Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pokuta za neplacené povinné ručení končí, hříšníci trnou do 15. ledna

aktualizováno 
Novinkou roku 2015 je zrušení takzvaného „příspěvku nepojištěných“ - tedy platby, kterou Česká kancelář pojistitelů (ČKP) vymáhala za to, když někdo neměl povinné ručení.

Pojišťovny hrozí, že kvůli zrušení příspěvku zdraží pojistné. Ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Pokud takový řidič způsobil nehodu, ČKP sice škodu zaplatila, ale vymáhala ji po viníkovi v plné výši – plus právě nezaplacené pojistné za celou dobu neplacení. 

Pokuta se platila za každý den bez povinného ručení, za osobní auto formátu Škody Fabia 50 korun, za měsíc to tedy bylo 1 500.

Příspěvek, který slouží k úhradě škod z provozu aut bez ručení, se platí od roku 2009. Sněmovna příspěvek zrušila s tím, že je jen další sankcí. Po vlastnících nepojištěných vozidel, kteří způsobí nehodu, mají náhradu škody vymáhat dopravní úřady obcí s rozšířenou působností. Vozidlo nepojištěného vlastníka bude vyřazeno z registru vozidel ve správním řízení.

„Tím byli sice takoví řidiči trestáni dvakrát, ale na druhou stranu byl ten příspěvek bičem na lemply, kteří jezdili bez pojištění. Těžko tedy říci, jestli jeho zrušení bylo ideálním řešením,“ zamýšlí se expert na dopravní právo Michal Dlabola. Často se ovšem stávalo, že ČKP kvůli zmatkům v registrech vymáhala povinné ručení zpětně za léta i po lidech, kteří už dávno auto prodali - a povinnost dokázat to byla na nich.

Tyto excesy nyní končí. Novela zákona o pojištění (168/1999 Sb.) vstoupí v platnost během ledna, prezident ji podepsal těsně před Vánocemi 22. prosince. „Bude částečně platit i zpětně. Komu ČKP do začátku účinnosti novely nepošle výzvu k úhradě příspěvku, nemusí nic platit ani za roky minulé. Takže ti, kdo už výzvu dostali, mají smůlu a musí platit, ale ti, kdo ji zatím nedostali a komu ji Česká kancelář pojistitelů nepošle během následujících pár dnů, vyvázli se štěstím,“ dodává Dlabola. Účinnost nastane 15. dnem po vyhlášení novely, tedy poté, kdy vyjde ve Sbírce zákonů. Novela vyšla 31. prosince loňského roku, komu tedy nepřijde obálka do 15. ledna, má vyhráno.

Kvůli zrušení příspěvků nepojištěných motoristů do garančního fondu by mohla cena povinného ručení narůst. Na nepojištěné vlastníky aut by tak doplatili poctiví motoristé, kteří si povinné ručení platí.  

Počet vozidel pojištěných v rámci povinného ručení v prvním pololetí loňského roku stoupl o 104 000 na 7,095 milionu. Registrovaných vozidel bylo podle statistiky Centrálního registru vozidel asi 7,8 milionu. Z nákladů na nepojištěné škody podle ČKP splatí viníci zhruba 30 procent.





Nejčtenější

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Další z rubriky

Poutací plakát na Velké ceny Kuby v letech 1957 (vlevo) a 1958
Havana 1958: Dramatický únos slavného šampióna F1 s požehnáním Fidela Castra

V únoru 1958 hnutí budoucího dlouholetého kubánského diktátora Fidela Castra uneslo největší hvězdu šampionátu Formule 1 Juana Manuela Fangia těsně před...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Kolorovaná fotografie ukazuje, že Eliška Junková jezdila se žlutou bugatti.
Prvorepubliková velmoc Bugatti: každý dvacátý kus měl české značky

Meziválečné Československo bylo v přepočtu na obyvatele doslova velmocí francouzské sportovní značky Bugatti. Ze tří tisíc “bugatek”, které se v alsaské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.