Poslední statistiky navracejí automobilkám optimismus

Manažerům většiny automobilových značek prodávajících na evropském trhu se pomalu začíná linout úsměv do ustaraných tváří. Trh 18 zemí západní Evropy totiž v listopadu zaznamenal další oživení, meziročně v porovnání s loňským listopadem stoupl prodej o čtyři procenta, přičemž prvních jedenáct měsíců je o 0,6 procentního bodu lepších, než tomu bylo mezi lednem a říjnem roku 2000.

V listopadu se prodalo solidních 1 135 076 vozů, což v součtu za prvních jedenáct měsíců dělá 13 944 967 automobilů. Analytici upozorňují, že nadějná čísla oznámená Evropským sdružením automobilových výrobců ještě nejsou zárukou pozitivního vývoje trhu ve střednědobém horizontu, neboť další zpomalení evropských ekonomik může mít na spotřebitelskou poptávku negativní dopad.


A jak vypadají úspěchy jednotlivých automobilek? Nejvýraznější přírůstek v listopadu vykázal francouzský Renault se zvýšením prodeje o plných 11 procent a německá BMW s růstem o 23,9 procenta. Za jedenáct měsíců se nejvíce zvýšil prodej jiné francouzské automobilky, PSA Peugeot Citroën. Automobilka v této době prodala o 10,9 procenta více vozidel než loni a její podíl na evropském trhu vzrostl na 14,4 procenta z loňských srovnatelných 13,1 procenta. Prodej BMW v období leden až listopad vzrostl o 8,6 procenta.

V čele evropského trhu zůstává německá skupina Volkswagen s listopadovým tržním podílem 18,9 procenta. Stejný podíl na trhu má automobilka i za období leden až listopad. Koncern, do kterého patří i automobilka Škoda Auto, zvýšil v listopadu odbyt o 2,9 procenta na 214.728 vozů a od počátku roku růst činí o 2,3
procenta.

Z deprese se naopak těžko dostávají vozy ze země vycházejícího slunce. Celkový prodej japonských značek se ve sledovaném měsíci snížil o 8,9 procenta. Korejské automobilky registrovaly propad o 13,7 procenta, i když korejská jednička Hyundai svůj prodej zvýšila o 13,7 procent.