Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Světla pro denní svícení musí mít všechna nově prodávaná auta

aktualizováno 
Všechny modely aut, které nově vstoupí do prodeje v Evropské unii po 7. únoru 2011, musí být vybaveny systémem denního svícení. Ten automaticky zapne přední světla ve chvíli, kdy nastartujete. Světla pro denní svícení výrazným způsobem zlepšují viditelnost automobilů.

Audi A6 | foto: Audi

Starší auta ani nové vozy, které se začaly vyrábět před rokem 2011, nový systém mít nemusí. Není tedy nutné, aby jej majitelé starších aut dodatečně domontovávali.

Bezpečí a ekologie

Povinné svícení v Evropě

Stále: ČR, Dánsko, Estonsko, Finsko, 
Lotyšsko, Slovinsko, Slovensko, Švédsko, Norsko

V zimě: Litva, Polsko

Celoročně mimo obec: Maďarsko, Itálie

Celoročně pouze na označených komunikacích: Portugalsko

Nový předpis Evropské komise má za úkol zvýšit bezpečnost na silnicích a zároveň snížit emise CO2. Speciální světla pro denní svícení spotřebují o 25 až 30 procent energie míň než tradiční světla. Když se pro denní svícení použijí LED diody, klesne spotřeba energie na desetinu.

Nový předpis platí pro homologaci aut a dodávek, pro autobusy, nákladní automobily a dodávky bude směrnice platit od srpna 2012.

Cílem je být viděn

Světla pro denní svícení napomáhají ostatním účastníkům silničního provozu zahlédnout vozidlo včas. Osvětlené auto je i za dne vidět dříve než to se zhasnutými světly.

Podle studie, kterou si nechala Evropská komise vypracovat, dokáží řidiči, cyklisté i chodci zaregistrovat denní světla rychleji a jasněji než klasická tlumená světla.

Denní svícení

"Komise očekává, že počet obětí dopravních nehod klesne o 3–5 % ročně," uvedl po schválení směrnice o povinných denních světlech v roce 2008 Wolfgang Schneider, který se dopravou v Komisi zabývá.

"Komise od zavedení denních světel také očekává pokles čelních srážek aut, a to až o 15 procent ročně," uvádí český informační portál o dění v Evropské unii Euractiv. Náklady na zavedení světel Schneider vyčíslil v roce 2008 nejvýše na 150 eur na auto s tím, že cena pravděpodobně s jejich masovým rozšířením klesne.

V České republice platí povinnost celodenního svícení bez ohledu na roční dobu od 1. července 2006, nová povinnost se tak projeví jenom technicky.

V současné době platí povinnost svícení za dne ve 13 členských státech Evropské unie a třeba i v Norsku. "To znamená, že ve 48 % členských států Evropské unie tato povinnost již platí," uvádí Besip.

Celodenní svícení za dne za nesnížené viditelnosti

  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel s usmrcením o 15 %
  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel s těžkým zraněním o 10 %
  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel s lehkým zraněním o 5 %
  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel pouze s hmotnou škodou o 0 %
  • Snížení počtu dopravních nehod osobních automobilů s újmou na životě nebo zdraví o 3 až 12 %
  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel o 10 až 22 %
  • Snížení počtu dopravních nehod motocyklů s újmou na životě nebo zdraví o 5 až 10 %
  • Snížení počtu srážek vozidla s chodcem o 10 až 15 %

                                                  Zdroj: BESIP podle zahraničních studií

 

Autor:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.