák z Jizerských hor stopětikoňový (77 kW) motor TSI rozparádí z nuly na stovku za 6,9 s a nejvíc pofrčí 189 km/h. Délka je necelé čtyři metry (3815 mm).

Zatímco předchozí Kaipan 15 firma nabízela jako stavebnici na přestavbu z ojeté fabie, Kaipan 16 chce stavět z nových dílů (mimo jiné náprav, motoru a převodovky), které bude odebírat přímo z mladoboleslavské automobilky. Tomu bude odpovídat i cena, která startuje na 499 000 Kč.

Konstruktéry Kaipanu při stavbě nového modelu nehonily jen ekonormy, ale také čas. Museli stihnout novinku zhomologovat před koncem letošního října. Od začátku listopadu totiž musí mít všechna auta nově připuštěná do provozu v základní výbavě stabilizační systém ESP, jehož vývoj a ladění je nákladné. Kaipan 16 by kvůli nižší hmotnosti nemohl dostat ani ESP z fabie.Více o povinném ESP čtěte ZDE

Míří do světa

S dvoumístným roadsterem bez pevné střechy se Kaipan hodlá prosadit v Německu a dalších trzích západní Evropy. Pro Česko počítá nadále s výrobou Kaipanu 14, což je stavebnice roadsteru na přestavbu ze Škody Favorit.

Roční produkce by se měla i nadále pohybovat kolem 40 vozů. Dodací lhůta novinky, na kterou už Michal Hradský začal sbírat objednávky a vybírat zálohy (66 %), je půl roku.

Kaipan sídlící ve Smržovce na Jablonecku se zpočátku zaměřoval na výrobu replik legendárního Lotusu 7. Těch dosud pod označením Kaipan 47 a Kaipan 57 vyrobil kolem 170 kusů. Právě kvůli emisním limitům je další osud těchto replik podle Hradského nejistý. Celkem továrna dosud prodala 340 aut, z toho 15 exemplářů Kaipanu 15.

Kaipan 16

Firma již třetím rokem testuje také prototyp elektromobilu, s jeho prodejem však v nejbližší době nepočítá. Nejnovějším směrem vývoje je kombinace elektrického a vodíkového pohonu, kde by primární elektrický motor dostával elektrickou energii z vodíkových článků.

,

Elektromobil