Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Povinná výbava pro případ nehody: euroformulář a náš návod, jak na něj

aktualizováno 
Na uklouzaných silnicích není o drobné "ťukance" nouze. Při nehodách do 100 tisíc korun (na každém z vozidel) nemusíte volat policii, je třeba ale dobře vyplnit záznam o nehodě.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. - Několik dopravních nehod s desítkami havarovaných aut 16. prosince zastavilo na více než dvě hodiny provoz na dálnici D1 ve směru na Brno v úseku mezi 128. a 133. kilometrem. Při jedné z nehod byl zraněn policista a skončil v nemocnici. | foto: Luboš PavlíčekČTK

"Za letošní první lednový týden Česká pojišťovna zaregistrovala 4780 dopravních nehod," uvádí její tiskový mluvčí Václav Bálek. "V těchto dnech však vzrostl počet srážek s lesní zvěří, jejíž ostražitost klesá úměrně tomu, jak se zvyšuje její úsilí najít potravu," varuje. Typickou nehodu na ukouzaném sněhu, nebo v závějích odnesou nejčastěji plechy a nárazníky.

"Pokud se účastníci dopravní nehody dohodnou, škoda je nižší než 100 tisíc Kč a nedošlo k žádnému zranění, není potřeba nehodu hlásit Policii ČR. Stačí jen vyplnit záznam o nehodě a posléze jej předat své pojišťovně. Tuto povinnost mají jak poškozený, tak viník nehody," vysvětluje Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

Pokud mezi účastníky dopravní nehody nedojde k dohodě o tom, kdo nehodu způsobil, je třeba volat policii, počítejte ovšem s tím, že v kalamitě na ni budete čekat klidně půlden.

Vozte v autě euroformulář

Když nevoláte k nehodě policii, je nezbytné sepsat o ní záznam. Pro ty případy máte mít v autě speciální formulář, který každý dostává společně se zelenou kartou k uzavřenému povinnému ručení.

. formulář záznamu o dopravní nehodě si stáhněte zde

Evropský formulář neboli přesně Záznam o dopravní nehodě si můžete také stáhnout z internetu. Mezinárodní formulář má výhodu i v tom, že ho můžete použít i v případě, že se srazíte s cizincem, analogicky vám pomůže i v cizině – formuláře jsou totiž naprosto stejné, jen v jiných jazycích, souhlasí i čísla kolonek. Takže si s cizincem můžete vyměnit kopie. Zároveň se vám při pečlivém vyplňování nemůže stát, že na něco zapomenete.

V tiskopise jsou veškeré potřebné informace, které pojišťovna potřebuje pro likvidaci škody. Každý z účastníků nehody si pak nechá jednu kopii a jednu pošle, nejlépe do tří dnů, své pojišťovně.

"Je třeba prokazatelně označit v záznamu viníka nehody," upozorňuje Milan Káňa z Kooperativy. Nejčastějšími chybami při vyplňování záznamu o nehodě jsou podle Káni nepodepsané formuláře, chybějící identifikační údaje a často také nepřesně zakreslená situace.

formulář o nehodě

Na co si dát při vyplňování pozor:
- zajistit identifikační údaje všech účastníků a jejich vozidel, jména a bydliště jejich řidičů, jména a bydliště/sídla jejich vlastníků, údaje o pojištění (číslo zelené karty, číslo pojistné smlouvy, název pojistitele, platnosti zelené karty),
- prokazatelně označit v záznamu viníka nehody,
- podepsat záznam účastníky nehody (poškozený, viník).

Nejčastější chyby:
- nepřesně zakreslená situace
- nepodepsané formuláře
- chybějící identifikační údaje.

Pokud budete mít pocit, že vám formulář na podrobný popis okolností dopravní nehody nestačí, je možné k němu připojit další papír s podrobným vylíčením mechanismu vzniku havárie. Podmínkou však je, že ho musíte v hlavním formuláři zmínit jako "Přílohu", datovat ho a také stvrdit podpisy obou řidičů. Jestliže bude některá z těchto náležitostí chybět, pojišťovna ho jako dodatek neuzná.

Formuláře seženete v každé pojišťovně, jsou unifikované. Může být od jakékoliv pojišťovny, ne jen od té, kde máte uzavřenou pojistku. "Je lepší vozit dva až tři, než žádný," říká Milan Káňa. Ideální je mít fotodokumentaci. Pokud je to možné, sežeňte si také kontaktní údaje na svědky nehody.

"Při každé dopravní nehodě doporučujeme klientovi kontaktovat asistenční službu pojišťovny, u které je pojištěn a její pracovníci mu s řešením události pomohou," radí Káňa.

