Poslední vítězství starého superbu

Podrobnou analýzu toho, co se na starém kontinentu mezi auty dobře prodává, přinesl čtrnáctideník Automotive News Europe. Vychází z prodejních čísel za loňský rok. Velmi dobře dopadají škodovky, superb dokonce vládne vyšší střední třídě tak zvaných neprémiových, neboli cenově dostupnějších aut.

Evropané přicházejí na chuť malým SUV, roste také zájem o drahá kupé a speciální značky Aston Martin, Bentley, Lamborghini či Ferrari. Naopak zákazníci kupují méně než dříve malé minivany, velká SUV a kupé masových značek.

Auta rozdělil Automotive News Europe do celkem 22 různých kategorií. Mezi minivozy Evropané nejraději kupují Fiaty Panda. S velkým odstupem následuje trojlístek kolínských městských vozítek.

Třídě malých aut kraluje Peugeot 207, který tak navázal na dříve úspěšnou "dvěstěšestku". Silnou pozici francouzských výrobců na tomto poli potvrzuje druhý Renault Clio, třetí místo patří Opelu Corsa, Škoda Fabia je devátá.

Dokonce na šestou příčku vysunuly evropské prodeje octavii v nižší střední třídě aut. Té vévodí Volkswagen Golf před Fordem Focus a Opelem Astra.

VW Golf GTI

Stejně jistě jako golf vládne střední kategorii další Volkswagen, tentokrát Passat. Další příčky na stupních vítězů patří Fordu Mondeo a Opelu Vectra.

Chvilku slávy na rozloučenou si může užít Škoda Superb první generace, která v přehledu Automotive News Europe nenašla přemožitele ve vyšší střední třídě. Na patách jí visí Chrysler 300C a Subaru Legacy.

Největší meziroční pokles zažila kupé automobilek věnujících se velkosériové produkci. Přes pokles zůstávají jejími jedinými dvěma vážnými zástupci Peugeot 407 Coupé a Hyundai Coupé, třetím v pořadí je Chrysler Crossfire.

Další kategorie patří vozům roadster a kabriolet. Mezi nimi se stále lépe prodávají vozy s pevnou skládací střechou, vede průkopník této třídy Peugeot s modelem 207 CC před Volkswagenem Eos a Opelem Astra TwinTop.

Peugeot 207 CC

Naopak klesající zájem Evropanů směřuje k třídě malých minivanů, která je přitom docela mladá. Vede Opel Meriva, druhý je Ford Fusion, třetí Nissan Note.

Mezi střední minivany zařadil Automotive News Europe Škodu Roomster a zástupce mladoboleslavské značky se opět neztratil. Patří mu osmé místo. Nejlépe si vedou francouzské minivany Citroën Picasso před Renaulty Scénic, následuje Opel Zafira.

Ještě větším vozům zaměřeným na rodiny kraluje v loňských evropských prodejích Ford S-Max, na druhou pozici dosáhl v této třídě už legendární Renault Espace, třetí je opět Ford a jeho Galaxy.

Ford S-MAX

Škodovku může těšit, že další připravovaný model Yeti vpluje mezi vozy, o něž roste zájem na starém kontinentu vůbec nejrychleji. Novinka se popere s dnešními vládci mezi malými SUV, jimiž je dvojice technicky zpříbuznělých Suzuki SX4 a Fiat Sedici.

Dále roste také poptávka pro SUV střední velikosti, kde Evropané nejčastěji sahají po Toyotě RAV4. Asijskou nadvládu dokládají druhé nejlepší Suzuki Grand Vitara a třetí nejkupovanější Hyundai Tuscon. Jeho následovníka bude podle informací Automotive News Europe vyrábět nošovická továrna korejského výrobce.

Toyota RAV4

Hůře se prosazují velká SUV, která čelí kritice kvůli vysoké spotřebě. Nejlépe se zatím drží i přes meziroční ztráty Hyundai Santa Fe, Mitsubishi Pajero a Land Rover Discovery.

Samostatnou kategorii vyčlenil Automotive News Europe osobním autům odvozeným od užitkových vozů. Zákazníci nejčastěji volí Citroën Berlingo, následují Renault Kangoo a Volkswagen Caddy.

Ostatní žebříčky se věnují tak zvaným prémiovým vozům, k nimž patří vyšší ceny, pokročilá technika a luxus.

Mezi nejmenšími zástupci dávají Evropané přednost Audi A3 před BMW řady 1 a Mercedesy třídy A. Nižší prémiové kategorii kraluje BMW řady 3 před Audi A4 a Mercedesem třídy C. Střední třída je ve znamení Audi A6 následovaném BMW řady 5 a Mercedesem třídy E.

Audi A3

Velkou nadvládu silné německé trojky v prémiových vozech dokládá vedoucí pozice Mercedesu třídy S mezi velkými auty, následuje Audi A8 a BMW řady 7. Jaguary, volva, lexusy nebo saaby ukrajují z prodejů drahých aut menší díl. 

Rostoucí oblibě zákazníků se těší prémiová SUV. Už tři roky za sebou si nejlépe vede BMW X3. Druhá příčka patří Mercedesu třídy M, třetí BMW X5.

Nejrychleji však přibývají zájemci o luxusní kupé v čele s BMW řady 3 coupé před Mercedesem C a Audi TT. Kabrioletům vládne opět BMW s modelem řady 3 cabriolet, před Mini a Mercedesy SLK.

Poslední, ale stále žádanější kategorií v přehledu Automotive News Europe, jsou "exoti" neboli vozy menších sérií. Na prvním místě jsou modely Aston Martin, následují vozy Ferrari a třetí je Audi R8.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...