Pojišťovny vyžadují doplatky povinného ručení

Pojišťovny vyžadují doplatky povinného ručení | foto: Koláž - iDNES

Povinné ručení podraží méně

Rychlý růst cen povinného pojištění vozidel je zřejmě u konce. Česká kancelář pojistitelů, která závazné sazby povinného ručení stanovuje, odhaduje jejich průměrný růst v příštím roce na zhruba šest procent. "Dá se předpokládat, že meziroční nárůst minimálních sazeb pojistného bude příští rok mírně nad inflací," říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. Ta by měla koncem roku skončit pod šesti procenty. V porovnání s letošním prudkým zdražením povinného ručení o téměř třetinu tak jde o znatelné zpomalení.

Od roku 2003 pak již přestanou být tyto ceny regulovány. Zatím se však mohou pojišťovny od limitu daného kanceláří pojistitelů odchylovat jen v rámci daného rámce. O pět procent směrem dolů a maximálně o 30 procent nahoru. Letos se určené úrovně vesměs přidržely. Jak tomu bude za rok nechtějí ještě komentovat. "Česká pojišťovna se zatím nemůže vyjádřit k výši plánovaných sazeb, neboť jejich sestavování bude probíhat až ke konci tohoto roku," uvedl její mluvčí Michal Urban. "Definitivní výpočty ještě nejsou hotové a čekáme na oficiální vyjádření České kanceláře pojistitelů," říká i Marek Vích z Kooperativy. Podle Hradce by měla kancelář zveřejnit minimální sazby v první polovině října.

Regulátor přihlíží při určování sazeb jednak k inflaci a jednak k počtu, frekvenci a výši škod. Řídí se vždy tím faktorem, který stoupá rychleji. Letos to budou náklady na škody, říká Hradec. Údaje o počtu hlášených škod za půl roku totiž příliš příznivé nejsou. Česká pojišťovna, u které je pojištěna téměř polovina vozidel, zaznamenala v prvním pololetí nárůst počtu škod téměř o osmdesát procent. Kooperativa o téměř třicet procent. Odhadované zvýšení sazeb pojistného o šest procent se tak může zdát jako nepostačující.

Podle Vícha z Kooperativy však jsou čísla o škodách zkreslená několika faktory. Do letošního roku spadají i nehody z minulého roku, protože nějaký čas trvá, než je škoda nahlášena pojišťovně. Dále roste počet uzavřených smluv o povinném ručení a proto přibývá i plnění. Ale zejména již příští rok nebude nutné splácet z vybraného pojistného více než dvoumiliardový dluh, který zbyl k úhradě po zrušení monopolu České pojišťovny. Na jeho zaplacení přispěl totiž letos každý řidič průměrně pět set korunami, což tvoří z provedeného zdražení pojistného o jednu třetinu téměř 80 procent.