Snad všechny pojišťovny mají speciální službu, kde řidič telefonicky či dokonce osobně na místě dostane přesné instrukce, co má dělat, jak má vyplnit záznam o nehodě a všechny ostatní užitečné informace.

"Nedoporučujeme klientům přijímat nabídku asistenčních služeb od poskytovatelů, kteří se náhodně objeví na místě nehody a nejsou smluvními asistenčními službami vaší pojišťovny, eventuálně smluvními asistenčními službami pojišťovny dalšího účastníka nehody!" varuje Káňa s tím, že tyto služby bývají většinou velmi předražené a pojišťovna může odmítnout celou částku zaplatit.

FORMULÁŘ KROK ZA KROKEM

Důležité zásady:
- Protože je formulář propisovací, pište důrazně a čitelně.
- Pokud auto řídí jiný řidič, než který je pojištěný a z jehož pojistky se bude škoda hradit, je třeba, aby záznam podepsal i on.
- Po podpisech a oddělení listů není možné údaje měnit.

Co kam vyplnit:
1. Datum
Vyplňte co nejpřesněji datum a hodinu nehody, například 6. 1. 2010 ve 13.00.
2. Místo
Uveďte místo, kde se nehoda stala. Název ulice, číslo domu, mimo město kilometr silnice, na kterém došlo k bouračce. Pokud je blízko kilometrovník, zjistíte údaj z něj, jinak stačí méně podrobné určení místa. Například Opavská ulice, Ostrava 8, či dálnice D1, 78. kilometr u odpočívadla nedaleko sjezdu na Loket.
3. Zranění
Zaškrtněte, zda byli při nehodě zraněni lidé.
4. Věcná škoda na jiných vozidlech či předmětech
Zaškrtněte, zda při nehodě vznikla jiná škoda než na uvedených autech, třeba na pouliční lampě, svodidle...
5. Svědci
Vypište co nejpřesněji údaje o svědcích, uveďte jméno, adresu trvalého bydliště, telefonní spojení, nejlépe na mobilní telefon, podtrhněte jméno spolujezdce.
6. Pojištěný/Pojistník (u vozidla A i u vozidla B)
Uveďte celé jméno a adresu trvalého bydliště majitelů každého z vozů, na něž je uzavřena smlouva o povinném ručení, vypište čísla telefonů, nejlépe mobilních.
7. Vozidlo
Vypište tovární značku a typ aut – údaje najdete v osvědčení o registraci vozidla, lidově zvaném "malý techničák". Stát registrace bude ČR, nejde-li o cizince. Rubrika Přípojné vozidlo se vyplňuje pouze tehdy, máte-li za autem přívěsný vozík.
8. Pojistitel
Uveďte název pojišťoven a případně adres poboček (není nezbytně nutné), u níž má každý z účastníků uzavřeno pojištění odpovědnosti za škodu (takzvané povinné ručení). Vyplňte číslo pojistky, které najdete na dokladu o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (zelené kartě). Zaškrtněte, zda máte havarijní pojištění.

9. Řidič
Vyplňte příjmení, jména a adresy řidičů obou vozů – například u vozidla B Jiří Havránek, adresa Velká Polom 8863, PSČ 747 64, ČR. Údaje nemusí být shodné s bodem 6.

Uveďte čísla řidičských průkazů, které najdete zpravidla na jejich dolním okraji, na nových plastových kartičkách je uvedeno pod pořadovým číslem 5. Doplňte, na kterou skupinu motorových vozidel oprávnění platí (u nových průkazů kolonka číslo 9 nebo rubová strana), a platnost průkazu.

10. Označte šipkou
Vyznačte šipkou přesně místo střetu, tedy například pravý bok auta A a levý bok auta B.
11. Viditelná poškození
Vypište stručně poškození vašeho vozu, například poškozený pravý blatník a pravé dveře, zničené pravé světlo.
12. Zaškrtněte odpovídající body
Zaškrtněte křížkem situaci obou vozů při nehodě, do čtverečku dole vypište počet označených políček. Pokud máte pocit, že to není dostatečné, můžete k formuláři připojit dodatečnou přílohu s přesnějším popisem havárie a vlastními slovy všechno popsat.
13. Nákres
Nakreslete podle uvedených bodů dopravní nehodu. Pokuste se o jasný náčrt silnice, šipkami vyznačte směr jízdy aut a jejich postavení v okamžiku střetu. Do plánku vepište také dopravní značky (nemusíte je kreslit) a jména ulic s vyznačením hlavní/vedlejší. Dvě šikmé čáry uvnitř piktogramu auta znázorňují jeho přední část.
14. Poznámky
Vypište vše, co považujete za důležité pro řešení nehody, případně to, co se nevešlo do kolonky poškození.
15. Podpisy řidičů
Oba řidiči musí formulář podepsat!

Autor:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.