Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pokuta za neplacené povinné ručení končí, hříšníci trnou do 15. ledna

aktualizováno 
Novinkou roku 2015 je zrušení takzvaného „příspěvku nepojištěných“ - tedy platby, kterou Česká kancelář pojistitelů (ČKP) vymáhala za to, když někdo neměl povinné ručení.

Pojišťovny hrozí, že kvůli zrušení příspěvku zdraží pojistné. Ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Pokud takový řidič způsobil nehodu, ČKP sice škodu zaplatila, ale vymáhala ji po viníkovi v plné výši – plus právě nezaplacené pojistné za celou dobu neplacení. 

Pokuta se platila za každý den bez povinného ručení, za osobní auto formátu Škody Fabia 50 korun, za měsíc to tedy bylo 1 500.

Příspěvek, který slouží k úhradě škod z provozu aut bez ručení, se platí od roku 2009. Sněmovna příspěvek zrušila s tím, že je jen další sankcí. Po vlastnících nepojištěných vozidel, kteří způsobí nehodu, mají náhradu škody vymáhat dopravní úřady obcí s rozšířenou působností. Vozidlo nepojištěného vlastníka bude vyřazeno z registru vozidel ve správním řízení.

„Tím byli sice takoví řidiči trestáni dvakrát, ale na druhou stranu byl ten příspěvek bičem na lemply, kteří jezdili bez pojištění. Těžko tedy říci, jestli jeho zrušení bylo ideálním řešením,“ zamýšlí se expert na dopravní právo Michal Dlabola. Často se ovšem stávalo, že ČKP kvůli zmatkům v registrech vymáhala povinné ručení zpětně za léta i po lidech, kteří už dávno auto prodali - a povinnost dokázat to byla na nich.

Tyto excesy nyní končí. Novela zákona o pojištění (168/1999 Sb.) vstoupí v platnost během ledna, prezident ji podepsal těsně před Vánocemi 22. prosince. „Bude částečně platit i zpětně. Komu ČKP do začátku účinnosti novely nepošle výzvu k úhradě příspěvku, nemusí nic platit ani za roky minulé. Takže ti, kdo už výzvu dostali, mají smůlu a musí platit, ale ti, kdo ji zatím nedostali a komu ji Česká kancelář pojistitelů nepošle během následujících pár dnů, vyvázli se štěstím,“ dodává Dlabola. Účinnost nastane 15. dnem po vyhlášení novely, tedy poté, kdy vyjde ve Sbírce zákonů. Novela vyšla 31. prosince loňského roku, komu tedy nepřijde obálka do 15. ledna, má vyhráno.

Kvůli zrušení příspěvků nepojištěných motoristů do garančního fondu by mohla cena povinného ručení narůst. Na nepojištěné vlastníky aut by tak doplatili poctiví motoristé, kteří si povinné ručení platí.  

Počet vozidel pojištěných v rámci povinného ručení v prvním pololetí loňského roku stoupl o 104 000 na 7,095 milionu. Registrovaných vozidel bylo podle statistiky Centrálního registru vozidel asi 7,8 milionu. Z nákladů na nepojištěné škody podle ČKP splatí viníci zhruba 30 procent.





Nejčtenější

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Výtvarník a konstruktér Vladimír Valenta startoval v roce 1967 s formulí...
Autofotka týdne: Výstaviště Brno oživuje zašlou tradici - závod formulí

Před padesáti lety se naposledy prohnaly brněnským výstavištěm formule československých závodníků. Tradiční městský závod, který žil ve stínu slavnějšího...  celý článek

Volkswagen Tiguan GTE
Svět si zamiloval SUV. Prodej nových aut táhnou díky pohodlí i bezpečí

Každé čtvrté auto, které si loni koupili zákazníci v Evropě, bylo z kategorie SUV. Segment aut, ve kterém se ukrývají malá auta s pár plasty, navíc dodávající...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.